Angående klubbens cruisingar

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Angående klubbens cruisingar

Inlägg av Christian Larsson »

Jag vet inte om detta gäller hela landet eller bara i Stockholm men jag är ganska missnöjd med hur klubbens cruisingar brukar skötas, iallafall de i Stockholmsområdet.

Corvetter är bilar som genom tiderna har byggts för att köras snabbt, och visst är det roligt, men det blir inte mycket cruising när alla bara kör på.

Mitt värsta exempel var på väg till nyköping till vårmötet, det var ett ganska stort antal bilar som möttes upp i stockholm för att cruisa eller köra tillsammans eller vad det nu kallades ner till Nyköping. Delvis var det ju mitt fel men jag hamnade iallafall nästan sist i klungan, vilket innebar ett väldigt stressigt och ryckigt tempo för att hänga med. Att jaga i 110 km/h med en C3a och se temperaturen bara stiga och stiga är inte roligt alls.

Det pratas ibland om detta på träffarna och ett förslag som alla som jag pratat med är med på är att man delar upp det i två grupper, man väljer själv vilken grupp som passar. En med troligen mest nya bilar som kör på i ordentlig fart, och sen en med antagligen mest äldre bilar som ligger i lungnare tempo och inte stressar.

Jag har en cruising med Cadillac-klubben i minnet, då var det äkta cruising, man höll ihop och vissa bilar hade com-radio för att kunna informera ifall det blev något stopp längre bak i klungan. Stannade halva klungan vid ett rödljus så stannade den främre delen så snart det gick och väntade in resten.
Visst stör det trafiken till viss del men det är iallafall vackra bilar vi stör med :D

Det jag föreslår är förstås inte att vi ska ligga i 50 på motorvägen, om vi ska åka motorväg så handlar det ju om ren transport men inne i samhällen och ute på små landsvägar vore det roligare med en kompakt klunga! På motorvägarna skulle man kunna ha en grupp som håller 90-100 utan att hålla på och köra om. Det är ungefär sån fart som jag tycker är lagom att ha som max med en äldre bil.

Inlägget blev lite långt men det vore trevligt med fler reaktioner på hur vi ska göra med cruisingarna i framtiden! Kanske något att ta upp på årsmötet?

/Christian
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Trots att jag inte fått vara med ännu :( så verkar det vara vettigt att cruisa och inte tävla! då mister det ju sin charm.
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Jag håller helt med dig Christian - jag var med på sista stockholmsracet nu i helgen och jag fick elda på rätt bra med min C3:a - och roligare har jag haft - ska man köra ihop så ska alla följas åt - även om nu TURE i sin volvo kan bli lite störd - han blir ju stör av rätt sorts bilar iaf (inget illa om volvo)
´
--= [PLYMKVIST] =--

Förslaget med två grupper som kör olika tempon kan vara mycket enkelt att organisera. Det räcke egentligen med att det finns personer med intresse av det vid samlingen inför varje cruising.

Mitt kontaknät av personer inom klubben är ganska litet just nu, har inte varit med så länge och har inte tid att vara med på allting. Men om man alltid hade några som ville köra lugnare tempo så skulle man nog kunna göra iordning en grupp som kör iväg sist och tar det lugnt vid varje cruising. Bäst är ju om iallafall en av arrangörerna till cruisingen följer eller helst leder den lugnare gruppen så det inte blir problem med vägen.

Ok att denna grupp kanske kommer sent till målet som kanske är en utställning eller lunch, förstås tråkigt om det då ska innebära att alla med gamla bilar blir utan mat eller inte får plats på området men sådana problem ska det nog inte behöva bli.
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

två grupper - näe - jag tror på en samlad trupp - och att fartdårarna får lära sig att cruisa inte är det samma som 0 - 100 på 4 sekunder
Vi ska vara stolta över våra bilar och visa upp våra dyrgripar - och inte dra ner oss själva i skiten som fartdårar på vägarna - såna finns det redan många av
Tanken att köra 80 - 90 på motorvägar teX är helt suverän - varför sitta och trycka på i 130 bara för att bilen kan gå i 200
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Bra synpunkt Christian...... men en lliten nyfiken fråga.... Blir din motor varmare ju fortare du kör? Det verkar i så fall som du har nåt som inte fungerar 100 i kylningen..... ??

/Tommy
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Stingray skrev:Bra synpunkt Christian...... men en lliten nyfiken fråga.... Blir din motor varmare ju fortare du kör? Det verkar i så fall som du har nåt som inte fungerar 100 i kylningen..... ??

/Tommy
Ja det är lika konstigt som det låter, och min kylning är nog inte 100 nej. Höll på att stressas sönder då min temperatur normalt är ganska låg och väldigt stabil när jag kör, ligger kring 170 F (svårt att avläsa på mätaren), men under denna stresskörning på motorvägen hoppade den upp över 210 F.
Trodde att jag fått en läcka eller något annat blivit fel men som tur var så sjönk tempen så fort tempot minskade, kunde kolla sen att jag inte förlorat något kylarvatten så det var helt enkelt så att min kylning inte klarade av belastningen.

Kanske är något som begränsar cirkulationen, om jag hade haft full cirkulation antar jag att det inte varit något problem eftersom det finns gott om kylande luft vid 110 km/h.

Så min motor blir alltså varmare av att stå stilla eller stressas över 100 km/h, däremellan är den stabil.
robinlarsson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av robinlarsson »

sluta klaga å var glad!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

robinlarsson skrev:sluta klaga å var glad!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jag tycker den här klubben är den bästa jag hört talas om, evenemangen är otroliga och det läggs ner väldigt mycket jobb ifrån många personer som jobbar ideellt.
Men när jag ser någonting som kan förbättras utan större ansträngning förstår jag inte varför inte detta ska påpekas? Klubben är bra men varför inte göra den ännu bättre?

Men det är klart, om det bara är jag och BoXer som överhuvudtaget ser körningen som ett litet problem så är det ingen ide att diskutera.

Ditt inlägg kunde dock varit mer givande, du kanske kunde sagt ifall du tyckt det varit ett problem eller inte?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ska det vara cruising så ska det vara det också! inte "se vem som kan köra fortast". Där har ni mitt tycke :wink:
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Jag håller med Christian igen - det är inget fel på klubben - tvärtom - suveränt ordnat - det är nog snarare deltagarna som skall ha lite skit - om klubben ordnar rally så ska det köras fort någonstans - men jag uppfattade inte stockholmsträffen som ett rallymöte först
Flera personer bör ha åsikter eftersom det var väldigt många som deltog
robinlarsson - formulera ditt svar lite bättre så även jag förstår
frisk - fin kommentar - åka fort hör hemma på mantorp
´
--= [PLYMKVIST] =--
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Njaäe... kanske inte bara där men på träffar och cruising iaf! :twisted:
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

följ mig nästa gång så tar vi det lungt å smidigt... :wink:

visserligen gör min bil av nyare modell 270 men föredrar att glida fram i sakta mak me cabben nere... 8)

/Peter 360
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Finns det något charmigare än att glida fram i ca 5kmh med manuell låda och nervös kam.. :roll: :lol: Spännande med träningsvärk :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Race är en sak - cruising en annan - f...n vet om jag inte föredrar race ...

"Plattan i Mattan" :twisted:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det känns ju lite meningslöst med race eftersom jag vinner så överlägset... Jag får inte ut nått av det, man hinner ju inte se brudarna heller!! 8)
Skriv svar