Corvetter är bilar som genom tiderna har byggts för att köras snabbt, och visst är det roligt, men det blir inte mycket cruising när alla bara kör på.
Mitt värsta exempel var på väg till nyköping till vårmötet, det var ett ganska stort antal bilar som möttes upp i stockholm för att cruisa eller köra tillsammans eller vad det nu kallades ner till Nyköping. Delvis var det ju mitt fel men jag hamnade iallafall nästan sist i klungan, vilket innebar ett väldigt stressigt och ryckigt tempo för att hänga med. Att jaga i 110 km/h med en C3a och se temperaturen bara stiga och stiga är inte roligt alls.
Det pratas ibland om detta på träffarna och ett förslag som alla som jag pratat med är med på är att man delar upp det i två grupper, man väljer själv vilken grupp som passar. En med troligen mest nya bilar som kör på i ordentlig fart, och sen en med antagligen mest äldre bilar som ligger i lungnare tempo och inte stressar.
Jag har en cruising med Cadillac-klubben i minnet, då var det äkta cruising, man höll ihop och vissa bilar hade com-radio för att kunna informera ifall det blev något stopp längre bak i klungan. Stannade halva klungan vid ett rödljus så stannade den främre delen så snart det gick och väntade in resten.
Visst stör det trafiken till viss del men det är iallafall vackra bilar vi stör med
Det jag föreslår är förstås inte att vi ska ligga i 50 på motorvägen, om vi ska åka motorväg så handlar det ju om ren transport men inne i samhällen och ute på små landsvägar vore det roligare med en kompakt klunga! På motorvägarna skulle man kunna ha en grupp som håller 90-100 utan att hålla på och köra om. Det är ungefär sån fart som jag tycker är lagom att ha som max med en äldre bil.
Inlägget blev lite långt men det vore trevligt med fler reaktioner på hur vi ska göra med cruisingarna i framtiden! Kanske något att ta upp på årsmötet?
/Christian