Dämpare heavyduty el Z51
Dämpare heavyduty el Z51
Även jag måste byta ut dämparna fram. Har försökt leta lite på forumet men hittar inte det jag söker efter.
Vad är skillnaden mellan dessa två dämpare:
http://corvettespecialty.com/bilstein-s ... suspension
och
http://corvettespecialty.com/bilstein-s ... heavy-duty
Passar bägge på en "vanlig" C5:a eller är z51 dämparna enbart för z51 modellerna?
Å kommer man fortf kunna ställa dem innifrån med ridecontrol:en?
Vad är skillnaden mellan dessa två dämpare:
http://corvettespecialty.com/bilstein-s ... suspension
och
http://corvettespecialty.com/bilstein-s ... heavy-duty
Passar bägge på en "vanlig" C5:a eller är z51 dämparna enbart för z51 modellerna?
Å kommer man fortf kunna ställa dem innifrån med ridecontrol:en?
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Oj...
Det är väl "Bilstein Sport" som folk köper till sina vettar.
Föreslår dock att du köper ett nyutvecklat Jonny O´Connell kit med 4 dämpare o krängningshämmare för under 10000kr, du kommer aldrig att ångra dig...
Har precis satt på ett sånt o det känns j-t bra på alla sätt.
Vill du fortsätta att åka "jänkare" så kan du få 4st Z51 dämpare av mig som gått 5000mil.
Ride Control får du förstås klara dig utan.
Det är väl "Bilstein Sport" som folk köper till sina vettar.
Föreslår dock att du köper ett nyutvecklat Jonny O´Connell kit med 4 dämpare o krängningshämmare för under 10000kr, du kommer aldrig att ångra dig...
Har precis satt på ett sånt o det känns j-t bra på alla sätt.
Vill du fortsätta att åka "jänkare" så kan du få 4st Z51 dämpare av mig som gått 5000mil.

Ride Control får du förstås klara dig utan.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Dämpare heavyduty el Z51
ett helt kit för under 10oookr i Sverige?
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Japp, eller nån hundring över. Bara att kolla hos sponsorerna..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Ställbara dämpare kostar betydligt merZeb skrev:Även jag måste byta ut dämparna fram. Har försökt leta lite på forumet men hittar inte det jag söker efter.
Vad är skillnaden mellan dessa två dämpare:
http://corvettespecialty.com/bilstein-s ... suspension
och
http://corvettespecialty.com/bilstein-s ... heavy-duty
Passar bägge på en "vanlig" C5:a eller är z51 dämparna enbart för z51 modellerna?
Å kommer man fortf kunna ställa dem innifrån med ridecontrol:en?

O´Connell kittet blir förmodligen både billigare & bättre om du tycker om att köra lite hårdare på jämnt underlag medan det ställbara ger mer komfort.
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Upplever att det är mer komfort med o'connell dämparna än -04 GM. Verkar som man lagt krutet på in o utgång i kurvor än att få det så stötigt som möjligt rakt fram 

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Dum som jag var provade jag aldrig din bil på Malmby, då hadde jag haft något att jmf med.Bengt skrev:Upplever att det är mer komfort med o'connell dämparna än -04 GM. Verkar som man lagt krutet på in o utgång i kurvor än att få det så stötigt som möjligt rakt fram

Jag vet bara att jag för det mesta körde min C5a med ride controllen inställd på comfort.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Hej svejs!
Lite mer stötdämparsnack!
På C5-04 sitter det väl "Magnetic Ride" (det var dock ett tillval)? Jag tror att det fanns att beställa från årsm. 2003!? Systemet är betydligt mer sofistikerat än "Ride Control" och inte riktigt jämförbart.
Ride Control dämparna har elektromekaniska ventiler som öppnar och stänger för att påverka stötdämarens "hårdhet". Dessa kan helt naturligt kärva och krångla en del... På Magnetic Ride stötdämparna så är stötdämparoljan magnetisk varför viskositeten på oljan kan ändras elektriskt, och detta kan ske på tusendelar av en sekund! Enkelt, snabbt och driftsäkert alltså. Har det på min bil (C5 -04) och det fungerar oerhört bra! Massor av parametrar påverkar inställningen och den justeras ständigt och, som sagt, väldigt snabbt!
Man ser på vredet för stötdämparomställningen vilket system man har. 2 lägen = det "nya" Magnetic Ride" och 3 lägen = föregångaren, "Ride Control".
Kuriosa; Magnetic Ride tekniken, med en stödämparolja innehållande magnetiska partiklar, tror jag från början utvecklades av Lamborghini... eller Ferrari! Typ Corvettes antagonister nr 1 genom alla tider!
Men jag är inte 100%...
Lycka till!
/Magnus
Lite mer stötdämparsnack!

På C5-04 sitter det väl "Magnetic Ride" (det var dock ett tillval)? Jag tror att det fanns att beställa från årsm. 2003!? Systemet är betydligt mer sofistikerat än "Ride Control" och inte riktigt jämförbart.
Ride Control dämparna har elektromekaniska ventiler som öppnar och stänger för att påverka stötdämarens "hårdhet". Dessa kan helt naturligt kärva och krångla en del... På Magnetic Ride stötdämparna så är stötdämparoljan magnetisk varför viskositeten på oljan kan ändras elektriskt, och detta kan ske på tusendelar av en sekund! Enkelt, snabbt och driftsäkert alltså. Har det på min bil (C5 -04) och det fungerar oerhört bra! Massor av parametrar påverkar inställningen och den justeras ständigt och, som sagt, väldigt snabbt!
Man ser på vredet för stötdämparomställningen vilket system man har. 2 lägen = det "nya" Magnetic Ride" och 3 lägen = föregångaren, "Ride Control".
Kuriosa; Magnetic Ride tekniken, med en stödämparolja innehållande magnetiska partiklar, tror jag från början utvecklades av Lamborghini... eller Ferrari! Typ Corvettes antagonister nr 1 genom alla tider!

Lycka till!
/Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Klart att GM var förstmeko skrev:Kuriosa; Magnetic Ride tekniken, med en stödämparolja innehållande magnetiska partiklar, tror jag från början utvecklades av Lamborghini... eller Ferrari! Typ Corvettes antagonister nr 1 genom alla tider!Men jag är inte 100%...

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetorhe ... _aerospace
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dämpare heavyduty el Z51
He, he! Kanon! Kände på mig innerst inne att det nog var fel info som jag hade. Klart GM var först som sagt. Snyggt att få det bekräftat! 

3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Kan tillägga att har du Ride Control med ställratt inne i bilen måste de programeras bort, alternativt sätta dit en liten dosa på vraje sladd så bilen tror dom sitter där. Annars kommer den maxa typ 80km i timmen i safemode, Kanske inte så kul 

Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Re: Dämpare heavyduty el Z51
Jag kommer inte att köra på bana utan bara cruiza på väg å köra ifrån folk på rödljus. Så vill inte lägga pengar på något jag inte kommer utnyttja till fullo.
Men om man kan få dessa Jonny O´Connell dämpare för 550$ så är det i samma prisklass som bilstein.
http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/227
Dock sett ett stage 1 kit för 1000$.
http://www.tpsmotorsports.com/specials- ... age-1.html
Om man skall programera bort ridecontrol eller sätta dit en "dosa", var å hur?
Å om jag vill kunna använda ridecontrole i bilen, vilka dämpare köper man då?
Men om man kan få dessa Jonny O´Connell dämpare för 550$ så är det i samma prisklass som bilstein.
http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/227
Dock sett ett stage 1 kit för 1000$.
http://www.tpsmotorsports.com/specials- ... age-1.html
Om man skall programera bort ridecontrol eller sätta dit en "dosa", var å hur?
Å om jag vill kunna använda ridecontrole i bilen, vilka dämpare köper man då?
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )