"Service Soon" WTF, inte nu, jag vill ju köra:)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

"Service Soon" WTF, inte nu, jag vill ju köra:)

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner!

Hoppas ni alla har fått ta en premiärtur i Era vettar nu när vädret äntligen stabiliserat sig. Själv tog jag en tur till Småland, härligt att köra landsväg måste jag säga :D

Lagom när man kom hem så tändes DIC:en som varnade för "Service Soon". Jag tänkte bara kolla med Er om vilka serviceåtgärder detta kräver. Vet ju att olja+filter är med i samtliga intervaller, men vad kan det tänkas vara mer? Ska sägas att min C5:a har gått ca 14 000 mil.

Hur allvarligt ska man ta detta med "Service Soon", d v s hur länge/långt kan man köra? Har ju sett i boken att det även kan komma upp "Service Now". Antar att "now" är kopplat till nått mer konkret och kanske mer allvarligt, eller vad säger ni?

Efter service; Hur "släcker" man "Service Soon"?

Så tips, råd om vad som bör kollas, när och hur snabbt det måste göras tages tacksamt emot! :)

Ha de gutt alla!

Martin
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: "Service Soon" WTF, inte nu, jag vill ju köra:)

Inlägg av Larzzon »

Hej

Jag antar att den varnar för att % räknaren på oljan börjarn närma sej 0.
Du kan ju kika under "Trip" hur många % du har kvar på oljan.
Är det de den varnar för så är de ingen fara. Har kört ner till noll jag å sen kika å oljan i bilen ser ut som ny.

Efter oljebytet så går du in å kolla på %:en å håller in "Reset" så "nollas" den till 100% igen :)

Ut å glid i sommar solen :P

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Tjena Marcus,

Tack för ditt inlägg,

Dock så tror jag inte just detta har med att olja närmar sig 0-%, den står nämligen på 78% (osäker på om det å andra sidan stämmer, då jag inte vet om tidigare ägare "nollade" vid oljebyte).

Det som är lite märkligt är att "Service Vehicle Soon" tändes en gång vid start, och sen har den inte lyst mer. När jag kollade i instruktionsboken så stod det nått om att det kan vara kopplat till någon slags fel på elektroniken, närmare än så står det inget om, men som sagt det tändes en gång bara.

Jag trodde det först att meddelandet signalerade om att det var dags för service.

Någon som vet något närmare så är jag tacksam för tips :D
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Ja jag kollade igenom felkoderna tidigare idag om jag skulle finna någon historik där, men inget syntes. Det märkliga är som sagt att meddelandet bara tändes en gång, vid start...varade ca 5 minuter, sen slocknade det, och har inte visats fler ggr sedan dess.

I instruktionsboken står det beskrivet att man ska "uppsöka återförsäljare om meddelandet inte försvinner". Just att det står så att det kan försvinna av sig själv gör att man blir lite fundersam om vad det kan vara.
Skriv svar