Problem med varvräknaren

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
ekvall
Nykomling
Nykomling

Problem med varvräknaren

Inlägg av ekvall »

Jag har problem med min varvräknare. Den funkar som regel när man startar bilen men efter ett par minuter rycker den till och ställer sig på noll. Sedan efter ytterligare några minuter brukar den hoppa igång och sedan funka resten av resan. Ibland tar det längre eller kortare tid och ibland hostar den till flera gånger. HUD och analoga mätaren hänger ihop och visar samma sak.

I PCM får jag felkod P0654 vilket ska indikera att PCM detekterar fel på kretsen som driver engine speed signalen (fritt översatt). Jag har haft isär kontakstyckena på PCM och där såg det fint ut. Igår följde jag engine speed-signalen in och ut ur säksingsboxen under motorhuven också (går in och ut i kontakter C1 och C2) och allt var bra där. Enda kontakten som jag inte haft isär nu är på instrumentet, men där bör chansen för oxid vara som minst kan man tycka? På amerikanska forum hittade jag någon proffsmekaniker som sa att P0654 betyder fel på utgången i PCM och att man måste byta PCM. Jag föreställer mig att det lika gärna kan vara fel i kablage eller ingången i instrumentet, eller? Någon som har någon bra idé?

För att eliminera kontaktproblem rent generellt så hade jag isär alla kontaktstycken och jordpunkter. Kontaktstycket med 16 pinnar (mellan instrumentet och PCM) bredvid batteriet var rejält oxiderat. Pinnarna för rattvinkelgivare och serial data com såg inte roliga ut alls. Detta gav mig vatten på min kvarn att kablagefel är troligt på dessa bilar. Jag har åtgärdat detta kontaktstycke (fick bli ett nytt) för att eliminera detta potentiella problem. Det har (troligen?) inget med varvtalsproblemen att göra eftersom den signalen inte gick här? Idag tog jag bilen till jobbet och varvräknaren funkade lika dåligt som vanligt...

Jag vet inte om det bara blev svammel av allt detta men om någon har någon idé så är jag tacksam för nya infallsvinklar. Byta PCM på chans känns sådär.

Mvh
Andreas
C5 Z06 Electron Blue 2003