Jag har felkod P1631HC och SECURITY blinkar hela tiden. Startmotorn går inte alls. När jag försöker starta så blir bara allt svart. Och jag har bara en nyckel. Jag har mätt motståndet på nyckelen och det verkar ok. Batteriet står på laddning tills imorgon. Om den inte går igång efter laddning vad kan man mer göra då? Kan en verkstad gå in med en dator och nolla något? Eller vad gör man?
Det jag gjort för att "orsaka" problemet är att jag kopplade bort batteriet och pluggade ur orginalstereon. Har inte kopplat in någon ny ännu.
Jag har också kopplat in en Column Lock Bypass men det tror jag inte orsakat problemet. Det gick bra att låsa upp med sladden som följde med. Och felkoden har inte med det att göra vad jag förstår?
När jag jobbade med detta så hade jag såklart isär rätt mycket. Bl.a. panelen vid knäna och mittkonsolen. Efter en stund så upptäckte jag att en sladd som går från tändningslåset hade åkt ur sin kontakt. Nu eller tidigare vet jag inte? Jag kopplade ihop kontakten innan jag monterade i batteriet igen. Sladden går i en liten slinga runt främre delen på tändningslåset och jag tror att det är den som mäter motståndet på nyckelen. Plastbrickan runt låset är trasig och vill inte sitta på plats utan att mittkonsolen sitter där och håller den om nu det skulle spela någon roll? Bilen har stått en vecka och innan så fungerade den som den ska.
Tror att jag beskrivit allt jag kan nu. Jag är mycket tacksam för alla kommentarer som kan hjälpa mig mot en lösning av problemet.
Startproblem
Startproblem
Senast redigerad av chevette den mån apr 02, 2012 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Startproblem - startspärr
Blev inget bättre med ett nyladdat batteri.
Vad gör jag nu?

Re: Startproblem - startspärr
Jag fortsätter väl och svarar mig själv.
När jag kollade kablaget från tändningslåset så upptäckte jag att en av sladdarna var delad och en förgrening drog iväg. Följde den och hittade en strömbrytare som jag tydligen kommit åt.
Någon tidigare ägare har alltså gjort det som ett extra stöldskydd. Själv har jag bara haft bilen en vecka.

När jag kollade kablaget från tändningslåset så upptäckte jag att en av sladdarna var delad och en förgrening drog iväg. Följde den och hittade en strömbrytare som jag tydligen kommit åt.


Någon tidigare ägare har alltså gjort det som ett extra stöldskydd. Själv har jag bara haft bilen en vecka.
Re: Startproblem
Nya problem. Startmotorn går inte på direkten nu.
Om jag slår på tändningen och väntar tills att testsekvensen är klar och sedan försöker starta så händer ingenting. Men om jag håller kvar nyckelen i startläge i ca 5 sek så startar motorn snällt. Varje gång! Full snurr på startmotorn. Spelar ingen roll om batteriet är nyladdat. Felkod P1571C kom upp också men det har inte med saken att göra om jag förstått rätt ?
Någon som kan tipsa om vad det kan bero på?
Om jag slår på tändningen och väntar tills att testsekvensen är klar och sedan försöker starta så händer ingenting. Men om jag håller kvar nyckelen i startläge i ca 5 sek så startar motorn snällt. Varje gång! Full snurr på startmotorn. Spelar ingen roll om batteriet är nyladdat. Felkod P1571C kom upp också men det har inte med saken att göra om jag förstått rätt ?
Någon som kan tipsa om vad det kan bero på?
Re: Startproblem
För några år sedan hade jag liknande problem. Efter många försök att hitta felet började jag söka information på nätet och fick så småningom några råd som löste mina problem.
Grundproblemet var att BCM får felaktigt värde på motståndet i tändningsnyckeln, vilket utlöser en rad motåtgärder - bland annat att startmotorn inte fungerar och att man måste vänta viss tid innan nästa startförsök.
Om du mäter motståndet på tändningsnyckeln så får du det värde som BCM måste ha för att INTE utlösa motåtgärder. Observera att detta värde ska finnas tillgängligt för BCM både vid start och så länge motorn går. Om värdet misstämmer EFTER start så börjar SECURITY-lampan att lysa under färd men bilen fungerar i övrigt.
Koppla loss anslutningen vid BCM och mät motståndet på anslutningskretsen från tändningslåset när nyckeln sitter i. Misstämmer det mer än en viss procentsats som jag just nu glömt så fungerar inte startmotorn. Om värdet stämmer så vrid nyckelnupprepade gånger för att se om det finns glapp i tändningslåset alternativt ledningsbrott. Finns glapp så koppla isär den lilla anslutning som finns straxt innan tändningslåset och upprepa förfarandet. Blir värdet helt plötsligt stabilt kan man misstänka ledningbrott annars fel i avläsningsutrustningen som sitter ytterst på tändningslåset och är försedd med två ledningar.
I mitt fall var det fel på avläsningsutrustningen i tändningslåset - den lilla del med två kablar du beskriver i ditt inlägg. Man kan byta denna - men det är krångligt eftersom hela låset måste bytas och det kostar. En enklare åtgärd är att gå till ELFA och köpa några små motstånd som har samma värde som nyckeln och löda in dessa på ledningen. Kostar nästan inget, fungerar och har bara den nackdelen att stöldskyddet kanske blir något sämre.
När detta var aktuellt för mig så beskrev jag frågan mer utförligt i detta forum så där kan du få ytterligare information.
Grundproblemet var att BCM får felaktigt värde på motståndet i tändningsnyckeln, vilket utlöser en rad motåtgärder - bland annat att startmotorn inte fungerar och att man måste vänta viss tid innan nästa startförsök.
Om du mäter motståndet på tändningsnyckeln så får du det värde som BCM måste ha för att INTE utlösa motåtgärder. Observera att detta värde ska finnas tillgängligt för BCM både vid start och så länge motorn går. Om värdet misstämmer EFTER start så börjar SECURITY-lampan att lysa under färd men bilen fungerar i övrigt.
Koppla loss anslutningen vid BCM och mät motståndet på anslutningskretsen från tändningslåset när nyckeln sitter i. Misstämmer det mer än en viss procentsats som jag just nu glömt så fungerar inte startmotorn. Om värdet stämmer så vrid nyckelnupprepade gånger för att se om det finns glapp i tändningslåset alternativt ledningsbrott. Finns glapp så koppla isär den lilla anslutning som finns straxt innan tändningslåset och upprepa förfarandet. Blir värdet helt plötsligt stabilt kan man misstänka ledningbrott annars fel i avläsningsutrustningen som sitter ytterst på tändningslåset och är försedd med två ledningar.
I mitt fall var det fel på avläsningsutrustningen i tändningslåset - den lilla del med två kablar du beskriver i ditt inlägg. Man kan byta denna - men det är krångligt eftersom hela låset måste bytas och det kostar. En enklare åtgärd är att gå till ELFA och köpa några små motstånd som har samma värde som nyckeln och löda in dessa på ledningen. Kostar nästan inget, fungerar och har bara den nackdelen att stöldskyddet kanske blir något sämre.
När detta var aktuellt för mig så beskrev jag frågan mer utförligt i detta forum så där kan du få ytterligare information.
Re: Startproblem
Jag hade liknande problem, och det var den lilla klumpen som sitter längst in på nyckeln som var sliten.
Tog reservnyckeln och sen gick det.
Tog reservnyckeln och sen gick det.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***