Angående sänkning av bilen!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Aero
Nykomling
Nykomling

Angående sänkning av bilen!

Inlägg av Aero »

Jag har en Corvette C5 -00 med Ride Control och allt annat.
Har läst på forumet att det är viktigt att sänka lika mycket fram som bak för att fortfarande ha den lutande framåt så den är stabil i högre farter.
Jag är ute efter att göra en mindre sänkning och ingen "Volvo tok a la 18 åring sänkning" utan kanske ca 20 mm eller nått.

Läste att man kunde släppa på muttern som sitter på ovansidan på bladfjädern så skulle bilen sen sänkas. Kollade på min bil och i bak var det precis som det var beskrivit i forumet men i fram däremot satt det en brick/låsbricka längst upp på gängan utan någon mutter!!?? :shock: :?:
Ska det vara på det viset?
Hur skall jag göra om jag vill sänka den lika mycket i fram?

Läste även att man kunde ta bort gummibrickan i fram ovanför stötdämparn men är det lika bra! Känns som att det skulle vara nån halvlösning!? Vad är era erfarenheter?

//David
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Angående sänkning av bilen!

Inlägg av vette.se »

Aero skrev: Läste att man kunde släppa på muttern som sitter på ovansidan på bladfjädern så skulle bilen sen sänkas. Kollade på min bil och i bak var det precis som det var beskrivit i forumet men i fram däremot satt det en brick/låsbricka längst upp på gängan utan någon mutter!!?? :shock: :?:
Ska det vara på det viset?
Hur skall jag göra om jag vill sänka den lika mycket i fram?

Läste även att man kunde ta bort gummibrickan i fram ovanför stötdämparn men är det lika bra! Känns som att det skulle vara nån halvlösning!? Vad är era erfarenheter?

//David
Det går inte att sänka 20mm fram utan att modifiera något, med original skruven/bussningen i bladfjädern kommer du max 15mm.
Om du ska sänka fram så avlasta bladfjädern genom att hissa upp bilen, bladfjädern kommer fortfarande vara lite belastad så skruven kan gå väldigt trögt dessutom är den ofta fastrostad .... skruva upp den så långt det går - då har du ca 15mm. Ett alternativ är att köpa nya eftermarknadsskruvar med en låg polybussning och byta ut originalen, då kan du sänka 20-25mm. Det kostar några hundralappar.

Det är inte någon bra ide att ta bort gummibussningen högst upp på dämparen, dämparen behöver den för att kunna röra sig/följa a-armens rörelser.

Du behöver 2st såna här skruvar med bussning för att sänka max fram.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar