Fallgropar på en 97'a?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Fallgropar på en 97'a?

Inlägg av chevette »

1997 kom ju som bekant första C5'an. Om man ska köpa en sån vad ska man tänka på då? Jag vet såklart att det är bättre att köpa en nyare men om priset kontra skicket är rätt så...... Tänkte i så fall använda den som bruksbil hela den snöfria säsongen.

Jag har hört från en bekant att det var något med motorn (kolvarna?) som skulle åtgärdas på 97'an men han var inte säker på att han kom ihåg rätt. Och då måste man på något sätt kolla att det blev gjort. Hur kollar man det? Det går ju inte att begära någon åtgärd idag på en så gammal bil.

Vilka fallgropar finns på just 97'an?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Fallgropar på en 97'a?

Inlägg av vette.se »

97or är inte så vanliga i sverige, vi har haft en här men det går inte att dra några slutsatser från en bil ... :) Den bilen hade problem med oljeläckage vid diff/låda och styrservopump, det ökända column-lock problemet och obalans i remskivan på vevaxeln.

De service recalls som jag vet om är:
Steering:column locking:anti-theft device Recall
Seat belts:front Recall
Suspension:rear Recall
Fuel system, gasoline:storage:tank assembly Recall
Seat belts:front:anchorage Recall

Denna länk kanske kan ge något:
http://www.corvettefever.com/projectbui ... index.html
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

chevette skrev:Om man ska köpa en sån vad ska man tänka på då?
Läs befintliga trådar om (köp av) C5, det startas många nya trådar i detta ämne, varför duger inte dom bef. :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

745 skrev:Läs befintliga trådar om (köp av) C5, det startas många nya trådar i detta ämne, varför duger inte dom bef. :wink:
Jodå, visst duger dom. Och jag har läst! Men jag hittade inte det specifika för just årsmodell 1997.

Förstår inte varför du irriterar dig på min enkla fråga? Alla dessa generella trådar om C5'or gav mig inget svar.

Men det gjorde Anders och snabbt som ögat också! Tack! :D
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

chevette skrev:Förstår inte varför du irriterar dig på min enkla fråga?
Men det gjorde Anders och snabbt som ögat också! Tack! :D
Anders är en klippa 8)
Jag ber om ursäkt för att jag verkade irriterad :oops: , min avsikt var bara att ge dig ett tips, jag vet av erfarenhet att det är förvånsvärt många som brukar missa möjligheten att söka på forumet. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du hittar en C5a som du blir nöjd med. Jag vet hur jobbigt det är(se nedan), eftersom jag själv håller på och letar efter en lämplig bil till Corvette Cup.

Förvånansvärt många säljare uppför sig ganska konstigt :? , otrevligt formulerade annonser, med knapphändig information ofta saknas tex reg.nummer, vägrar svara på frågor per mail eller telefon, kräver att man ska komma dit och titta, överprisar bilarna och förväntar sig ett bud trots att dom i annonsen skrivit att dom undanbeder sig prutare, vissa börjar trots det pruta spontant och återkommer med lägre o lägre priser, har dålig självkännedom, ibland blir det så pinsamt när någon trasslar in sig i en lögn att man tom känner sig tvingad att försöka hjälpa säljaren ur den.

Ha det bra :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar