Sida 1 av 1
ZR-1 1991.
Postat: fre nov 04, 2011 10:21
av Thure
Hejsan!
Det blev en ZR-1 till en 1991 den här gången.
Men den går inte riktigt som den skall,levererar inte full effekt.Inte det där riktiga klippet på full effekt.Ryckig gång vid fullt gaspådrag på "full effekt"- läge?.Spridare eller secondary trottle
problem?,någon som har haft dessa problem med ZR-1 1990-1995 och kan komma med
tips,alla tips o råd är mycket välkomna.Har felsökt lite på vacum till att öppna sekundära
insugsportar och det verkar inte vara någon vacumläcka,pump startar och går några sek
och stängs av.Hade det varit ett läckage eller för dåligt vacum så hade pump gått konstant.
Kan ju även skicka med lite fakta på bilen.
Movitbromsar 4 kolvs-ok runt om
Koni coilovers
19" BBS-fälgar
rullat 11500 mil
skapligt bruksskick.
Re: ZR-1 1991.
Postat: fre nov 04, 2011 12:54
av Scania
Hej kul köp
Gå in på digitalcorvettes forum där finns en egen avdelning för C4zr1 med mycket kompetenta personer som hänger där.
Hoppas det löser sig
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 11:04
av ZEDR1
Har du kollat om du har några felkoder ?
Kan vara många saker som är problemet, men om spridarna inte är bytta så kan dom vara problemet, då dom inte klarar modern bensin. Du bör mäta Ohmen på dom både varma och kalla.
Kolla även vid PCV ventilerna så du inte har något läckage där. Gummidelen brukar bli mjuk av all olja som dom drar ur motorn, och läcker det där så kan bilen gå riktigt illa.
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 19:18
av Thure
Hej!
Det finns inga felkoder,har bilen inne på verkstad för byte av vattenpump
Byter stift och bränslefilter samtidigt så får vi se,annars blir det till att mäta resistansen
på spridare o kolla att bränslepumpar lev rätt tryck,samt att gå över "secondary port system".
Vad pcv ventiler har för funktion kan du gärna få förklara närmare?
MVH Micke
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 21:29
av ZEDR1
Tjenare.
LT-5:ans sekondärsystem är en aldrig sinande källa till problem. Vacuumsystemet under plenumet är ett myller med slangar och plaströr samt en tank och en solenoid samt vacuumklockor. När du testade vacuumet, körde du med en vacuumklocka då? (Mityvac)
Ska hålla ca 12 Hg och hålla det ett tag. Tanken under plenumet räcker inte till när man gasar länge utan då tar systemet vacuum från motorn via en backventil under plenumet
och om det läcker vid PCVerna så får du inte tillräckligt med vacuum.
Har du inga felkoder är det troligtvis spridarna eller sekondärsystemet för dom ger sällan felkoder. Det kan även vara bensinpumparna som strular, det finns även filter på pumparna.
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 22:27
av ZEDR1
Info angående soppapumparna.
Bägge soppapumparna går igång när man startar bilen. När motorn är ca 80 grader så stängs sekundärpumpen av, om man inte gasar på så att sekundärerna behövs. Så du kan testa sekundärpumpen genom att ta bort säkringen till primärpumpen, den sitter på högersidan innanför dörren och är märkt FP1. Om den tas bort så borde inte bilen ( Med kall motor) starta eller åtminstånde inte gå länge alls ifall sekundärpumpen är trasig.
Och som sagt var så finns det även filter på soppapumparna.
PS. Att du inte har någon vacuumläcka behöver ju inte betyda att sekundärsystemet fungerar som det ska, kan även vara mekaniskt från vacuumklockorna och spjällsystemet.
Som kuriosa kan nämnas att det fanns en kvinna på bandet som monterade vaccumklockorna 180 grader fel. (bla. på min) Så armen ut från klockorna sitter i vinkel istället för rakt. Om dom sitter åt fel håll och har suttit så i 20 års tid, så ska man låta om sitta så annars riskerar man att dom börjar läcka.
MVH Jompa
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 23:06
av Thure
Hejsan!
Tack för mycket värdefulla tips ang bla sekundärpumpen ska kolla detta när
jag får hem bilen i slutet på veckan,får ju börja från rätt håll och kolla pumpar o filter
innan man börjar demontera plenum.
PS:Äger du en ZR-1 själv? eftersom du verkar ha bra koll på dessa corvetter.
Dom är ju ganska ovanliga,finns bara ca 16-17 st 1991 och drygt 20 tal 1990 inregade
i Sverige när jag kollade med transportstyrelsen för något år sedan.Har ägt en 1990 tidigare
som jag faktiskt ångrade att jag sålde men det är inte så mycket att göra åt det nu,utan då möjligtvis köpa en till som jag har gjort nu.Är inte i närheten i skick o i miltal som 90an men det var ett annat pris oxå på den här.
MVH Micke
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 23:10
av ZEDR1
Jag har en 92 som gått ca 6000 mil.
Jag har haft mycket problem med vacuumet och har bytt startmotor och har rivit plenumet flera gånger så man gör det ganska snabbt nu. Haft min 92:a sen 2006
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 23:15
av ZEDR1
Har du rivit plenumet nån gång? det var lite småstruligt första gången mycket kablar under plenumet samt rör och slangar att lossa.
Re: ZR-1 1991.
Postat: lör nov 05, 2011 23:27
av Thure
Nej har inte rivit plenumet på nån ZR-1,bara på L98 TPI som jag hade för några år sedan och bytte spridare på.Behöver man tappa ur kylvätskan innan?,går väl kylkanaler i plenum o trottelhus har jag för mig?
Re: ZR-1 1991.
Postat: sön nov 06, 2011 0:11
av ZEDR1
Ja, du behöver tappa ur lite kylvätska då det finns
kylkanaler mellan plenum och Injektorhus, en på varje sida. Här får du några länkar som kan vara nåt för dej.
http://pnwzr1.net/LT5_tear_down.htm
http://pnwzr1.net/LT5_tear_down2.htm
Lycka till
PS. Om du får problem så PM: mej så kan jag kanske hjälpa dej.
/Jompa
Re: ZR-1 1991.
Postat: sön nov 06, 2011 0:44
av Thure
Tackar en engång för alla tips och råd samt länkar som kan vara till stor hjälp.
MVH Micke.
Re: ZR-1 1991.
Postat: sön nov 06, 2011 1:05
av ZEDR1
Hej. bara kul att hjälpa till.
Du nämnde att du hade bilen på verkstad för att byta vattenpump, hoppas att dom inte fyller på med
Dexcool glykol, då det är ett känt problem att använda det till våra motorer. Topplockspackningarna gillar inte den glykolen.
dessutom rekommenderas att använda destillerat vatten och glykol.
/Jompa
Re: ZR-1 1991.
Postat: sön nov 06, 2011 11:03
av Thure
Hej igen! o tack
Skall snacka med dom på verkstan ang glykolen.
MVH Micke.
Re: ZR-1 1991.
Postat: mån nov 07, 2011 17:06
av Hasse c5
Grattis Micke
Man kan ju inte leva utan Corvette eller hur ?
Hoppas du dyker upp på vårmönstringen !
Hilsen
Hans c5 triple black 02
Re: ZR-1 1991.
Postat: mån nov 07, 2011 17:49
av Thure
Tjenare! Hasse!
Ja det underlättar helt klart o vara corvetteägare
det är svårt att vara utan!.
Vårmönstringen får man försöka pricka in helt klart!.
Micke