ZR-1 1991.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Hejsan!
Det blev en ZR-1 till en 1991 den här gången.
Men den går inte riktigt som den skall,levererar inte full effekt.Inte det där riktiga klippet på full effekt.Ryckig gång vid fullt gaspådrag på "full effekt"- läge?.Spridare eller secondary trottle
problem?,någon som har haft dessa problem med ZR-1 1990-1995 och kan komma med
tips,alla tips o råd är mycket välkomna.Har felsökt lite på vacum till att öppna sekundära
insugsportar och det verkar inte vara någon vacumläcka,pump startar och går några sek
och stängs av.Hade det varit ett läckage eller för dåligt vacum så hade pump gått konstant.
Kan ju även skicka med lite fakta på bilen.
Movitbromsar 4 kolvs-ok runt om
Koni coilovers
19" BBS-fälgar
rullat 11500 mil
skapligt bruksskick.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Scania »

Hej kul köp
Gå in på digitalcorvettes forum där finns en egen avdelning för C4zr1 med mycket kompetenta personer som hänger där.
Hoppas det löser sig
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Har du kollat om du har några felkoder ?
Kan vara många saker som är problemet, men om spridarna inte är bytta så kan dom vara problemet, då dom inte klarar modern bensin. Du bör mäta Ohmen på dom både varma och kalla.

Kolla även vid PCV ventilerna så du inte har något läckage där. Gummidelen brukar bli mjuk av all olja som dom drar ur motorn, och läcker det där så kan bilen gå riktigt illa.
En rullande sten samlar ingen mossa
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Hej!
Det finns inga felkoder,har bilen inne på verkstad för byte av vattenpump
Byter stift och bränslefilter samtidigt så får vi se,annars blir det till att mäta resistansen
på spridare o kolla att bränslepumpar lev rätt tryck,samt att gå över "secondary port system".
Vad pcv ventiler har för funktion kan du gärna få förklara närmare?
MVH Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Tjenare.
LT-5:ans sekondärsystem är en aldrig sinande källa till problem. Vacuumsystemet under plenumet är ett myller med slangar och plaströr samt en tank och en solenoid samt vacuumklockor. När du testade vacuumet, körde du med en vacuumklocka då? (Mityvac)
Ska hålla ca 12 Hg och hålla det ett tag. Tanken under plenumet räcker inte till när man gasar länge utan då tar systemet vacuum från motorn via en backventil under plenumet
och om det läcker vid PCVerna så får du inte tillräckligt med vacuum.
Har du inga felkoder är det troligtvis spridarna eller sekondärsystemet för dom ger sällan felkoder. Det kan även vara bensinpumparna som strular, det finns även filter på pumparna.
En rullande sten samlar ingen mossa
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Info angående soppapumparna.

Bägge soppapumparna går igång när man startar bilen. När motorn är ca 80 grader så stängs sekundärpumpen av, om man inte gasar på så att sekundärerna behövs. Så du kan testa sekundärpumpen genom att ta bort säkringen till primärpumpen, den sitter på högersidan innanför dörren och är märkt FP1. Om den tas bort så borde inte bilen ( Med kall motor) starta eller åtminstånde inte gå länge alls ifall sekundärpumpen är trasig.
Och som sagt var så finns det även filter på soppapumparna.

PS. Att du inte har någon vacuumläcka behöver ju inte betyda att sekundärsystemet fungerar som det ska, kan även vara mekaniskt från vacuumklockorna och spjällsystemet.
Som kuriosa kan nämnas att det fanns en kvinna på bandet som monterade vaccumklockorna 180 grader fel. (bla. på min) Så armen ut från klockorna sitter i vinkel istället för rakt. Om dom sitter åt fel håll och har suttit så i 20 års tid, så ska man låta om sitta så annars riskerar man att dom börjar läcka.

MVH Jompa
Senast redigerad av ZEDR1 den lör nov 05, 2011 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
En rullande sten samlar ingen mossa
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Hejsan!
Tack för mycket värdefulla tips ang bla sekundärpumpen ska kolla detta när
jag får hem bilen i slutet på veckan,får ju börja från rätt håll och kolla pumpar o filter
innan man börjar demontera plenum.
PS:Äger du en ZR-1 själv? eftersom du verkar ha bra koll på dessa corvetter.
Dom är ju ganska ovanliga,finns bara ca 16-17 st 1991 och drygt 20 tal 1990 inregade
i Sverige när jag kollade med transportstyrelsen för något år sedan.Har ägt en 1990 tidigare
som jag faktiskt ångrade att jag sålde men det är inte så mycket att göra åt det nu,utan då möjligtvis köpa en till som jag har gjort nu.Är inte i närheten i skick o i miltal som 90an men det var ett annat pris oxå på den här.
MVH Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Jag har en 92 som gått ca 6000 mil.
Jag har haft mycket problem med vacuumet och har bytt startmotor och har rivit plenumet flera gånger så man gör det ganska snabbt nu. Haft min 92:a sen 2006
Senast redigerad av ZEDR1 den lör nov 05, 2011 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
En rullande sten samlar ingen mossa
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Har du rivit plenumet nån gång? det var lite småstruligt första gången mycket kablar under plenumet samt rör och slangar att lossa.
En rullande sten samlar ingen mossa
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Nej har inte rivit plenumet på nån ZR-1,bara på L98 TPI som jag hade för några år sedan och bytte spridare på.Behöver man tappa ur kylvätskan innan?,går väl kylkanaler i plenum o trottelhus har jag för mig?
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Ja, du behöver tappa ur lite kylvätska då det finns
kylkanaler mellan plenum och Injektorhus, en på varje sida. Här får du några länkar som kan vara nåt för dej.
http://pnwzr1.net/LT5_tear_down.htm
http://pnwzr1.net/LT5_tear_down2.htm

Lycka till

PS. Om du får problem så PM: mej så kan jag kanske hjälpa dej.

/Jompa
En rullande sten samlar ingen mossa
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Tackar en engång för alla tips och råd samt länkar som kan vara till stor hjälp.
MVH Micke.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
ZEDR1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 18, 2006 11:56
Ort: Stockholm

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av ZEDR1 »

Hej. bara kul att hjälpa till.

Du nämnde att du hade bilen på verkstad för att byta vattenpump, hoppas att dom inte fyller på med
Dexcool glykol, då det är ett känt problem att använda det till våra motorer. Topplockspackningarna gillar inte den glykolen.
dessutom rekommenderas att använda destillerat vatten och glykol.

/Jompa
En rullande sten samlar ingen mossa
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Hej igen! o tack
Skall snacka med dom på verkstan ang glykolen.
MVH Micke.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Hasse c5 »

Grattis Micke

Man kan ju inte leva utan Corvette eller hur ?

Hoppas du dyker upp på vårmönstringen !

Hilsen

Hans c5 triple black 02
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: ZR-1 1991.

Inlägg av Thure »

Tjenare! Hasse!
Ja det underlättar helt klart o vara corvetteägare
det är svårt att vara utan!.
Vårmönstringen får man försöka pricka in helt klart!.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Skriv svar