Hur justera sekundärspjällen?
Hur justera sekundärspjällen?
Nån som vet hur man justerar "spänningen" på sekundärspjällen på en Rochester? Jag har surfat runt på nätet och hittat en del information men blir inte riktigt klok på det ändå. Då jag ger fullgas tvekar motorn en kort stund för att sen komma igen. Ska då spjällen spännas eller slackas?
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Hmm..
Kan det inte vara accpumpen som inte riktigt hänger med då?
Rochestern har ju en lite accpump av "cykelpumpstyp" (dvs en kolvpump) som lätt tappar effekt/inpumpad bränslevolym då den blir sliten.
Bara en tanke.
Eller har du kanske kollat den redan?
//Ricky.
Kan det inte vara accpumpen som inte riktigt hänger med då?
Rochestern har ju en lite accpump av "cykelpumpstyp" (dvs en kolvpump) som lätt tappar effekt/inpumpad bränslevolym då den blir sliten.
Bara en tanke.
Eller har du kanske kollat den redan?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Hej!
Ta kontakt med:Kent Olsson. KentsQjet/Pontiacservice Kent Olsson 073-7672553, kentsqjet@hotmail.com
Det han inte kan om Rochester är knappt värt att veta.
Ta kontakt med:Kent Olsson. KentsQjet/Pontiacservice Kent Olsson 073-7672553, kentsqjet@hotmail.com
Det han inte kan om Rochester är knappt värt att veta.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Har visuellt kollat accpumpen och den verkar funka, inga glapp mellan hävarmen och pistongen och det kommer "squirtar" med soppa direkt ur munstyckena när jag pressar ner den.
Tändningen har jag kollat upp enligt anvisningar jag hittat här på forumet och motorn går fint i alla register utom just den korta stunden just vid fullgas.
Surfade runt lite och då återkom detta med spjällen flera gånger just vid de symtom som jag har, tydligen får den för mycket eller för lite luft/bränsle en kort stund vid häftigt pådrag och detta ska man tydligen kunna juster med att spänna eller slacka fjädern till spjället.
Jag får kolla med Kent, tack för tipset!
Ha det gott!
Tändningen har jag kollat upp enligt anvisningar jag hittat här på forumet och motorn går fint i alla register utom just den korta stunden just vid fullgas.
Surfade runt lite och då återkom detta med spjällen flera gånger just vid de symtom som jag har, tydligen får den för mycket eller för lite luft/bränsle en kort stund vid häftigt pådrag och detta ska man tydligen kunna juster med att spänna eller slacka fjädern till spjället.
Jag får kolla med Kent, tack för tipset!
Ha det gott!
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Hej Mallgar!
Kent Olsson är duktig på Rochester förgasare. Jag har ett litet utdrag från honom om hur du ska justera sekundärspjällen.
Justerskruven sitter på passagerarsidan vid änden på axeln som håller luftspjällen.
Den låses av insexskruven som sitter undertill på förgasarlocket intill länken som går till choke pull-off:en. 0-läge är när spjällen hålls stängda med handen och öglan på fjädern precis nuddar pinnen som den ska löpa mot.
Kör på tvåans växel i 60km/h, tryck hastigt gasen i botten.
Om bilen står på "näbben" så öppnar sekundärspjällen för tidigt och förspänningen ökas med 1/8 dels varv i taget tills den svarar utan tvekan, dock ej aldrig mer än ett helt varv, då förstörs fjädern.
Om bilen sakta ökar hastigheten med tendenser till ryckningar kan det behövas släppas 1/8 dels varv i taget tills ryckningarna försvinner.Om det inte behövs mer än 1/4 varv förspänning kan man prova en hängare som håller sekundärnålarna lite högre.
Mellan 3/8 och 3/4 varvs förspänning anses som normalt.
Mvh/ Guy Ejremyr
Kent Olsson är duktig på Rochester förgasare. Jag har ett litet utdrag från honom om hur du ska justera sekundärspjällen.
Justerskruven sitter på passagerarsidan vid änden på axeln som håller luftspjällen.
Den låses av insexskruven som sitter undertill på förgasarlocket intill länken som går till choke pull-off:en. 0-läge är när spjällen hålls stängda med handen och öglan på fjädern precis nuddar pinnen som den ska löpa mot.
Kör på tvåans växel i 60km/h, tryck hastigt gasen i botten.
Om bilen står på "näbben" så öppnar sekundärspjällen för tidigt och förspänningen ökas med 1/8 dels varv i taget tills den svarar utan tvekan, dock ej aldrig mer än ett helt varv, då förstörs fjädern.
Om bilen sakta ökar hastigheten med tendenser till ryckningar kan det behövas släppas 1/8 dels varv i taget tills ryckningarna försvinner.Om det inte behövs mer än 1/4 varv förspänning kan man prova en hängare som håller sekundärnålarna lite högre.
Mellan 3/8 och 3/4 varvs förspänning anses som normalt.
Mvh/ Guy Ejremyr
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Har varit ute och provkört efter justeringar enligt Kents anvisningar och nu blev det skillnad, svarar mycket bättre nu. Faktiskt så bra att jag höll på att slira av vägen, våt asfalt och inte van att den svarar så direkt
Blir bara roligar och roligare det här.
Blir bara roligar och roligare det här.
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Hej Mallgar!
Kul att du fick snurr på maskineriet. Tänk att lite justering kan göra så mycket.
Mvh/ Guy Ejremyr
Kul att du fick snurr på maskineriet. Tänk att lite justering kan göra så mycket.
Mvh/ Guy Ejremyr
Re: Hur justera sekundärspjällen?
Kul att det löste sig Mallgar! 
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies



