Anpassa för bankörning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Magnus Norling
Nykomling
Nykomling

Anpassa för bankörning

Inlägg av Magnus Norling »

Hej!

Jag har en C5:a, -02 cab, med Z51-paket som jag ev. tänker börja köra lite på bana med.
Det första jag i så fall tänker göra är att köpa R-däck till den. Går det bra att köpa samma dimension som original så man kan använda samma fälgar eller vad är rekommendabelt? Var köper jag däcken lämpligast?

Är bromsar & fjädring tillräckligt bra för amatörmässig bankörning eller bör det uppdateras?
Nämnas bör att jag inte primärt eftersträvar den "snabbaste tiden" utan tänkte köra mest för nöjes skull men vill förstås ändå ha en vettig väghållning & bra bromsfunktionalitet.

Mvh
Magnus
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Anpassa för bankörning

Inlägg av Mange_C5 »

Magnus Norling skrev:Hej!

Jag har en C5:a, -02 cab, med Z51-paket som jag ev. tänker börja köra lite på bana med.
Det första jag i så fall tänker göra är att köpa R-däck till den. Går det bra att köpa samma dimension som original så man kan använda samma fälgar eller vad är rekommendabelt? Var köper jag däcken lämpligast?

Är bromsar & fjädring tillräckligt bra för amatörmässig bankörning eller bör det uppdateras?
Nämnas bör att jag inte primärt eftersträvar den "snabbaste tiden" utan tänkte köra mest för nöjes skull men vill förstås ändå ha en vettig väghållning & bra bromsfunktionalitet.

Mvh
Magnus
Kul att du vill prova på bankörning!
Jag tycker att du skall börja i rätt ände (sedan kommer du att fastna :wink: ).

1.
R-däck greppar mycket bättre och har du inte sett över bromsarna så kommer du inte få ut den körningen du förväntar dig eller eftersträvar, så det första du bör göra är titta på värmetåligare bromsvätska, se till att du har friska och relativt nya skivor runtom (nerslitna och tunna spricker lättare)och andra bromsbelägg.
Vid val av bromsbelägg (som finns i ett brett spektrum från sport till full racing) så bör man välja med åtanke att bromsar och belägg bör matcha däcken i så motto att för vassa belägg i kombination med gatdäck låser upp mycket lättare och å andra sidan r-däck tillsammans med orginalbelägg överhettar bromsarna för lätt. Angående belägg så får man oftast vad man betalar för så det är värt att sondera och utvärdera utbudet och kolla av här på forumet också.

2. R-däck.

Du gör rätt som frågar efter råd, ett smart sätt att undvika onödiga fallgropar och en kortare och i längden billigare väg framåt.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Magnus Norling skrev:Går det bra att köpa samma dimension som original så man kan använda samma fälgar eller vad är rekommendabelt?

Mvh
Magnus
Mange har helt rätt i sina rekommendationer (som vanligt 8) ).
Tilläggas är att du kan göra ditt första banbesök med original bromsar & däck, men kontrollera konditionen på bromsarna, däcken & se till att du har nybytt bromsvätska.
Jag rekommenderar dig att behålla originalfälgarna & köpa R-däcken i samma dimmension som originaldäcken.
Skillnaden mellan gatdäck & R-däck är ca 2%.
Ev, uppdateringar utav chassi m.m. betyder ofta mindre än vad man tror jmfr t.ex. Chevrolets "egna" varvtider från Nürburgring för Z06 & ZR-1 där det skiljer mindre än 1%.
En sak som jag tycker att du ska prioritera är en båge eftersom du kör Cab.
Skriv gärna ett inlägg här på forumet när du ska iväg på din första bankörning, så är det säkert någon annan som hänger på & kan hjälpa dig tillrätta.
Vi ses på banan :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Magnus !
En sak som du oxå kan satsa på, är väghållningen ! Det kan räcka med att göra en 4 - hjuls inställning, så kan du få en mycket "lungnare" och stadigare bil ! Sen om man tycker att det är värt pengarna så finns det hur mycket som helst, när det gäller stötdämpare, krängningshämmare och annat ! Personligen så tycker jag att ju bättre väghållning bilen har, så blir den oxå mycket roligare + framför allt mycket säkrare att köra !! :D !
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det har sagt mycket bra här. Och det som alla är inne på är att rätt inställd bil är A & O.

Nu blir det snart höst och vinter. Köp en bok om chassieinställningar och gå en kurs (typ den speedlabs kör). Sedan skaffar du lite mätverktyg, däcktermometer osv så du kan skruva på inställningarna på banan. Detta är BILLIGA saker. Sedan lägger du trimkontot på att köra bana istället.

Några visa ord från chorintian: "tills jag kör samma tider som proffsen gör i min bil så lägger jag pengarna på förarutbildning".
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Magnus Norling skrev:Var köper jag däcken lämpligast?
Det beror på vad du prioriterar.
Själv köper jag däcken från ett företag där ägarna skruvar en hel del Corvette & tävlar i både ban & dragracing.
Fördelen med det är att jag kan få rätt däck & bilen justerad på rätt sätt. Jag vet inte vilka som kan det i din närhet men ett tips kan ju vara att fråga vilken erfarenhet de har utav banracing med Corvetter & liknade bilar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

Magnus Norling skrev:Hej!

Mvh
Magnus
Vår egen erfarenhet säger att standardbromsarna är den kritiska punkten på alla Corvetter. Efter tre varv på Mantorp går pedalen i botten - inte så kul.

För att lösa detta problem måste du göra några förbättringar. Originalskivorna håller bra (om de inte är för slitna), men du måste ha bättre belägg, typ HAWK HP Plus för att tåla den högre värmen vid upprepade hårda inbromsningar. Dessutom måste du byta till en bättre bromsvätska som tål högre temperatur. Vi använder Castrol SRF, som är marknadens bästa bromsvätska och tål 310 grader. Kosta dessutom på bromsluftning till frambromsarna och du behöver inte dra dessa ända fram till skivorna, det funkar bra om du har utblåset 10-15 centimeter från oket/skivan. I år bytte vi dessutom bromsskivorna till ZIP's 2-delade (med aluminiumnav) Coleman Racing bromsskivor. Garanterat ingen minskad bromseffekt efter 10 varv hårdkörning på Mantorp.

Vi kör med QA1 ställbara stötdämpare och Michelin Pilot Sport PS2 däck i vår Corvette 2001 Z06. KOOKS 1 7/8" Long Tube Headers med 3" X-pipa och standard Z06 Titanavgas, samt Vararam kalluftsystem.

Bild

Inte snabbast, bara cirka 370 rwhp, men går väldigt bra!

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Skriv svar