Har nu efter 2 års skruvande fått igång min Corvette c3 -69 som jag i stort sett drömt om sedan jag kunde gå (är 21 nu). Körde idag gärdesloppet på djurgården i stockholm och bilen går bra men har fortfarande lite problem med förgasaren och undrar därför om någon har några erfarenheter/tipps kring detta.
Motorn ser lite grovt ut enligt följande:
350 fyrbult
Ignitor brytarlöst i originalfördelare
Edelbrock 600, #1406
Edelbrock performer insug
Förgasare och insug är köpt nytt och endast kört 30 mil. Jag har två problem som jag måste få bukt på:
1. Bilen går aningen fett på tomgång, har ställt in blandskruvarna enligt konstens alla regler och dessutom kontrollerat att nålarna är stängda vid tomgång. Detta är dock inget stort problem förrens om två år på sbp, detta år fick han inte på muffarna på sidepipesen så jag slapp
2. Nu till det verkliga problemet, efter att jag stängt av motorn tar det ca 2 sekunder, därefter börjar det rinna in soppa i insuget genom förgasaren och det rinner ett bra tag. Skulle tippa på att det är nån dl varje gång man stänger av bilen vilket gör den otroligt svårstartad kort därpå och om man låter den stå rinner den där dl så småningom ner i motorn och ner till oljan. Förstår inte vad detta beror på och hittar inget om det på nätet, har aldrig varit med om något liknande.
Någon som har en teori vad detta kan bero på?
Tack på förhand
Mvh Axel