Bensinpumpens placering?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Bensinpumpens placering?

Inlägg av alberto.becker »

Har inte tittat själv men när jag ändå är ute på forumet så kan jag fråga. Var är bensinpumpen placerad, I tanken eller brevid? (C4-90a) Mv A/B
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

I tanken men den är ändå relativt lätt att komma åt via tankluckan bak. Under tankluckan sitter det ett ovalt lock på tanken, skruva av och lyft upp det så följer pump och nivågivare med.
GTA
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GTA »

måste man ner med tanken för att komma åt?

Hur bra är pumpen på en -94?
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Jag blev rekomenderad att montera en pump till en LT1 Till min L98 motor eftersom jag var orolig att min orginal pump inte kommer att räcka till när jag trimmar. Passar den pumpen rakt av eller behövs det någon modefiering? A/B
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Nej, tanken behöver inte ned. Ta bort tankluckan och gummiskyddet runt tankröret så ser du ett lock på tanken som sitter med ett tiotal skruvar. Skruva av dessa och lyft upp så följer pump och nivågivare med, dessa är fästa i locket. Den eminente Jonas Bylund har som vanligt dokumenterat bytet utomordentligt med bilder och text: http://www.joby.se/corvette/mods//2001-0X07_fuelpump/ (Tar mig friheten att länka till Jonas beskrivning)

Det finns i stort tre sorters pumpar, L83 (-84) har en, TPI (85-91) har en bättre och LT1 har en ännu bättre (högre flöde och tryck). Själv har jag på min L83 bytt till TPI-pumpen och fick en markant förbättring i gång då TPI-pumpen klarar att alltjämt hålla trycket uppe. Men då jag nu har kompressor ångrar jag att jag inte bytte till LT1-pumpen direkt. Nu har jag istället en andra pump i serie vid främre rambenet där bensinfiltret sitter och använder tankpumpen som förpump.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

En tum regel jag har hört är 1gallon/12hk,60psi. om det nu stämmer ska jag låta vara osakt men om det är riktigt så ska LT1 pumpen inte vara god för mer än 396hk och det då vid 70psi. Är det någon med det effektutag eller högre som anv den pumpen med gått resultat? Någon som vill rätta mig?. MV A/B :? ( själv har jag som mål 400+hk) :twisted:
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Själv har jag strax under 400hk (obs riktiga bänkade hästar, inga feritta och K&N-hästar)
Har kört med en pump jag köpte från persåker, levererade max 60psi och 28gph och det går alldeles utmärkt med VOT på 47psi kan även köra med orginalpump på VOT. Så några 70psi för fyrahundra pållar lär ju inte behövas.

Stefan
Skriv svar