Sida 1 av 1
Straffet för burnouterna.....
Postat: ons apr 13, 2011 21:32
av gbak
Tja..... vad skall man säga!
Jag är väl inte så jätte förvånad, det har ju blivit en och annan burnout under mina år som jag ägt bilen.
Tror ni att jag kan köra med lådan denna sommaren?
Räcker det att byta filter som en temporär lösning eller måste jag renovera bums?
Oljan som som ut var helt ren och fin och transparent röd (som om den kom direkt ur burken).
Ljusgrå gucka i botten på vxl-låds tråget:

Re: Straffet för burnouterna.....
Postat: ons apr 13, 2011 21:46
av Smuggler
Är väl ingen automat expert men så där såg det oftast ut i min TH 350 jag hade på Camaron när jag bytte olja vart 2:a eller 3:e år... Funkade fint ändå. Den köptes fabriksrenoverad med converter på ca 2500rpm.
Det de "lärda" gubbarna sa på den tiden var att om oljan är röd och fin samt luktar normalt så brukar lamellerna vara ok. Är oljan brunaktig samt luktar pyton kan man anta att det är nått på gång.
Re: Straffet för burnouterna.....
Postat: ons apr 13, 2011 22:36
av Mr. Beam
Den där smeten har jag också fått torka ur ett par gånger de senaste somrarna och än håller den växlarna....Tror nog att du kan börna på ett tag till om lådan ändå inte börjat slira.
Jag har ett masterkit i beredskap i värsta fall, men har inte samlat på mig mod att riva än...
/ Mr. Beam
Re: Straffet för burnouterna.....
Postat: tor apr 14, 2011 7:25
av gbak
Ok!
Det var skönt att höra att det mer eller mindre verkar vara ett "normalt beteende" för växel lådan.
Jag får väl också köpa på mig ett renoveringskit, att lägga på hyllan inför en kommande renovering.
Det är faktiskt första gången som jag hittar gucka i denna mängden i botten på tråget.
Det har varit en väldigt tunn film med gucka vid mina tidigare kontroller, den här gången var det betydligt mera.
Så man kan väl anta att det är en liten varning att nåt börjar slitas i lådan.
Re: Straffet för burnouterna.....
Postat: tor apr 14, 2011 8:19
av Jake
Det grå gucket är som du säger gammla lameller. hur mycket lameller du har kvar är naturligtvis svårt att säga. Men är oljan fräsch och du inte har några slirtendenser så är det bara att gasa.
Däremot så kan ju lådan börja slira nu när du byter olja då det "grå gucket" funkar som ett antislip additiv.