Straffet för burnouterna.....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Straffet för burnouterna.....

Inlägg av gbak »

Tja..... vad skall man säga!
Jag är väl inte så jätte förvånad, det har ju blivit en och annan burnout under mina år som jag ägt bilen.
Tror ni att jag kan köra med lådan denna sommaren?
Räcker det att byta filter som en temporär lösning eller måste jag renovera bums?
Oljan som som ut var helt ren och fin och transparent röd (som om den kom direkt ur burken).

Ljusgrå gucka i botten på vxl-låds tråget:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Straffet för burnouterna.....

Inlägg av Smuggler »

Är väl ingen automat expert men så där såg det oftast ut i min TH 350 jag hade på Camaron när jag bytte olja vart 2:a eller 3:e år... Funkade fint ändå. Den köptes fabriksrenoverad med converter på ca 2500rpm.
Det de "lärda" gubbarna sa på den tiden var att om oljan är röd och fin samt luktar normalt så brukar lamellerna vara ok. Är oljan brunaktig samt luktar pyton kan man anta att det är nått på gång.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Straffet för burnouterna.....

Inlägg av Mr. Beam »

Den där smeten har jag också fått torka ur ett par gånger de senaste somrarna och än håller den växlarna....Tror nog att du kan börna på ett tag till om lådan ändå inte börjat slira.

Jag har ett masterkit i beredskap i värsta fall, men har inte samlat på mig mod att riva än...


/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Straffet för burnouterna.....

Inlägg av gbak »

Ok!
Det var skönt att höra att det mer eller mindre verkar vara ett "normalt beteende" för växel lådan.
Jag får väl också köpa på mig ett renoveringskit, att lägga på hyllan inför en kommande renovering.
Det är faktiskt första gången som jag hittar gucka i denna mängden i botten på tråget.
Det har varit en väldigt tunn film med gucka vid mina tidigare kontroller, den här gången var det betydligt mera.
Så man kan väl anta att det är en liten varning att nåt börjar slitas i lådan.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Straffet för burnouterna.....

Inlägg av Jake »

Det grå gucket är som du säger gammla lameller. hur mycket lameller du har kvar är naturligtvis svårt att säga. Men är oljan fräsch och du inte har några slirtendenser så är det bara att gasa.

Däremot så kan ju lådan börja slira nu när du byter olja då det "grå gucket" funkar som ett antislip additiv.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar