tändinställnings frågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast

tändinställnings frågor

Inlägg av dixon »

hur ska jag ställa in tändningen på min org 350 med hei?
hur många grader på tomgång och ved vacum på eller pluggat?

har fått för mig att det är ca 12 grader med vacum borta? eller cyklar jag?

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Göran Björn
Nykomling
Nykomling

Re: tändinställnings frågor

Inlägg av Göran Björn »

Hej Niklas, hoppas du orkas läsa allt.... blev mer än jag tänkte...

När det gäller tändinställning måste du ta hänsyn till både tomgångs grader och fullgas eller snarare max tändförställnings grader, full tändförställning brukar vara runt 3000 rpm, det ser du med stroboskåplampan när du ser att tändförställningen inte ändrar sig mer när du sakta varvar upp motorn. Ju mer varvtal på motorn desto mer tändförställning behöver motorn och "fullt utslag" på tändningen är 36 grader och absolut max 38 grader på våra gamla 350 utan insprut och avgasrening.

Jag föreslår att du tar loss vacumslangen från fördelaren och därefter pluggar slangen så att motorn inte suger "tjuvluft" genom slangen. Sen börjar du med att ställa tändningen på 36-37 grader vid fullt utslag och därefter kollar hur många grader du har på tomgång. Det bör blir 6-8 grader med en original 350. Går motorn bra och den inte hugger emot när du vrider om startnyckeln utan startar lätt, inte spikar när du accelrerar osv så är väl allt ok med de grader du har vid tomgång - det är viktigare vad du har för grader när du kör och varvar motorn.

Går inte motorn bra på tomgång och du ökar förtändningen med exempelvis 4 grader så ökar du även med fyra grader till 40-42 på fullt utslag då justeringen blir parallell. Inte bra för motorn att hela tiden få för tidig gnista när du kör, tändpunkten kommer hela tiden att motarbeta kolvens rörelse på väg upp mot sin vändpunkt eller få för sen gnista om du sänker förtändningen på tomgång.

Låter det krångligt? Det är det inte men det kanske behövs en gradtejp på svängdämparen.

När man kommer in på de finliret brukar jag klistra på en gradtejp på svängdämparen så man lätt ser graderingen runt -10 till 45 grader eller nåt sånt. Sen finns det ställbara vacumklockor till fördelaren så man kan justera in tomgångsförställningen när man väl ställt fördelaren på max utslag, men detta brukar bara behövas när man bytt kamaxel och/eller kolvar som ger mer muskler. Man kan också själv montera ett stoppbleck för axleln som går mellan vacumklockan och den vridbara plattan som justerar tändningen efter vacum.

Kolla också att vacum slangen sitter på rätt anslutning på förgasaren, har för mig att det inte skall vara vacum till fördelaren på tomgång utan att det skall blir mer sug i slangen ju högre varv motorn har men det kan skilja mellan olika fördelare. Vilket du skall ha kan du kolla genom att suga i slangen på tomgång för att se hur tändförställningen reagerar - ökar tändningen skall det inte vara vacum på tomgång. Minskar tändningen skall de vara vacum i slangen på tomgång. Ändrar sig inte tändningen alls är vacumklockan förmodligen trasig. Ett av de vanligaste felen är att vacumslangen sitter på fel ställe för att man inte är så hemma på hur fördelaren och tändningen fungerar.

Hoppas jag inte krånglade till det för dig. Låt mig få höra om din motor blev gladare med mina tips.

Mvh Göran
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: tändinställnings frågor

Inlägg av dixon »

tjena göran!
tackar ödmjukast för det utförliga svaret!
motorn ska ner i bilen här om ettpar veckor. ang vacumet så kör jag med anslutningen den användes med sist. har haft isär motorn och granskat den lite bara men allt sitter på sin ursprungliga plats och den funkade klockrent innan. dock så har jag ju haft bort fördelaren, därför mina funderingar.

men tack vare ditt svar så ska det väl vara svårt att misslyckas :wink:

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Skriv svar