hur höjer jag läpligats bilen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast

hur höjer jag läpligats bilen?

Inlägg av dixon »

med ny bigblock motor (small block tidigare) så har jag 5,5 cm markfrigång från hedders och oljetråg. den är förmodligen sänkt. hur höjer jag upp den igen i baken? byter bladfjädereller? fram byter jag narurligtvis fjädrar men har förstått att det finns olika hårdhet. kan man på nått vis ta reda på ur hårda mina fjädrar är i dag genom att mäta tjocklek eller dyligt? skulle även vilja veta hur långa standard fjädrar är obelastade så jag vet hur mycket mina sänker. vill inte ha org höjd men inte så låg som min är nu=)

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: hur höjer jag läpligats bilen?

Inlägg av Don Tomaso »

Bigblock har kraftigare fjädrar fram än smallblock bilarna, bak höjer du genom att skruva upp muttrarna på de två långa bultarna ute i ändarna på bladfjädern, och vill man sänka så skruvar man ut muttrarna istället.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: hur höjer jag läpligats bilen?

Inlägg av dixon »

okey tack! då kan man enkelt matcha baken med de nya framfjädrarna då, det va skönt att höra
frågan är om jag kan ha sänkfjädrar för bb utan att det blir för dålig frigång eller om jag kan ha lite sänkt, dom borde ju tryckas ihop mindre en dom jag har nu. ingen som vet hur man tar reda på hur många lbs fjädrarna har, borde väl gå att se på tjocklek eller nått?

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Skriv svar