regbesiktning och lampor
regbesiktning och lampor
Hej vad gäller? har en 68 kan jag regga in med röda blinkers bak,vad krävs vid regbesiktning ska allt funka?
Re: regbesiktning och lampor
Det går bra med röda blinkers bak.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: regbesiktning och lampor
Vet inte exakt reglerna, men jag skall själv regbesikta min -68 till våren. Jag tror att jag anlitar en som är van att regbesikta några timmar för att slippa krångel med SBP. 
Re: regbesiktning och lampor
Fantastiskt enkelt att regga en -68! Det som måste fixas är hastighetsmätaren, röda reflexer bak och stämpla in chassinummret i ramen. Kan vara nödvändigt att byta strålkastarna också om det är sealed beam. Beror på om de är assymetriska eller inte. Men de är billiga och enkla att byta. Går att köpa lite varstans, bl.a. Mekonomen.
På min -73 var jag därutöver tvungen att fixa säkerhetsbälten (fr.o.m. -69) och bullerintyg (fr.o.m. -73).
På min -73 var jag därutöver tvungen att fixa säkerhetsbälten (fr.o.m. -69) och bullerintyg (fr.o.m. -73).
Re: regbesiktning och lampor
Räcker med att stämpla nummer på en plåt och sätta fast synligt i motorrummet. Jag har själv reg.besiktat min 68:a, inga problem
Mvh/Kenneth
Mvh/Kenneth
Corvette convertible C6.
Re: regbesiktning och lampor
Hej,
Eftersom jag snudd på blev paragrafryttare i mitt bråk med dåvarande Vägverket, kan jag bidra med lite citat ur VVFS2003:22.
3 § Bil och släpfordon som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1969 till 1970 års modell skall ha identifie-ringsmärkning som är instansat i fordonet på tydligt och var-aktigt sätt.
4 § Bil och släpfordon som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1968 eller tidigare års modell skall ha identifi-eringsmärkning (chassinummer eller motsvarande) som är instansad i fordonet eller anbringad på skylt på fordonet.
5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.
Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.
Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut.
Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.
6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.
Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.
Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifierings-märkning skall vara minst 4 mm.
.
.
.
78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvi-sare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
Eftersom jag snudd på blev paragrafryttare i mitt bråk med dåvarande Vägverket, kan jag bidra med lite citat ur VVFS2003:22.
3 § Bil och släpfordon som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1969 till 1970 års modell skall ha identifie-ringsmärkning som är instansat i fordonet på tydligt och var-aktigt sätt.
4 § Bil och släpfordon som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1968 eller tidigare års modell skall ha identifi-eringsmärkning (chassinummer eller motsvarande) som är instansad i fordonet eller anbringad på skylt på fordonet.
5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.
Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.
Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut.
Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.
6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.
Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.
Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifierings-märkning skall vara minst 4 mm.
.
.
.
78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvi-sare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: regbesiktning och lampor
Hej!
Inressant MR Beam.
Om jag förstått dig rätt är det som Vette 427 säger att det räcker med en plåt i motorrummet på en -68a? Ända anledningen till att jag hade tänkt ta hjälp med regbes är att jag gjort det tidigare på just en -68a, och eftersom killen var välkänd på stationen fick vi in rätt motoreffekt och däckdimension i pappren utan problem
Inressant MR Beam.
Om jag förstått dig rätt är det som Vette 427 säger att det räcker med en plåt i motorrummet på en -68a? Ända anledningen till att jag hade tänkt ta hjälp med regbes är att jag gjort det tidigare på just en -68a, och eftersom killen var välkänd på stationen fick vi in rätt motoreffekt och däckdimension i pappren utan problem
Re: regbesiktning och lampor
5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.
Corvette har ju inte självbärande kaross och behöver alltså bara en primär märkning. Då är frågan: Vilken är primär?
Men har man tur så kan det mesta ramla igenom beroende på besiktningsmannen och dennas dagsform.
Edit: Läste igen och ser att det står: ***Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut***. Verkar som att vi är många som kämpat med att stansa in nummret i ramen i onödan?
Corvette har ju inte självbärande kaross och behöver alltså bara en primär märkning. Då är frågan: Vilken är primär?
Men har man tur så kan det mesta ramla igenom beroende på besiktningsmannen och dennas dagsform.
Edit: Läste igen och ser att det står: ***Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut***. Verkar som att vi är många som kämpat med att stansa in nummret i ramen i onödan?
Re: regbesiktning och lampor
Det står:
Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.
Alltså ska man ska stansa in i ramen precis som jag först trodde och har gjort.
Re: regbesiktning och lampor
Hårddrar man tolkningen skulle det alltså räcka med VIN-skylten som redan sitter nitad på A-stolpen. Jag är dock osäker om den finns på en 68a?Om jag förstått dig rätt är det som Vette 427 säger att det räcker med en plåt i motorrummet på en -68a?
Hoppas att du slipper sätta dig in i reglerna för ursprungskontroll av flyttgods....Haha, Jag läste en tredje gång och känner mig rätt virrig
För övrigt påminner jag om att boka in registreringsbesiktningen sista tiden på en fredg kväll....
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: regbesiktning och lampor
He he MR beam!
Det där har jag åckså anammat. Besikta aldrig en måndag ocih ring aldrig en myndighet i början på veckan.
Det där har jag åckså anammat. Besikta aldrig en måndag ocih ring aldrig en myndighet i början på veckan.
Re: regbesiktning och lampor
HeHe, Jag förstår hur du menar. Men man ska inte läsa om en sak och prata i telefon om en annan. Särskilt inte på jobbet, men det var ju fredag...........Mr. Beam skrev: Hoppas att du slipper sätta dig in i reglerna för ursprungskontroll av flyttgods....
Jag importerade min bil för drygt ett år sedan. Köpte den på plats. Skötte allt själv och hade inga problem alls med regbesiktningen. Ursprungskontrollen var lite kinkigare eftersom att jag köpte bilen i en delstat som inte använder sig av title (ägarbevis) på äldre fordon (Hobby Antique). De använder endast "Bill of sale" tillsammans med "Motor Vehicle Registration". Jag fick i alla fall godkänd ursprungskontroll efter många samtal och några kompletteringar med intyg från myndigheterna i Atlanta, GEORGIA. Blev lite nervöst innan jag fick allt klart!
I alla fall så står det:
5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning. (Corvette med ram är alltså "övriga fordon" och ska ha "Primär märkning").
Sedan står det:
Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram.
Då vet vi vilken märkning corvetten ska ha och hur den ser ut. Eller?
Re: regbesiktning och lampor
Jag tycker att ni krånglar till saker och ting i onödan!! Stämpla in numret på en plåt, sätt fast plåten på lämpligt ställe i motorrummet och åk och regga bilen. Svårare än så är det inte.
Mvh/Kenneth
Mvh/Kenneth
Corvette convertible C6.
Re: regbesiktning och lampor
Vette427: Kanske inte alla har samma tur som dig?
Re: regbesiktning och lampor
Tack för alla svar,aldrig reggat något förr. men stansat in nummer i ramen, fixat hastighetsmätaren, men röda reflexer bak? funkar det med Biltemareflexer som man klistrar dit eller?har ingen torkarmotor måste detta funka när man reggar
Re: regbesiktning och lampor
144 § Bil skall ha två icke triangulära bakre reflexanordningar som vid belysning återkastar rött ljus bakåt.
145 § Bakre reflexanordning skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/757/EEG (se 2 kap. 23 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3.
Bakre reflexanordning på bil av 1983 eller tidigare års mo-dell får även vara av typ som godkänts av statens provnings-anstalt (SP) före den den 1 januari 1967.
Hela VVFS2003:22 finns här:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf.
men glöm inte bort att kolla undantagen för "import för eget bruk", VVFS2003:25:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr025.pdf
Mr. Beam
145 § Bakre reflexanordning skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/757/EEG (se 2 kap. 23 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3.
Bakre reflexanordning på bil av 1983 eller tidigare års mo-dell får även vara av typ som godkänts av statens provnings-anstalt (SP) före den den 1 januari 1967.
Hela VVFS2003:22 finns här:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf.
men glöm inte bort att kolla undantagen för "import för eget bruk", VVFS2003:25:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr025.pdf
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: regbesiktning och lampor
Det var ju några år sedan, men jag klistrade dit reflexer som passade i backljusen,stansade in ramnummer i kickupen vid bakhjulet fixade hastighetsmätaren och regbesikta ua.(Hade som jag nämnt tidigare en kille med som hjälpte till så att alla uppgifter blev rätt) Nu har jag kanske haft tur men jag har ägt och besiktat 4a C3or under många år. Aldrig någonsin har en besiktningsman kollat mina torkare eller spolning eller ens frågat hur dom fungerar 
Re: regbesiktning och lampor
Hej Tobbe.
det är ett stort hål där motorn ska sitta.Men känner en som har en motor som lagt av, ska fråga vad som är fel på den.
Nicke
det är ett stort hål där motorn ska sitta.Men känner en som har en motor som lagt av, ska fråga vad som är fel på den.
Nicke


