Sida 1 av 1
Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: mån okt 19, 2009 18:46
av FLNZ
Hur mycket tål 4L60-E lådan opreppad i HK och vrid?
För jag antar att det är den som sitter i min C5 -01?
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: lör okt 24, 2009 14:38
av vette.se
FLNZ skrev:Hur mycket tål 4L60-E lådan opreppad i HK och vrid?
För jag antar att det är den som sitter i min C5 -01?
Den är specificerad till att den ska palla 350ft/lbs 100000miles.
hk är bara en beräknad siffra från vrid och varvtal (Hästkrafter beräknas genom att multiplicera vridmoment med varvtal. Vrid gånger varv = effekt).
Motsvarande siffra för de manuella lådorna (MN6, MN12) är 450ft/lbs)
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: lör okt 24, 2009 16:56
av FLNZ
Vad innebär 350ft/lbs?
Jag vill veta ungefär vad man kan göra med motorn, typ montera heders mm utan att man pajar lådan pga av ökad effekt, sen beror det ju på hur man kör såklart men det gör det ju även med original effekten.
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: lör okt 24, 2009 17:05
av vette.se
350ft/lbs är ca 475Nm
Så länge som det är vanliga enkla effekthöjande åtgärder som insug/headers/avgasystem/mild kam etc så är det inget problem. Lamellerna i lådan slits liksom kopplingen i en manuell bil men det är förstås väldigt beroende på hur man kör.
Det som inte fungerar är att hänga på en kompressor (+100-120Nm med std laddtryck på 7psi), många har provat och det brukar inte ta så lång tid innan det är kört. Snabbast hittills som jag vet om är 7mils körning

Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: lör okt 24, 2009 17:49
av FLNZ
Ok tack.
Man blir lite förvirrad när man läser på amerikanska forum, jag tror att man måste filtrera allt som skrivs rätt rejält.
Jag har hört att 4L60E lådan knappt håller för original effekten så det ska i princip räcka med ett vararam insug för att lådan skall ge upp i förtid.
Sen är jag lite fundersam kring original effekten på en C5 med automatlåda, ibland står det 350hk för 2001 och uppåt, i mina reg papper står det 253kw alltså 339hk.
Vad är den riktiga effekten på en C5 A4 egentligen?
Vad är att köra hårt med bilen egentligen, är fullgas körning ifrån 0 - 200km/h någon gång ibland att betrakta som hård körning eller är hård körning typ bankörning där man konstant försöker få ur så mycket som det går under en längre tid?
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: sön okt 25, 2009 13:39
av 745
När det gäller hållbarheten på lådan så har jag aldrig läst eller hört om att den ska vara underdimensionerad för normal körning med en opreppad bil.
Effekten (enligt Black Book):
97-00 345 hkr
01- 350 hkr
Z06
01 385 hkr
02- 405 hkr
Jag tycker inte att en fullgas 0 - 200 km/h repa någon gång ibland med en varmkörd bil är att betrakta som hård körning.
Däremot tycker jag att ett 15 minuters bankörnings pass med en blandning av max gas, broms, sväng samt oftast en del slarv (ryckig körning) är att betrakta som hård körning.
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: sön okt 25, 2009 14:57
av Jake
SAE och DIN hästar är inte samma sak. det blir gärna fel när man konverterar från SAE -> KW -> DIN
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: ons okt 28, 2009 15:43
av n_brio1
efter min bil mappades hos vette efter kompressor matning tog det 4 dagar så gav lådan upp... -00 cab hade iof 335 bak
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: tor okt 29, 2009 5:18
av FLNZ
335hk på bakhjulen?
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: tor okt 29, 2009 14:58
av vette.se
tror han menade 335 däck bak. En std bil brukar hamna på omkring 450rwhp med 7psi ladd
Re: Vad tål 4L60-E lådan?
Postat: fre okt 30, 2009 14:50
av FLNZ
Och jag som tycker original 275 är brett
