Är det någon som vet ifall besiktningen bryr sig om ifall luftpumpen till grenrören är inkopplad eller ej. Godkända avgas värden med eller utan luftpump borde väl vara tillräckligt.
Bosse
Måste luftpumpen vara inkopplad
Re: Måste luftpumpen vara inkopplad
Jag har en 69 och det spelar ingen roll med luftpumpen där i alla fall. Jag har alla delarna bortplockade. Det är ju en märklig, något amerikansk, variant av avgasrening, pumpar man in luft i avgaserna så spär man ut skiten men det kommer likafullt samma totala mängd skit ändå 

Günter
Ja det skulle vara bra att få snygga till och renodla lite i motorrummet.
Bosse

Bosse
Senast redigerad av C3-80 den sön okt 04, 2009 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Bosse
Nja,trycker du in färskt syre i avgaserna så förbränns oförbrända kolväten i avgasröret och på så sätt blir avgaserna lite renare.Günter skrev:Jag har en 69 och det spelar ingen roll med luftpumpen där i alla fall. Jag har alla delarna bortplockade. Det är ju en märklig, något amerikansk, variant av avgasrening, pumpar man in luft i avgaserna så spär man ut skiten men det kommer likafullt samma totala mängd skit ändå
Kasta inte bäver i trähus.
Så, nu har jag besiktat bilen och allt gick bra. Med avstängd luftpump blev avgasvärdena ca 0,5 där maxvärdet är 4,5. Roligt också att bilen i övrigt blev godkänd. Den enda justeringen som skall utföras är att spänna handbromsvajern lite grand.
Bosse
Bosse
Bosse