Har nu elfel i bilen och hittar 4 st reläer -
1.- i motorummet på vä innerskärm - normalstort 4 -kantigt
2.- på säkringsdosan - ett runt dia ca 2,5-3 cm
3.- uppe under instrumentpanelen -till vänster och i höjd med omkopplare vindrutetorkare - 4-kantigt
4.- ett litet - under handsfacket
Vet någon vilka dessa är reläer är för ?? - Förstår av elschema att det ska finnas relä för tjuvlarmet, vindrutetorkarna, signal och TCS... ?? om det är dessa eller inte ? - vilket är för vad ??
Hjälp !
Bo Ytterström
Elproblem - el fråga - Corvette 72
Hur yttrar sig elfelet ?
Vet att du frågade om vacuumproblem i en tidigare tråd, har det löst sig?
Var på väg att svara hur jag har gjort, (renoverat tätningarna i vacuumklockorna samt piffat upp hela mekanismen bla nya fjädrar, rengöring lackering och smörjning). Jag har tyvärr inte kunnat testa det hela ännu eftersom jag håller på med växellåda, motor och inredning. Jag återkommer då det är dax att vrida på tändningsnyckeln !
Vet att du frågade om vacuumproblem i en tidigare tråd, har det löst sig?
Var på väg att svara hur jag har gjort, (renoverat tätningarna i vacuumklockorna samt piffat upp hela mekanismen bla nya fjädrar, rengöring lackering och smörjning). Jag har tyvärr inte kunnat testa det hela ännu eftersom jag håller på med växellåda, motor och inredning. Jag återkommer då det är dax att vrida på tändningsnyckeln !
Just nu jobbar jag med att få igång vindrutetorkarna - som inte fungerade när jag köpte bilen 2002, men som plötsligt började fungera förra somamren när jag jordade switchen. Själva torkarmotorn går när jag lägger på ström från en batteriladdare - men inte via switchen. Håkan hjälpte mig med att berätta att relät till torkarmotorn sitter på mittkonsollen mellan växelspak och radio.
Byter relä + switch.
Så det är nu klarlagt - men de andra reläerna är frågetecken ??
??
Bosse
Byter relä + switch.
Så det är nu klarlagt - men de andra reläerna är frågetecken ??
??
Bosse
2- Säkringsdosa - Detta styr varningsblinkersen. Det är separat från blinkersreläet eftersom det driver fler lampor.
4. Under handskfack - Blinkersreläet. Du bör höra det ganska tydligt när du slår på blinkersen.
De andra kan jag inte svara på på rak arm.
4. Under handskfack - Blinkersreläet. Du bör höra det ganska tydligt när du slår på blinkersen.
De andra kan jag inte svara på på rak arm.
Senast redigerad av Erik den mån maj 24, 2004 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Det lilla reläet under handskfacket är med största sannolikhet blinkersreläet, det är den vanligaste placeringen.
Det runda i säkringsdosan är signalhornsreläet. Det i motorrummet vet jag inte vad det är och inte heller det som sitter till vänster under instrumentpanelen, skulle iof kunna vara vindrutetorkarreläet.
Nu har jag en 78:a och det skiljer sig lite mellan årsmodellerna men de två förstnämnda är jag nästan 100% säker på (blinkers och signahorn)
Det runda i säkringsdosan är signalhornsreläet. Det i motorrummet vet jag inte vad det är och inte heller det som sitter till vänster under instrumentpanelen, skulle iof kunna vara vindrutetorkarreläet.
Nu har jag en 78:a och det skiljer sig lite mellan årsmodellerna men de två förstnämnda är jag nästan 100% säker på (blinkers och signahorn)
Re: Elproblem - el fråga - Corvette 72
Det som sitter på vänter innerskärm(ovanför spolvätskebehållaren på -73or) e Signalhornsrelät.bobbo skrev:Har nu elfel i bilen och hittar 4 st reläer -
1.- i motorummet på vä innerskärm - normalstort 4 -kantigt
Det e även en förgreningspunkt för + matningen från generator/batteriet.

Kasta inte bäver i trähus.