Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av velasoraptor »

FÖRST DYNOKÖRNINGEN MED PFADT TRI-Y HEADERS I SVERIGE VAD JAG VET.Jag har nu monterat Pfadt Tri-Y headers på min Z06a.Dessa headers är till C6 Z06.Men vi fick bygga om dom lite för att passa en C5a. Det kommer troligen att komma ut TRI -Y headers för C5 längre fram. Anders på R-Tune vette.se har mer info om dessa headers till C5.Ni kan också läsa en hel del om dessa TRI-Y headers på hans webb sidor.Så jag tar inte upp vad som måste göras för att dom ska passa i denna tråd.

Jag hade som sagt bolt on prylar med LG street headers på min Ls7 motor som lämmnade exakt 463 rwhp och 603 rwnm vilket är helt ok.Jag bytte som sagt ut mina LG headers mot Pfadt TRI-Y headers. Vi bromsade bilen i går på Anders dyno.
Det blev hela 568 hp i motorn och HELA 480 rwhp på hjulen vid 5980 varv.Vridet var 614 rwnm.Så jag fick en ökning på 17 rwhp med Pfadt headers över LG street headers.Helt otrolig effekt ökning.Vridet under the curv låg en ca 15 rwnm hela vägen ifrån 3000v och upp till 7000v över LGs headers.

Så dessa headers rekomenderar jag verkligen. Det går allså att montera C6 och C6 Z06 headers på C5 och C5Z06 för er som vill. Men det blir en del modifieringar.

Anders på R-Tune är ju återförsäljare för dessa headers.Så kontakta honom för mera information.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp (480rwhp 614 rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den tor mar 28, 2013 17:16, redigerad totalt 3 gång.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Hejdarn »

Är båda körningarna, före och efter på samma dyno?
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Ricky »

Grattis Kenta. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Ubbe »

Hej Kenta :P
Nu börjar du få fart på motorn :P
Synd att du inte hade American Racing Headers innan, då hade man fått ett bättre jämnförelse mellan de bästa systemen.
Ps Nu kanske du slår min tid på Malmby :mrgreen:
Ubbe
Senast redigerad av Ubbe den tor mar 28, 2013 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Jerka »

Grattis Kenta skitballt 8) 8) 8)

Ska bli kul och se vad det räcker till :mrgreen:

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av velasoraptor »

Detta är före och efter körning på dynon!1

kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp (480 rwhp 614 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av velasoraptor »

UBBE!! Det är ingen skillnad på effekt mellan LG och American racing headers.Det är bara det att American racing är något bättre gjorda och så finns dom i 2 tum. LG är även det ett mycket bra system.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp (480rwhp 614rwnm)
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Chrippe »

Riktigt bra Kenta , kul !!!
Och det var lika kul att se glädjen i dig när du berättade för mig
i onsdags.

/Christer
/Christer 8)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Ubbe »

kenta! vad hade du för bensin i bilen Statoli (vallentuna) :?:
Kollade med statoil om dom har etanol i 98 oktan! Och svaret var tyvärr ja :twisted: Det gäller också jet 98 oktan upp till 5% :evil:
Men vid mappningen så är det kanske en fördel med lite etanol i tanken.
Har börjat med att tanka min (audi tt turbo) med 95 oktan ,jag vet inte om det är inbillning men det känns som bilen går bättre :shock:
Tankade w-power tidigare när det var 99 oktan och då gick den riktigt bra, nu har dom 98+etanol körde på den soppan i början på vinter sen gick jag över till 95 oktan.

Det skulle vara intressant om det blir någon skillnad mellan dom olika bensin sorterna ( 98 oktan+etanol och 98 oktan utan etanol om man skulle hitta det någon stans.,när det gäller mappning :wink:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av velasoraptor »

Jag hade Statoil 98 oktan i tanken!! Då har dom börjat att ha etanol även i Statoils 98 oktan!! Det hade dom inte förra sommaren. TRÅKIGT!!! Då kanske W-Power med etanol är bättre. Kanske någon som har koll på detta!!

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp (480 rwhp 614 rwnm)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Ubbe »

Hittade info från statoli 2013.
Kenta! Kan det vara så att du fick 5% etanol i din tank nu?
När ni kör mappningen tar man hänsyn till oktan talet och om det är etanol i bensinen.
(Är det inte så )Med mer Etanol blir det större risk för knackningar :?:

miles 98
miles 98 är en 98 oktanig bensin som rekommenderas till alla bensindrivna förbränningsmotorer.
Egenskaper
miles 98 är en blandning av många olika kolväten som ger det höga oktantalet och därmed stort motstånd mot knackning
i motorn, speciellt vid hård belastning som fullgas. Blandningen anpassas säsongsvis så att förångningen är tillräcklig för att
bilen ska starta vid varierande temperatur, men inte så stark att ånglås kan bildas under en varm sommardag.
miles 98 innehåller additiv som motverkar korrosion och avsättningar i motorns insugnings- och insprutnings-system.
miles 98 Miljöklass 1 innehåller 5 vol-% etanol. Etanolinblanding upp tilll 5 vol-% är enligt Svensk Standard SS 15 54 22 och
Europeisk Standard EN 228 bensin. Låginblandning med 5% bioetanol bidrar till att minska de fossila koldioxidemissionerna,
så kallade växthusgaser.
Användning
miles 98 är avsedd för katalysatorbilar och andra bilar med hårda ventilsäten som inte kräver ventil-smörjande medel.
Rekommenderas även till samtliga tvåtaktsmotorer.
Motorer som är tillverkade 1986 eller tidigare kan ha mjuka ventilsäten. De behöver då tillsatts av blyersättningsmedel i
bensinen för att skydda ventilsäten och ventiler mot slitage. Blyersättningsmedel med doseringsanvisning finns att köpa
på Statoils stationer.
miles 98 uppfyller kraven för Svensk Standard SS-EN 228:2013.
Enligt förordningen om brandfarliga och explosiva varor, klassas bensin som klass 1 – ”extremt brandfarligt” (F+).
Se säkerhetsdatablad för denna produkt.
03.12 Produktbeskrivning • Motorbränslen • Bensin
Typiska data
Enhet miles 98
Oktantal, Research (RON) 98,0
Oktantal, Motor (MON) 87,5
Densitet vid 15°C kg/m3 750
Aromathalt vol-% max 35
Bensenhalt vol-% max 1,0
Olefinhalt vol-% max 13,0
Destillation:
Förångat vid 70°C S/V vol-% 20-48/22-50
Förångat vid 100°C S/V vol-% 47-71/50-71
Förångat vid 150°C vol-% min 75
Slutkokpunkt °C max 205
Färg ofärgad
Korrosion, koppar Skala max 1
Svavelhalt mg/kg max 10
Oxygenater Mass-% max 2,7
Ångtryck (RVP) sommar kPa max 45-70
Ångtryck (RVP) vinter kPa max 65-95
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av velasoraptor »

Det va fan vad du var pålästa haha. Den lilla mängd etanol i soppan påverkar knappast effekten på Dynon. Det krävs mer etanol en så för att man ska kunna se en märkbarar minskning i hästar.

Det enda jag kan säga är att när dom fick etanol i V-Power så började min bil gå sämre. När jag sedan började tanka Statoil 98 så gick bilen bra igen.Det kan i och för sig göra en liten påverkning på hästkraft stinna bilar.Men inte för gemene man.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp (480 rwhp 614 rwnm)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Hejdarn »

velasoraptor skrev:Detta är före och efter körning på dynon!1

kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp (480 rwhp 614 rwnm)
Då är det ett grymt resultat. Grattis! :D
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Ubbe »

Hejdarn skrev:<null>
Kenta det kanske var dom där 5% som gjorde resultatet hi hi hi Hejdarn är inte du på Elmia mässan? Du bor ju nästan vid mässan :)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Bengt »

Tur att man har LG PRO då så att man slipper köpa nytt :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Hejdarn »

Ubbe skrev:
Hejdarn skrev:<null>
Kenta det kanske var dom där 5% som gjorde resultatet hi hi hi Hejdarn är inte du på Elmia mässan? Du bor ju nästan vid mässan :)
Ja nästan. Bara en och en halv timme bort. 8)
Mvh
Thomas
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Jerka »

1,5 h
Åker du diselbil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Inlägg av Hejdarn »

Mmmm, det finns ju inga snutar som gillar att sno lappen av hederligt folk på E4an... :evil: 8)
Mvh
Thomas
Skriv svar