Problem med spånbildning av ventilfjädrar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
benkebus
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 13, 2011 18:00
Ort: Sundsvall

Problem med spånbildning av ventilfjädrar

Inlägg av benkebus »

Jag håller på att köra igång en nybygd motor. Reält trimmad. (LS1 2001)
Gorde första bänkkörningen i Tisdag. Då hittade vi aluminium spån i oljan vid första olje bytet.
Efter en hel del felsökning så konstaterade vi att det är venilfjädrarna som gnager på på sidan av "brunnen" som fjäden sitte i.
Är det någon som varit med om detta, vad gör jag för att lösa problemet?

Det har nu gått en del spån igenom olje pumpen, bör jag byta den då? Och i så fall, är det ide att köpa en högvolumspump.
Jag har ett tryck på 3.5 bar. Vad får jag ungefär för tryck med en högvolymppump?
Bilagor
Mitt lilla monster.
Mitt lilla monster.
130.jpg (19.87 KiB) Visad 1208 gånger
Ford34 med LS1
Edsel 58 med ca 7000 mil på mätaren
BMW 585 IX toring
Lupo 3L drar 0.3L pr mil
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Problem med spånbildning av ventilfjädrar

Inlägg av sven erik »

Hallå.bytte kamm i min och om du har dubbla ventilfjädrar måste du byta till andra tätningar utan hatt.orginal tar i annars tydligen.finns speciella tätningar att köpa för ändamålet..
Skriv svar