Välja rätt insug?
Välja rätt insug?
Tänkte höra med er kunniga vilket insug man ska välja? Har nämligen sett att det finns en del att välja på. Vilket är mest prisvärt, vilket ger mest effekt, hur mycket extra hk blir det? Kräver vissa insug att man byter fler delar? Min bil är en C5 -99 och har följande moddningar: korta headders, borla stinger bak, vararam luftinsug och vassare kam och mappad hos vette.se.
MVH Conan999
Re: Välja rätt insug?
FAST LSX 92mm Black är väl det som gäller med LS2 spjällhus. 15000kr + mappning = mycket pengar.
Värt det ? Absolut inte. Har du inte coilovers - köp det istället. Eller polybussningar runt om(5tkr) och ett Pfadt kit för 10tkr = 15tkr
Eller racestol så att du sitter fast med 6p bälten, behövs en bälterstång också = 15tke. Eller riktiga bromsar. Eller..
Men bara ett insug är pengar i sjön. Kanske kan du köpa ett beggad LS6 insug billigt, Bättre än det du har. Samma sitter väl på vanliga C5 från 2001 ?
Finns väl portade LS6. Men risken finns att du behöver mappa om, justera MAF kurvan o VE tabellen för 8000kr...
Som sagt, satsa på något användbart istället för 5-10hk för 20tkr+
Värt det ? Absolut inte. Har du inte coilovers - köp det istället. Eller polybussningar runt om(5tkr) och ett Pfadt kit för 10tkr = 15tkr
Eller racestol så att du sitter fast med 6p bälten, behövs en bälterstång också = 15tke. Eller riktiga bromsar. Eller..
Men bara ett insug är pengar i sjön. Kanske kan du köpa ett beggad LS6 insug billigt, Bättre än det du har. Samma sitter väl på vanliga C5 från 2001 ?
Finns väl portade LS6. Men risken finns att du behöver mappa om, justera MAF kurvan o VE tabellen för 8000kr...
Som sagt, satsa på något användbart istället för 5-10hk för 20tkr+

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Välja rätt insug?
Det är som Bengt skriver det finns mycket kul att lägga pengarna på
480 hk för 6600$ är prisvärt
http://www.jegs.com/i/Chevrolet-Perform ... Id=1127485
480 hk för 6600$ är prisvärt

http://www.jegs.com/i/Chevrolet-Perform ... Id=1127485
Re: Välja rätt insug?
Hej...
Som Bengt säger så kan man lägga pengarna på annat typ "kurvgodis" men
Om man e intresserad av motor så tycker jag att man ska satsa på det
Och dom jag har hört med så är det FAST som gäller jag har ett själv
Och e nöjd men jag åkte bara ca100 mil i somras så vad vet jag
Men jag stödjer motor effekt till 100%
Så lycka till med ditt val
Mvh Roddy......
2001 C5 med lite godis.....
Som Bengt säger så kan man lägga pengarna på annat typ "kurvgodis" men
Om man e intresserad av motor så tycker jag att man ska satsa på det
Och dom jag har hört med så är det FAST som gäller jag har ett själv
Och e nöjd men jag åkte bara ca100 mil i somras så vad vet jag

Men jag stödjer motor effekt till 100%
Så lycka till med ditt val
Mvh Roddy......
2001 C5 med lite godis.....

Love My Vette.....
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Välja rätt insug?
Hejsan !
"Nackdelen" med att börja trimma är att man gärna efter ett tag,
vill ha liite mer !!
!!
"Nackdelen" med att börja trimma är att man gärna efter ett tag,
vill ha liite mer !!


Re: Välja rätt insug?
Tack för svar. Har nämligen en Floridaresa på gång i mars och tänkt köpa ett par prylar till bilen. Är ju halva priset där.
Bengt: Har förstått även på de amerikanska forumen att köpa insug är relativt dyrt i förhållande vad man får för pengarna. Att förbättra väghållningen är ju inte helt fel det heller. Har faktiskt redan börjat så smått med att jag bytte till Z06 dämpare förra året plus sänkning tidigare och det kan nog bli nåt mer i år kanske? Kör aldrig bana så jag har inga extrema krav. Bromsar har jag tänkt att uppgradera baktill, fram är redan bytt.
Roddy: Har du andra modds på bilen eller bara insuget? Är bilen mappad efteråt?
Bengt: Har förstått även på de amerikanska forumen att köpa insug är relativt dyrt i förhållande vad man får för pengarna. Att förbättra väghållningen är ju inte helt fel det heller. Har faktiskt redan börjat så smått med att jag bytte till Z06 dämpare förra året plus sänkning tidigare och det kan nog bli nåt mer i år kanske? Kör aldrig bana så jag har inga extrema krav. Bromsar har jag tänkt att uppgradera baktill, fram är redan bytt.
Roddy: Har du andra modds på bilen eller bara insuget? Är bilen mappad efteråt?
MVH Conan999
Re: Välja rätt insug?
En billig upgradering som ger stor skillnad är nya kränghämmare 

Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Re: Välja rätt insug?
Ska jag vara ärlig så vill jag inte ta det på
Hemsidan men du är välkommen ner i mitt garage i Stockholm
Och ta en titt eller maila mig ditt nummer så ringer jag dig
Så kan vi ta det på luren istället.....
Mvh Roddy
Hemsidan men du är välkommen ner i mitt garage i Stockholm
Och ta en titt eller maila mig ditt nummer så ringer jag dig
Så kan vi ta det på luren istället.....
Mvh Roddy
Love My Vette.....