Väghållningskit

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
fty
Rookie
Rookie

Väghållningskit

Inlägg av fty »

Hej,

Någon som provat ett färdigt väghållningskit för C3? Komplett med bussningar, bilsteindämpare, fjädrar och kränghämmare?

Se: http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvettes/C ... 80-82.html

Bra väghållning?
Passar prylarna direkt? Eller behöver de moddas för att passa?
Bilstein dämpare OK, eller köpa Koni?
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Väghållningskit

Inlägg av Smuggler »

Det är ett lyft jmf. originalet. Har ett själv men inte provåkt än så detta påstående baseras på vad andra sagt.
Bilsteindämparna är fina.
Strutrodsen kan ha problem med polybussningarna (bulten kan gänga upp sig).
Fästet på bakaxeln för strutrodsen är sannolikt rejält glapp i hålen mot bakaxeln. Hålen för bultarna i för strutrodsen i strutrodsfästet är också rejält glappa. Beroende på om bakre kränghämmaren är väldigt grov kan det vara en fördel med kulleder istället för vanliga bultar/brickor/bussningar för leden ner mot bärarmen.

Men, ett bra paket för den slant du betalar. Med modifikation av ovanstående räcker det nog långt.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Bilstein Sport dämparna är kanon och funkar utmärkt även till offensiv körning! :)

Jag hadde också funderingar på Koni men stötdämpargubben avrådde mig efter att vi pratat igenom bilens uppförande då han inte trodde Konis skulle tillföra något utöver vad mina BS Sport gav.

Bilstein Sport är riktigt bra dämpare som funkar utmärkt för hård körning som bana och konbana utan att bli plågsamma på gatan. :)

Det finns även en mer vardaglig "gat dämpare" som heter Bilstein HD men med facit i handen skulle jag tveklöst satsa på Bilstein Sport.

Precis som Smuggler säjer så är det säkert en fördel med kulleder till den bakre krängningshämmaren men man ska inte glömma att det förmodligen är avsaknad av såna små detaljer som håller nere priset på grejerna.

Jag kör med samma "enkla" typ av upphängning till krängningshämmaren som i kittet du länkar till och det funkar. :)

Mina frågor till dig blir:
Vad förväntar du dig av denna chassie uppgradering?
Hur ska du använda bilen?
Vad har du för krav på komfort och väghållning? -Vilket prioriterar du?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

Tack för svaren.

Min 81:a C3 är väghållningsmässigt orginal. Stötdämpare, fjädrar, bussningar osv.
Då bilen är väldigt mjuk i fjädringen och stötdämparna börjar ta slut (gungig) så funderar jag att fixa till vägenskaperna.
Bilen används 95% på gata, komforten kan dock få lida lite.

Motor (430hk), bakaxel, avgassystem med mer har uppgraderats så det vore kul om vägegenskaperna kunde matcha rakt fram prestanda lite bättre.

Funderingen har varit mellan att köpa ett kit, eller kanske nöja sig med en uppsättnng koni dämpare och lämna resten orginal.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag tycker det låter som att det där kittet passar bra. :)

Du kommer absolut att notera en markant ökad hårdhet och styvhet i chassiet med dom fjädrar och krängningshämmare du länkar till.

Väjer du att endast byta stötdämparna så kommer du märka stor skillnad även jämfört med friska orginaldämpare sedan dessa gasdämpare är betydligt mer sofistikerade än gamla oljedämpare, dock bör man komma ihåg att det är fjädern som bär upp bilen..

För cruising funkar även Bilsteins HD dämpare men går du för glasfiberbladfjäder bak MÅSTE du (min privata åsikt) köra med de dyrare Bilstein Sport eller Koni dämparna för att bilen inte ska bli "stutsig" i bak.

Den orginalmonterade stålbladfjädern bak innehåller flera blad som rör sig och de får en dämpande friktion sinsemellan vilket gör att man klarar sig med enklare/billigare dämpare.

Glasfiberfjädern har endast 1 blad och saknar denna inre friktion vilket gör att man måste ha mer/trögare returdämpning i stötdämparen.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

Jag har orginal en kompositbladfjäder på min 81:a. Dock tror jag att den är den mjukaste bladfjädern som någonsin funnits på C3. 192lbs.

Bilen sätter sig otroligt mycket när man gasar. Blir orolig över knutkorsen, blir konstig hjulvinkel. Bara det är väl ett själ nog att styva upp bakvagnen lite.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Aha, jag var inte medveten om att du hadde kompositfjäder orginal på din årsmodell. :)

Jag hadde tidigare en 360lb komposit på min bil och jag uppfattade bilen precis som du, att den reste sig fram och satte sig i bak under acceleration.
Detta uppförande dämpades betydligt efter att jag monterat mina Bilstein Sport stötisar.

Nu kör jag dock med VBP:s "Dualmount" bakfjäder som även medger jystering för hårdhet och som jag är mycket nöjd med, detta kit verkar dock endast funka upp till 1979 års modell..
http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvettes/C ... 63-79.html

Fram har jag detta kit som även det är jysterbart både i hårdhet och rideheight. :)
http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvettes/C ... 63-82.html
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag kör dessa fjädrar på näst hårdaste snäppet vilket verkar vara "lagom" både för bana och gata.

Jag kör med 1-1/8" krängningshämmare fram och 7/8" bak.

Dessa krängningshämmare funkar och bilen rollar minimalt även under motiverad körning. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

Ok. Får ta mig en funderare och räkna lite. Kanske kan bli billigare att köpa de delarna man vill ha istället för ett kit med "smart strut" osv som inte passar bra.

Jag är rätt besviken på kvaliteten på en hel del nytillverkade delar till C3:an. En del är rent skräp! Annat är OK men behöver moddas ordentligt för att kunna passa.

Tack igen för svaren.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag måste tyvärr hålla med dig om att allt är inte guld som glimmar på den amerikanska tillbehörsmarknaden. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar