Servopump
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Servopump
Hejs
Någon som vet skillnaden på 1975-1979 & 1980-1982 servopumpar? Min pump började läcka lite så jag meckade isär den och upptäckte att den inte var i så bra kondition, den har också haft svårt med att räcka till ihop med Saab styrväxeln, så en ny pump får det bli!
Nu är det såklart också ett litet bekymmer efter som min bil är ett litet hop plock, jag har inte koll på vad pumpen är för årsmodell! När jag tittar på dom olika reservdelsfirmornas saiter så kan inte jag se någon skillnad på dessa 2 olika utförandena..
Så snälla har ni koll så skriv! Tack.
Någon som vet skillnaden på 1975-1979 & 1980-1982 servopumpar? Min pump började läcka lite så jag meckade isär den och upptäckte att den inte var i så bra kondition, den har också haft svårt med att räcka till ihop med Saab styrväxeln, så en ny pump får det bli!
Nu är det såklart också ett litet bekymmer efter som min bil är ett litet hop plock, jag har inte koll på vad pumpen är för årsmodell! När jag tittar på dom olika reservdelsfirmornas saiter så kan inte jag se någon skillnad på dessa 2 olika utförandena..
Så snälla har ni koll så skriv! Tack.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Servopump
Jag bytte pump i min bil sedan den gamla läckte.
Det var inte själva pumpen som läckte utan oljebehållaren som omsluter själva pumpenheten.
Jag har således en tät beggad pump liggande, om nu ditt hus är tätt?
Denna pump passar en pressad remskiva (som ej medföljer).
Själv ersatte jag min pump med en nyare marinpump som inte skiljer sig på annat sätt än att tryckslangen har en hon-koppling i stället för en hane som på den gamla (eller var det trärt om?).
Detta åtgärdades genom att jag satte över kopplingen från den gamla pumpen.
Det finns 2 olika pumpar och den ena har pressad remskiva medans den andra har kil.
Se till att få rätt pump så din remskiva passar sedan det är svårare att hitta en annan passande remskiva än en annan pump..
Är det en NY du vill ha så hör med Hansen, de har alla gånger en ny hemma eller så tar de hem en.
Det var inte själva pumpen som läckte utan oljebehållaren som omsluter själva pumpenheten.
Jag har således en tät beggad pump liggande, om nu ditt hus är tätt?
Denna pump passar en pressad remskiva (som ej medföljer).
Själv ersatte jag min pump med en nyare marinpump som inte skiljer sig på annat sätt än att tryckslangen har en hon-koppling i stället för en hane som på den gamla (eller var det trärt om?).
Detta åtgärdades genom att jag satte över kopplingen från den gamla pumpen.
Det finns 2 olika pumpar och den ena har pressad remskiva medans den andra har kil.
Se till att få rätt pump så din remskiva passar sedan det är svårare att hitta en annan passande remskiva än en annan pump..
Är det en NY du vill ha så hör med Hansen, de har alla gånger en ny hemma eller så tar de hem en.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Tack Ricky, Vad jag förstår så finns det 3 st olika pumpar beroende på årsmodell: Upp t.o.m. 1974, 1975 t.o.m. 1979 och 1980 t.o.m. 1982.
Den äldsta varianten är det inte, ser helt annorlunda ut jämfört med min.
75-79 varianten och 80-82 varianten ser lika ut men det skiljer tydligen något! Frågan är vad? En av dom ska jag ha men vet inte vilken!
Jo då, Hansen har båda dom senare varianterna.. vilken ska jag beställa? Är det något mått som är annorlunda eller är det kapacitet eller tryck????
Och ja, jag vill ha en ny!
Kollade lite på din renoveringstråd: Du har en utav dom nyare pumparna, vet du till vilken årsmodell din är???
Tack Ricky, Vad jag förstår så finns det 3 st olika pumpar beroende på årsmodell: Upp t.o.m. 1974, 1975 t.o.m. 1979 och 1980 t.o.m. 1982.
Den äldsta varianten är det inte, ser helt annorlunda ut jämfört med min.
75-79 varianten och 80-82 varianten ser lika ut men det skiljer tydligen något! Frågan är vad? En av dom ska jag ha men vet inte vilken!
Jo då, Hansen har båda dom senare varianterna.. vilken ska jag beställa? Är det något mått som är annorlunda eller är det kapacitet eller tryck????
Och ja, jag vill ha en ny!
Kollade lite på din renoveringstråd: Du har en utav dom nyare pumparna, vet du till vilken årsmodell din är???
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Den gamla pumpen vet jag inte hur gammal den var men den nya är från 90-talet. 
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Don Tomaso
- Corvetteälskare

Har för mig att Volvo 240-240 har samma pump som Corvette. Blir ju billigare.
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Här en länk till Skruvat och Volvopumpen
http://www.skruvat.se/Servopump-P9975.aspx
http://www.skruvat.se/Servopump-P9975.aspx
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Tack hasseh!
Hittat den! 1275:- - 100:- förstagångsrabatt!
Tack hasseh!
Hittat den! 1275:- - 100:- förstagångsrabatt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Ja om remskivan passar på den dær så ær det ju ett kanonkøp. 
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs Ricky
Ja, det måste kollas upp! Det är ungefär samma pengar på en pump från Hansen men där ingår inte tanken.
Ja, det måste kollas upp! Det är ungefär samma pengar på en pump från Hansen men där ingår inte tanken.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Remskiva m. kil kan du köp hos http://www.ah-performance.se
Tryck på High performance shop sen aluminium skivor , enkelskiva 395 riksdaler
Tryck på High performance shop sen aluminium skivor , enkelskiva 395 riksdaler
/Christer 
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Osäkerhet angående axel mått... Köper av Hansen så bör det vara rätt axelmått och rätt slanganslutning!
Osäkerhet angående axel mått... Köper av Hansen så bör det vara rätt axelmått och rätt slanganslutning!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Har nu monterat och provkört den renoverade pumpen utan tank från Hansen för c:a 1150:-
Funkar perfekt!! Passade också på att montera en extern tank till servon då den gamlas påfyllningslock/sticka satt väldigt dumt till under generator fästet, hittade en tank på skroten från en Chrysler voyager som jag placerade mellan huvud broms cylinder och skärmkanten, ser rätt hyfs ut och är inte i vägen.
Har nu monterat och provkört den renoverade pumpen utan tank från Hansen för c:a 1150:-
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Du skrev att din förra pump inte räckte till , vad hände eller hände inte ?
Mvh. Christer
Mvh. Christer
/Christer 
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs Chrippe
När oljan blev lite varm så försvann servoverkan nästan helt och uouou:ande ljud hördes, men jag hade tänkt leva med detta och byta pump till vintern men så började den också läcka, då fick bytet bli lite tidigare lagt.
Här är en liten bild på pumpelementet, lägg märke till hur det ser ut i "ytterhuset" uppåt/vänster på bilden.

När oljan blev lite varm så försvann servoverkan nästan helt och uouou:ande ljud hördes, men jag hade tänkt leva med detta och byta pump till vintern men så började den också läcka, då fick bytet bli lite tidigare lagt.
Här är en liten bild på pumpelementet, lägg märke till hur det ser ut i "ytterhuset" uppåt/vänster på bilden.

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981