Differential - byte bussning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie

Differential - byte bussning

Inlägg av blizzard »

Hej
Bussning,övre är totalt slut, (inte roligt att lägga i backen)skall byta både övre och undre och undra hur det sker på enklaste sätt. Verkar som kardan måste bort och så måste nedre bussning bort, sitter i kläm, skall bilen lyftas i ram eller bladfjäder för att få spel så den går att byta.

//mats
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Differential - byte bussning

Inlägg av Ricky »

"Bussningar øvre" bør ju vara de stora som håller balken på plats?

Mitt førslag ær att byta dom i två steg.

Lyft bilen och stæll pallbockar under ramen framfør bakhjulen.

Stæll sedan domkraften under diffklumpen och lossa sedan bultarna som sitter mitt i de stora bussningarna till balken.

Sænk ner domkraften førsiktigt så du får lite spænn på bussningarna. Bussningarna har lite sugpassning mot ramen och man kan behøva en liten tjong med en lætt handslægga på ændan av balken før att sugpassningen ska slæppa och balken komma løs från ramen.

Sen ær det bara att lossa balken från diffklumpen och dra ut den før bussningsbytet. :)

Då den sitter på plats igen så ær det bara att byta den fræmre bussningen till diffhuset, jystera med domkraften. :)

Då jag bytte mina bussningar hadde jag først demonterat bladfjædern och jag tror det kan vara en bra ide før att få saker och ting lite mer hanterbart (men ær osæker på om det ær ett måste).
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar