Välja toppar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Jag har en något skrämd 350 i min bil idag. Topparna är Musse med 2.02/1.6 ventiler, kammen är en sk 350 hkr. Förgasare just nu är 600 Dp men även 600 och 750 vacuum finns och körs med till och från. Insuget är Edelbrock performer RHS. Komp enl tidigare ägare 10,5.
Nu finns tanken att byta till aluminium lock istället. Blir då inte riktigt klok på vad man ska välja vad gäller Intake Runner och Exhaust Runner.
En annan fundering är hur mycket jag vinner på att byta från Musse locken förutom massa vikt.

Någon som kan hjälpa mig här...... :roll:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Välja toppar

Inlägg av BlueBull »

Att hamna på runt 400-450hk med eftermarknads lock är inget svårt. Gäller bara att grejorna i bottendelen håller. En del lyckas kräma ut över 500hk ur en smallblock men då får man lägga ganska mycket pengar på bottendelen och likaså offra en hel del av körbarheten på gatan.

Bra lock är AFR, Edelbrock, Dart m.fl. De förstnämnda i en klass för sig. Det positiva är att smallblock toppar är hyfsat billiga. Att bara byta locken är ingen ide utan ett matchande insug ex. edelbrock RPM airgap och en matchande kam till kombinationen hör till.

Rullkam är att föredra om man vill kombinera prestanda med körbarhet men en moderat hydraulkam är gångbar också. Om du vänder dig till Compcams med dina uppgifter så kan de hjälpa dig med ett kamval.

Allt hänger ihop med vikt, utväxling och hur man vill använda bilen. Att ligga på 4000 varv för jämnan är inget kul.
Har själv kört me
/Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Tack för svaret Emanuel men min fundering var i första hand vad som gäller Intake Runner och Exhaust Runner och i andra hand om det fanns något att vinna på alu-lock kontra det jag har.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Välja toppar

Inlägg av Jake »

Att välja rätt lock är inte helt enkelt, beroende på hur du vill ha karaktären i motorn.

Vad har du för värden på cammen? och hade du tänkt att behålla den? Ditt insug, är det ett RHS verkligen? RHS för 14 graders toppar och borde inte passa på mussetoppar :?.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Välja toppar

Inlägg av peter.holm »

Jag är ingen expert på detta men har läst att iom att aluminium gör sig av med värme på ett "bättre" sätt kan man ha lite högre kompression än med järntoppar. Borde också innebära att tändförtällningen kan ställas lite högre innan motorn spikar.

Peter
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Jake du har nog rätt ang. insuget det står nog EPS .
Har tyvärr inga data på kammen. Har försökt få tag i detta utan att lyckas. Det enda jag vet är att det är en sk 350 hp kam som om jag är rätt informerad fanns i början av 70-talet.
Det har sagts mig att denna kam ska kräva hyggligt komp dvs runt 10,5-11,5 och enligt föregående ägare så har jag 10,5 nu. Det är för övrigt han som satt ihop motorn men hade inga data kvar på kammen tyvärr.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Välja toppar

Inlägg av BlueBull »

Generell regel:
Högsta möjliga flöden kombinerat till den minsta möjliga portvolymen på insugssida är den bästa.
AFT 195 ger en bra balans på rimlig portvolym och höga flöden.

Ett förhållande mellan insug och avgas flöden runt 75-80% ger bra balans och man kan i sådana fall använda sig av en single pattern kam, dvs samma lift och duration på båda ventilerna.

/Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Välja toppar

Inlägg av PG-son »

Hej Hasse!
Du kan göra det enkelt för dig.
Detta kit kan jag rekommendera, funkar bra till vardagsäventyr. :D kit 2099.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... hevy.shtml
Jämför pris med "bara" toppar, så får du ett utprovat och bra fungerande paket.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2099/
Det enda du behöver köpa till är stötstänger.
Förgasare har du, 750:an blir bra.
Givetvis är det bra om din bottendel är i bra skick.
Skall du pyssla med den kan det bli en helt annan historia.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Hej Hasse!
Du kan göra det enkelt för dig.
Detta kit kan jag rekommendera, funkar bra till vardagsäventyr. :D kit 2099.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... hevy.shtml
Jämför pris med "bara" toppar, så får du ett utprovat och bra fungerande paket.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2099/
Det enda du behöver köpa till är stötstänger.
Förgasare har du, 750:an blir bra.
Givetvis är det bra om din bottendel är i bra skick.
Skall du pyssla med den kan det bli en helt annan historia.
Jo bottendelen verkar vara helt OK. Motorn har inte gått mer än ca 1200-1300 mil, bra och stabilt oljetryck osv...
Har till och från tittat på just Edelbrocks paket samtidigt är det lite så att man tycker man har hyggliga grejor men vill ha det där lilla extra som alltid. Ig så kanske man skulle vara nöjd med det man har och bara åka nu när det mesta funkar som det ska :lol:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Välja toppar

Inlägg av PG-son »

Visst mycket vill ha mer faan vill ha fler :twisted:
Komplettera med lustgas då.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Visst mycket vill ha mer faan vill ha fler :twisted:
Komplettera med lustgas då.
Jag vet inte ... det är nog det enda jag inte funderat på faktiskt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Välja toppar

Inlägg av Jake »

hasseh skrev:Jake du har nog rätt ang. insuget det står nog EPS .
Har tyvärr inga data på kammen. Har försökt få tag i detta utan att lyckas. Det enda jag vet är att det är en sk 350 hp kam som om jag är rätt informerad fanns i början av 70-talet.
Det har sagts mig att denna kam ska kräva hyggligt komp dvs runt 10,5-11,5 och enligt föregående ägare så har jag 10,5 nu. Det är för övrigt han som satt ihop motorn men hade inga data kvar på kammen tyvärr.
EPS låter bättre :).
* insug är ett fint gat insug.
* Topparna har 62 eller64cc och ganska stora ventiler men strax under 160cc runners vilket är litet med dagens mått.
* cammen är okänd och troligtvis gammal.
(detta motsvarar troligtvis edelbrocks performekit, dvs väldigt snällt och gat vänligt)

för att göra ditt liv enkelt köp ett färdigt kitt med hela rasket, behåller du en av delarna så kommer den att strypa.
Edelbrocks RPM kit är fint.
Holley systemmax är ett annat
Trickflow har liknande kit
dessa kitt ger en oroligare tomgång, kommer inte att ha samma bottenvrid och vara lite klumpigare i stan. Dvs du behöver lite tillvänjning med bilen.

Om du har automat så bör du tänka på vad du har för stallvarv i turbin.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Jake skrev: EPS låter bättre :).
* insug är ett fint gat insug.
* Topparna har 62 eller64cc och ganska stora ventiler men strax under 160cc runners vilket är litet med dagens mått.
* cammen är okänd och troligtvis gammal.
(detta motsvarar troligtvis edelbrocks performekit, dvs väldigt snällt och gat vänligt)

för att göra ditt liv enkelt köp ett färdigt kitt med hela rasket, behåller du en av delarna så kommer den att strypa.
Edelbrocks RPM kit är fint.
Holley systemmax är ett annat
Trickflow har liknande kit
dessa kitt ger en oroligare tomgång, kommer inte att ha samma bottenvrid och vara lite klumpigare i stan. Dvs du behöver lite tillvänjning med bilen.

Om du har automat så bör du tänka på vad du har för stallvarv i turbin.
Topparna är 64cc med 2,02/1,6 ventiler och lådan är manuell. Precis som du skriver så är kammen det okända. Föregående ägare och tillika den som satte ihop motorn sa att det ska vara samma kam som man satte i 350hkr motorerna runt 1970. Han hade inga data på kammen men jag fick tillverkare och nummer på den som jag givetvis har slarvat bort. :(

Problemet för mig idag är att jag har bra drag från ca 3000 och upp mot 6500 men vill ha mer bottendrag. I övrigt är jag nog iof ganska nöjd men som du vet helt nöjd blir man ju aldrig :lol:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Välja toppar

Inlägg av Jake »

Du har en för vass cam! byt till en som är bättre anpassad. Bottenvid och toppeffekt går inte att kombinera dina toppar och insuget passar från tomgång-5000 varv.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Välja toppar

Inlägg av M Nordin »

byt kam till ngt modernare och lämpligen en rullkam. I regel bättre körbarhet OCH mer mos än gamla sura originalslipningar.

MVH
MN
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Välja toppar

Inlägg av Ricky »

M Nordin skrev:byt kam till ngt modernare och lämpligen en rullkam. I regel bättre körbarhet OCH mer mos än gamla sura originalslipningar.

MVH
MN
Och mera vacum. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Jaha... ny kam var det ja.... :)
Då får jag ändra rubriken till vad föreslår ni för kam till en novis som mig
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Välja toppar

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har samma funktion på min motor också! Hasseh skrev: "Problemet för mig idag är att jag har bra drag från ca 3000 och upp mot 6500 men vill ha mer bottendrag". Dock har jag 1969 350" & TH400 låda.
Så nu är jag också intresserad av vad för kam det ska vara, rullkam? vilken då?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Ser nog helst förslag på vanlig hydralisk för min del....
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Välja toppar

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har heller inget emot hydraulisk kam!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Kan den här kammen vara något tro :roll:

http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=86&sb=2
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Välja toppar

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs

Jag har heller inget emot hydraulisk kam!
Hudrauliska rullkam tycker jag funkar bra men det blir ju en extrakostnad med bla lyftare jämfört med en flattappet.

Dock får man en mer effektiv kam som samtidigt som den ger en del effekt på högre varvtal (beror på vilken kam man väljer) även funkar hyffsat på de lite normalare varvtal som man oftast befinner sig på med en gatbil.

Och massor med härligt vakum till bromsservo, lykter och vindrutetorkare etc. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av kungricky »

själv har jag en viss allergi mot hydraliska kammar. dom funkar bra första året för mig. men andra året så har dom redan börjat tappa varv, tredje året så är det dåligt vaccum ännu lägre varvtalsregister. och det är inte för att kammen börjar vara sliten, utan för att lyftarna börjar fastna mer och mer. och då är det nollspel... javisst fungerar den fortfarande att köra med , men inte alls samma som när den var ny. satte sen i mekaniska lyftare till hydralkammen och då varvade den mer än den någonsin gjort tidigare. betydligt bättre vaccum också. nja fanns nog inget annat som blev till det sämre mer än att man ska ställa ventilerna kanske 2 ggr per år. och det tar ca1 timme per gång numera.
obs att mekaniska lyftare går att kombinera med hydralkam men det går inte att göra tvärtom
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Välja toppar

Inlägg av Ricky »

Det känns ju som du har haft lite otur med dina lyftare, min cheva-pickis har snart gått 13.000 mil med samma lyftare utan problem. :)

Jag har faktiskt aldrig haft en raggarbilsmotor med något annat än hydraulkammar och de har allesammans funkat OK för mig.

Men smaken är ju som baken. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av kungricky »

jag har också en cheva pickis, å där fungerar det med, men inte på dom sakerna som man gillar att varva ut, och som man har lite hårdare ventilfjädrar i. att den dessutom står över vintersäsongen är inte heller nån höjdare. det är när man tar ut den på våren den inte velat gå som den ska. då har några lyftare fastnat. tror själv det är pga av den extra värmen vid hårdare körning dom krymper lite varvid att dom börjar fastna.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av kungricky »

fast hydralrulllyftare har jag aldrig provat bygga med. förrutom att jag har det i min nyare corvette, men inte heller den varvar ju desto mer.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Ja då har vi diskuterat till en början lyftarna :wink:
Någon som har lite synpunkter på kammen jag föreslog ovan eller kanske förslag på någon annan :roll:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av kungricky »

nå kan tipsa dig att titta på lunatis sortiment. dom har ju typ kopierat lite av compcams lober fast gjort dom lite brantare, lite närmare rullkamslober, sen finns det lyftare som blöder lite på kammen som gör att livslängden ökar på dom
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Välja toppar

Inlägg av hasseh »

Ok, blir ett lite större studium av deras sortiment .
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar