service tracktion system??!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Coool
Nykomling
Nykomling

service tracktion system??!!

Inlägg av Coool »

Hej

Jag han vara stolt ägare till min c5 cab 98 i ca en timme.. när jag skulle åka
kvällens första nöjesåkning dvs första åker förutom provkörning så händer följande..
1. ett lätt skrapande ljud ifrån vänster (möjligen också höger) frambroms..
gissar att beläggen kan vara dåliga.. hur som hellst ta bromsarna bra och verkar inte vara nå mer allvarligt

2. När jag ska ta ut bilen andra gången på kvällen och åker ut för en lite längre backe så tänds plöstligt både anti spinn (traktion) och service engine lampan??? till min förvåning kan jag läsa på dipslayen! Service traktion system!! redused enginge power!!! varpå bilen börja gå oroligt och tappar all kraft.. mer eller minde rulla på tomgång! lyckas svänag in på en p-plast och stänger av bilen! väntar en liten stund varpå jag startarbilen igen och kopplar ur antisladd systemet på en gång! Då får jag till baka kraften i motorn men service lampan lyser fortfarande! provar att köra bilen hem och allt funkar som det ska.. även när jag slår i tracktion igen så funkar det! dock kvarstår service lampan!!

nu är frågan! Är detta bara en sjuk reaktion på belägg som är slut eller är problemet av allvarligare natur? någon som har bra idéer??
bilen har gått 6700 mil och är damkörd utan nå damage reckord!

Tacksam för alla svar!
Live hard or don´t live at all...
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: service tracktion system??!!

Inlägg av Lars J »

Låter som ett elektroniskt fel. Åk till någon GM verkstad och be dem kolla felkoderna i datorn. Knappast troligt att du har fel på motorn och traction controll samtidigt.

Jag har själv haft liknande problem på min 98:a för 2 år sedan med en massa felkoder samt att den "nollställde" mätarna under färd. Bilpartner som är vår GM representant här i skåne hade svårt att hitta något. Jag var då i kontakt med Klintberg&Way i Stockholm och fick ett tips att byta kontaktplattan bakom tändlåset då de hade råkat ut för att kontaktfel kunde finnas där. Därefter går den som en klocka.

Behöver naturligtvis inte alls vara samma fel på din men det kan vara bra att veta vad vi andra här ute har råkat ut för när man skall leta fel.
Lycka till!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
viktor10
Nykomling
Nykomling

Inlägg av viktor10 »

1. Bromsarna borde vara lätt att kolla. Har du otur kan det dock vara hjullagren som är kassa. De kostar en rejäl slant eftersom de är kapslade och säljs i en hel "hub"...

2. Ibland kan ett dåligt batteri skapa allehanda kufiska problem av just sorten du beskrivit. Har du rejäl kräm i det? Förmodligen hostade bilen nätt och jämnt igång vilket resulterade i att felkoden slog ut. När du sedan kört en sträcka genererades styrka i batteriet vilket gav kraften tillbaka. Nolla felkoden med reset och ladda batteriet. Om felkoden och problemen kvarstår bör du besöka verkstad.

Mvh/ Viktor
Coool
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Coool »

uppdate#

har nu varit hos corvette shop här i CA.. duktiga grabbar som snabbt lokaliserade felet.. Batteriet var utbytt det gamla hade läckt syra.. syra som runnit ner längs främre framskärm och angripit vakum slangar som fanns i närheten.. vakumslangar som går till datorn som styr insugsluften(luftmassemängdmätaren??) som tur var så hade kablarna till styrdatorn klarat sig och likaså datorn i sig.. problemet blev att kosta tot 500$ då även inkluderat byte av olja i motorn och byte av bromsbelägg utöver felsökning och åtgärd av vakum! dessutom betalar säljaren hälften!! :D ME LIKE CARLIFONIA!!!!
dessutom råkade jag snubbla på en Europa konvertering satts till lysena! Det skulle dom införskaffa och montera för 350$ lysen runt om bilen mont klart!! Tackar!!

nu är man glad ägare igen!
Live hard or don´t live at all...
Skriv svar