Efter vintervilan - allt är som det skall!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Efter vintervilan - allt är som det skall!

Inlägg av meko »

Lite glada nyheter till er som kanske undrat! Min bil har stått med batteriet urkopplat sedan i september, dvs. ca. 7 månader. Jag har haft en Ctek-laddare inkopplad på batteriet hela tiden.

I dag var det så dags för vår-släpp på C5'an. Det var minst sagt spänd förväntan som rådde måste jag säga! Inte minst efter allt man har läst om mystiska elekronikfel, med allt från motorer som inte startar till nyckelfjärrar som inte funkar, efter att man har haft batteriet frånkopplat! Skulle bilen överhuvudtaget gå att starta..?

Men det skulle visa sig att alla farhågor kom på skam! 350'n hoppade igång utan minsta tvekan. Gick jämnt och fint från första början. Allt funkade precis som det skulle! T.o.m. minnet till förarstolen, klimatanläggningens inställningar och de förprogrammerade radiokanalerna fanns kvar!! 8) 8) 8)

Det enda (ja, det absolut enda) som jag behövde göra vara att ställa klockan! :D

Luften i de inställbara svankstödskuddarna i elstolarna fanns kvar! Alla mätare och instrument visade helt rätt! T.o.m däcktrycksmätarna visade helt rätt efter nån km körning (däcktrycket hade inte ändrat sig ett gram under vintern, lade in 2,5 kg runt om). Inga konstigheter alls alltså.

Visst, man skall inte förvänta sig annat heller, men det finns en hel del skräckhistorier "därute" så jag tror att det finns många som drar sig för att ens koppla ur batteriet... Men, som ni ser, det behöver inte hända nå't konstigt alls!

(Min C5'a är en välskött USA bil, årsm. -04 med 6000 mil på mätaren. Gått i Sverige i några år.)

Lycka till alla Corvettevänner!

Mvh Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Efter vintervilan - allt är som det skall!

Inlägg av Bengt »

Jag kopplar ur batteriet 50ggr per år o ha aldrig haft en tankte på problem eller för den delen haft problem...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Min C6 tappar informationen om hur högt sidorutorna ska gå om batteriet är bortkopplat i en sekund. :lol:
Mvh
Thomas
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Bengt skrev:Jag kopplar ur batteriet 50ggr per år o ha aldrig haft en tankte på problem eller för den delen haft problem...
Härligt! Bra att höra att allt funkar som det skall för det mesta! :D
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Gearbox »

meko skrev:Lite glada nyheter till er som kanske undrat! Min bil har stått med batteriet urkopplat sedan i september, dvs. ca. 7 månader. Jag har haft en Ctek-laddare inkopplad på batteriet hela tiden

Mvh Magnus
Om jag skall vara riktig ärlig Magnus, vi har inte varit speciellt oroliga. C-tek och Corvette lirar ihop jättefint ihop. Hoppas du får en fantastisk Corvettesommar :)
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Skriv svar