En Undran

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

En Undran

Inlägg av jonce »

Hej alla! Någonting har hänt sista tiden ,antingen är en för gammal eller okunnig? ja jag vet inte vad. Jag har lagt märke till att saker som är till salu inte längre har något pris, dom flesta som skall sälja något är ju fruktansvärt rädda för att prissätta sitt objekt för överallt så skriver dom högstb. el BUD. av princip så ringer jag aldrig till en sådan människa, tydligen så finns det ju ingentig vettigt att diskutera,när han inte ens kan sätta ett pris på sin vara som skall säljas .att man har olika syn på vad en begagnad sak är värd, det är väl en sak men sätt ett pris på den, är det någon som håller med eller har jag" slummrat" till. :? :wink: Gott nytt År Alla önskar Jan
Senast redigerad av jonce den tor jan 06, 2005 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jo jag håller med, det är ganska irriterande, sen lämnar man ett bud och så får man skit för att man kallar det skambud....

Jag tror bara att det är ett sätt att försöka få ut så mycket som möjligt för sina grejer....

Gott Nytt År

/tommy
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Håller helt med. Ett pris kan man alltid diskutera men vet man inte vad man ska diskutera blir det lite ointressant. Gott nytt år alla! Och drick för mycket! Det ska jag göra iaf :wink: :lol:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Haha jag har bara en princip vad det gäller annonser.
Jag svarar aldrig på en annons där det står "prutat och klart".
Anser att det är en förolämpnig mot säljaren om han inte anses kapabel att lägga ett bud på varan.

Däremot håller jag strikt med om att säljaren ska lägga ett utgångsbud så att man kan ta ställning till om det över huvud taget är intressant.

Ja menar vem vill komma i en diskussion där man tycker varan är värd hälften av vad säljaren tycker?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Håller med föregående och två generalmisstag vissa gör är:

1. "Prutat och klart" = "jag övervärderar mig själv och är ute efter att blåsa dig". Exakt de orden gör att även jag av princip aldrig ringer en sådan annons.

2. Inget pris. Man kan skriva utan pris men då skall det vara en ordentlig förklaring till varför och inte som ett försök att få ut maximalt för det man säljer. Svarar f.ö. heller aldrig på en icke prissatt annons.

Jag är helt övertygad om att de som skriver på detta vis troligtvis får behålla sina prylar i högre grad helt enkelt därför att det sticker i ögonen på folk. Tro det eller ej men för mig är ofta en affär av denna typ en chans för båda att få ut något av bytet. Inte ett försök att blåsa den andra.

Men klart värst är som sagt var P O K. :)
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Men om det nu står "PoK" på en annons där priset verkligen är helrätt för er.
Köper ni hellre prylen dyrare på annat håll då?
Bara en undran... :roll:

(själv säljer jag sällan prylar, lägger dem hellre på hyllan ifall om att... :) )

/ Micke
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Frågan e ju då varför han/hon säljer saken till underpris? för att den e kass? Stulen?
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Äh, POK betyder väl bara att säljaren har ett fast pris som han inte går under? Vad skall man skriva då om man vill ha 1000 kr för en vara som man vill sälja? Skall man sätta 1500 kr, bara för att köparen skall tro att han är matthandlare när han lyckas pruta 500 kr?

Jag skulle en gång sälja en mobiltelefon, hade satt ut annons på 800 kr-inget svar, sedan ny annons på 600 kr-inget svar, till slut ringde en kille och bjöd 400 kr. "Kör till då" sade jag, och när vi träffades utspann sig följande konversation:

(han) -Ääh, du får 350 kr...
(jag) -Nej, den kostar 400, annars kan det kvitta.
-Men 360 då?
-Nej.
-Men 370 då?
-Nej!
-Men 380 då?
-Nej!!
-Men 390 då...?
-NEJ!!!
Varpå han köpte den för 400 och betalade med guldtior.

(Till saken hör att detta var en av de första modellerna med röstuppringning. Han gastade sin farsas namn i telefonen och trodde att den skulle ringa upp, och jag försökte förgäves förklara för honom att man måste programmera telefonen först...)
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ha ha ha ha...... man ska nog aldrig sälja saker på annons....

Har ni hört de här kommentarerna:

SÄLJES: XXXXX 1500:-

Vad är sista pris kompis?
Ja, 1500, som det står i annonsen
DU får 500, KONTANT...

Vadå kontant?? Tror dm att man vill sälja med finansiering *ASG*
Senast redigerad av Stingray den tor jan 06, 2005 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Stingray skrev:Vadå kontakt?? Tror dm att man vill sälja med finansiering *ASG*
Avbetalningsplan :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Prutat och klart är för mig lika med att "skit i att ringa"

Tycker att om det inte finns prutmån så kan man säga det och berätta varför vid första kontakten i stället.

har ju också blivit poppis att skriva "Brevvänner undanbedes" och sånt. Tycker det är precis lika arrogant som prutat och klart. Email är ju ett utmärkt sätt att få reda på mer om varans kondition.

Sen kan jag hålla med om att en hel del köpare inte uppträder något vidare heller. Ofta får man ett email där det står "Vad är lägsta priset" suck....
Då brukar jag svara att titta först pruta sen när du vet vad du bjuder på.

Annars blir det ju som någon skrev här innan. Först en prutning per telefon eller email, sen en ny förhandling när köparen kommer och tittar på varan.

Aja det är inte lätt att vara matthandlare hehe :roll:

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Vill man vara riktigt kaxig så höjer man priset för varje prutning....

SÄLJES: CCCC 1500:-

Kompis Do for 700:-
Sorry, 1600:-

VA, det står 155 i annonsen??

1700:-

VAD SÄGER DO ?

1800:-

HA HA HA HA HA HA
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

En .....

Inlägg av jonce »

Hej alla och god fortsättning. Jag ville ge en kommentar på Johans inslag, du undrar hur man gör om man vill ha 1000:- för en vara? man skriver den summan, det finns ju inget som säger att man måste sälja den billigare eller hur? Men då har du åtminstone skrivit ett PRIS,en del vill bara ha BUD eller Högstbj. Man måste väl ha ett PRIS på en vara man har tänkt sälja sen är det upp till var o en om man vill sälja för det priset eller sänka det. :) :) Mvh Jan
Skriv svar