Ny lamell

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Ny lamell

Inlägg av hasseh »

Det var en 10 splinsad 10,4" koppling. Tydligen har både motor och låda bytts vid något tillfälle bak i tiden. Motorn visste jag men inte lådan.
Tänkte precis som du Ricky och bara köpa lamell, lager och centreringsverktyg men när jag räknade ihop vad detta kostade så blev inte skillnaden så stor upp till ett paket där även tryckplatta och pilotbussning ingår när det gäller Sachs.
Kändes som det kunde vara värt detta om Sachs är schysta prylar. Men har som sagt inte kollat mer än Hansens katalog så det kanske kan finnas bättre saker inom rimliga ekonomiska gränser...?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Räknar med att få den nya kopplingen i slutet på veckan och vips så infann sig en ny fråga.
Finns det något angivet moment som man ska dra bultarna till tryckplattan med.
Har letat i de böcker jag har men inte funnit något om hur man ska montera denna.
Antar däremot själv att kryssdragning kan vara att föredra men inte sett detta heller i dessa böcker.
Någon som kan tipsa mig om rätt förfarande?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie

Inlägg av olof »

man ska bara dra lite lätt ibörjan med fingrarna för att sedan dra åt lite mer tills man kommer momentdragningen. och då ska man kryssdra, momenten i mina böcker säger 35 fl-lbs eller 11ft-lbs. vet inte om man blir klokare på det svaret...
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Nu sitter det ny koppling på plats och låda mm är monterat men så kommer det till den lilla sista biten. På framdelen av bakaxeln sitter det en liten sak som i manualen kallas support bracket. Denna är ansluten till bakaxeln med två genomgående bultar och fram i ramen med en bult och gummibussningar. Problemet är att få dit den ena bulten i bakaxeln.
När man läser Chiltons manual så står det att man ska kila in en träbit mellan diffen och golvet för att motverka att diffen vrider sig. Detta gjorde jag men efter hand sprack naturligtvis träbiten. Har provat att dra det rätt med spännband och en hemmatillverkad tving men kommer inte hela vägen. Någon som kan ge mig tips om bästa sätt att lösa detta dilemma?
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Har du provat att monterat dom båda diffbultarna först eller chassiebulten och den andra diffbulten först? Det kan faktiskt vara stor skillnad vilken ordning man gör sånt ibland och dra inte någon bult innan alla sitter på plats!
Men du kanske redan provat detta?

Lycka till & ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

Har du provat att monterat dom båda diffbultarna först eller chassiebulten och den andra diffbulten först? Det kan faktiskt vara stor skillnad vilken ordning man gör sånt ibland och dra inte någon bult innan alla sitter på plats!
Men du kanske redan provat detta?

Lycka till & ha de!

Kjell
Det går inte att montera båda diffbultarna för än man får diffklumpen i rätt läge. Det är det som är problemet. Misstänker att man får lätta ner hela bakaxeln något men det kanske finns någon listigare lösning som jag inte kommit på.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Bryter det snett eller vad?

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

Bryter det snett eller vad?

Ha de!

Kjell
Det kan man kanske likna det vid. Det blir som ett V om du förstår hur jag menar.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Är det gummin i diffklumpen som bultarna ska igenom?
Eller stämmer inte hålbilden?
Har du bytt någon del där?
Det verkar ju konstigt när dom suttit där innan!
Bild kanske?

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Det är att bakaxeln vrider sig när man tar bort denna bit. Där av att man ska sätta en träbit mellan klumpen och golvet. När denna bit sprack för mig så vred sig allt uppåt ett antal grader. Mitt problem är alltså att få tillbaka klumpen i det nedre läget för att få i en felande bulten. Låter hur enkelt som helst men jag har inte lyckats lösa detta än. Antar att någon annan har råkat ut för det samma och kommit på lösningen.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Aha, det är något som trycker klumpen uppåt, förmodligen fjädern då eller, men skitsamma, kan det gå att lossa på något så trycket släpper? Annars får du ju hitta på något så du kan bryta tillbaks eller om du har en "portopower" med lagom tryckkolv, mellan tvärbalken och kardanröret/knuten/framänden på diffklumpen, kanske?

Lycka till & ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ja något portopower liknande hade varit fint om man kunnat få upp det men det är nog lite för trångt.
Har lite funderingar på en hävstång som jag ska testa i helgen så får vi se ifall det funkar. Skam den som ger sig.
Är lite förvånad att ingen mer har råkat ut för samma elände som jag. Är helt klart lätt att göra det. :roll:
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Som tidigare nämnt måste det väl i rimlighetens namn vara bladfjädern som trycker på diff-klumpen?

Kan du inte lossa de 2 bultarna som sitter längst ut på bladfjädern och fäster denna i bärarmarna (trailing arms) så slipper du "bryta" grejorna på plats. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Som tidigare nämnt måste det väl i rimlighetens namn vara bladfjädern som trycker på diff-klumpen?

Kan du inte lossa de 2 bultarna som sitter längst ut på bladfjädern och fäster denna i bärarmarna (trailing arms) så slipper du "bryta" grejorna på plats. :)

//Ricky.
Ja något är det ju. Ska prova detta i morgon får vi se.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Nu sitter skiten på plats i alla fall....... hur det löste sig...... :oops: kan väl säga så här, när huvet är svagt får kroppen lida illa :oops:
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Det här kräver ju en ordentlig förklaring!!! ;-)

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Såg du inte att jag rodnade i förra inlägget :wink:

Det är så enkelt som att vänder man saker rätt så passar dom. Man ska inte stirra sig blind på vad man läser (eller tror sig läsa) som jag gjorde. Sen spelar det nog en viss roll att jag fick vänta över en månad extra innan mina saker kom och då glömmer man ju en del. Men faktum kvarstår .... när huvudet är svag... osv
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Jo, jag såg rodnads gubben, det var därför jag gjorde en blinkgubbe efter mina "krav" he he.
Du menar att det går att vända fästet fel?

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar