Droppande förgasare
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Droppande förgasare
Hejs
Holley 650 nummer 080555C problem: Jag är kass på förgasare! Och på min förgasare börjar det att droppa/rinna bensin från dom här runda sakerna som sitter mitt i förgasar hålen via bränslekanalen men jag tror att det är från dom bensinen ska komma, bara det att det kommer på tok för mycket när motorn är ordentligt varm, kör man med gas pådrag börjar motorn gå illa och det ryker svart ur avgasrören, om den står på tomgång och man gasat till ordentligt så överskottsbensinen bränts bort så går den bra c:a 30 sekunder sedan börjar förgasaren droppa, tomgången skjunker och så stannar motorn, väldigt svårstartad efter detta förmodligen är motorn full av bensin, antar jag.
Är det någon som har koll på detta? Felet har sakta blivit värre.
Tack, ha de!
Kjell
Holley 650 nummer 080555C problem: Jag är kass på förgasare! Och på min förgasare börjar det att droppa/rinna bensin från dom här runda sakerna som sitter mitt i förgasar hålen via bränslekanalen men jag tror att det är från dom bensinen ska komma, bara det att det kommer på tok för mycket när motorn är ordentligt varm, kör man med gas pådrag börjar motorn gå illa och det ryker svart ur avgasrören, om den står på tomgång och man gasat till ordentligt så överskottsbensinen bränts bort så går den bra c:a 30 sekunder sedan börjar förgasaren droppa, tomgången skjunker och så stannar motorn, väldigt svårstartad efter detta förmodligen är motorn full av bensin, antar jag.
Är det någon som har koll på detta? Felet har sakta blivit värre.
Tack, ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Droppande förgasare
Det låter som det är genom booster/spridarna som det kommer bränsle och om så är fallet kan förgasaren kansle lida av:
-en läckande nålventil
-för högt bränsletryck på bränsle in till förgasaren
-för hög flottörnivå
Här är en länk till en bild i genomskärning som kanske kan vara nyttig.
http://racingarticles.com/article_racing-20.html
//Ricky.
-en läckande nålventil
-för högt bränsletryck på bränsle in till förgasaren
-för hög flottörnivå
Här är en länk till en bild i genomskärning som kanske kan vara nyttig.
http://racingarticles.com/article_racing-20.html
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Tack Ricky, bra bild! Nu har jag lite att kolla!
Droppet/rinnet kommer från Boostrarna!
Bränsletrycket är 0,4 bar.
Om flotörnivån är för hög blir det för högt "tryck" då så att det droppar (för varje mm högre nivå stiger ju trycket någon halv millibar eller så)?
Om nålventilen läcker kan det ju bli samma fel som när flotörnivån är för hög eller blir det så att bränslet åker ut genom bowl vent eller genom emsulfier tuben?
Varför händer det bara när motorn är riktigt varm? Kokar soppan? Tyckte inte flotörhuset blir så jätte varmt.
Felet har ju kommit smygande och blivit värre och värre!
Tacksam för ännu fler tips! Ska nu kolla flotörnivå & nålventil!
Ha de!
Kjell
Tack Ricky, bra bild! Nu har jag lite att kolla!
Droppet/rinnet kommer från Boostrarna!
Bränsletrycket är 0,4 bar.
Om flotörnivån är för hög blir det för högt "tryck" då så att det droppar (för varje mm högre nivå stiger ju trycket någon halv millibar eller så)?
Om nålventilen läcker kan det ju bli samma fel som när flotörnivån är för hög eller blir det så att bränslet åker ut genom bowl vent eller genom emsulfier tuben?
Varför händer det bara när motorn är riktigt varm? Kokar soppan? Tyckte inte flotörhuset blir så jätte varmt.
Felet har ju kommit smygande och blivit värre och värre!
Tacksam för ännu fler tips! Ska nu kolla flotörnivå & nålventil!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs igen
Var nyss i garaget och monterade bort flotörhuset: Ventilnål tät! Flotörnivå vet inte hur det ska vara, kollade på Holleys sida på "min" förgasare men det gav ingen klar bild, chansade lite och sänkte nivån en halv m.m. på den lilla plåttungan som går emot nålen, monterade ihop, startade, varmkörde ordentligt INGET DROPPANDE!!!! Tack Ricky!
Passade även på att justera acc.pumpen när motorn var varm, såg att det druttade ut lite soppa där också! Väldig skillnad på justeringen där varm kontra kall! Metallen vidgar ju sig olika!
Så nu verkar det funka! Ska ut och köra en sväng i morrn.
Ha de!
Kjell
Var nyss i garaget och monterade bort flotörhuset: Ventilnål tät! Flotörnivå vet inte hur det ska vara, kollade på Holleys sida på "min" förgasare men det gav ingen klar bild, chansade lite och sänkte nivån en halv m.m. på den lilla plåttungan som går emot nålen, monterade ihop, startade, varmkörde ordentligt INGET DROPPANDE!!!! Tack Ricky!
Passade även på att justera acc.pumpen när motorn var varm, såg att det druttade ut lite soppa där också! Väldig skillnad på justeringen där varm kontra kall! Metallen vidgar ju sig olika!
Så nu verkar det funka! Ska ut och köra en sväng i morrn.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Hur justerade du accpumpens spel ?
Vad jag har läst till mig så ska spelet vara 0.015 inch=0.38mm vid WOT (Wide open trottel) på Holleyn , står ingenting i min Holley handbok om varm resp. kall
/Christer
Vad jag har läst till mig så ska spelet vara 0.015 inch=0.38mm vid WOT (Wide open trottel) på Holleyn , står ingenting i min Holley handbok om varm resp. kall
/Christer
Senast redigerad av Chrippe den tor sep 29, 2011 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs Christer
Med den fjäderbelastade skruven som går emot accpumparmen.
När motorn blev varm började den trycka lite mot accpumparmen.
Har jag gjort fel?
Ha de!
Kjell
Med den fjäderbelastade skruven som går emot accpumparmen.
När motorn blev varm började den trycka lite mot accpumparmen.
Har jag gjort fel?
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Helt rätt den fjäderbelastade skruven. WOT Wide open trottel/ Full gas (med motorn avstängd).
0.015 inch/0,38mm
0.015 inch/0,38mm
/Christer 
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs Christer
Ska kolla det måttet i morrn.
Jag justerade på tomgång, inget gaspådrag alls. Kanske inte blev helt rätt då!
Det var stor skillnad på kall och varm motor, nu mätte jag inget men det var ett litet glapp när motorn var kall och den låg och tryckte lite när den var varm.
Möjligt att det löser sig om man justerar som du säger!
Ha de!
Kjell
Ska kolla det måttet i morrn.
Jag justerade på tomgång, inget gaspådrag alls. Kanske inte blev helt rätt då!
Det var stor skillnad på kall och varm motor, nu mätte jag inget men det var ett litet glapp när motorn var kall och den låg och tryckte lite när den var varm.
Möjligt att det löser sig om man justerar som du säger!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Hmmm..
Motorn går nu jättebra! Var ute och körde 4-5 mil nyss, allt perfekt utom en liten sak: Det blir lite "lagg" när jag trycker på gasen, så nu är frågan Christer, vad är det för mått som ska mätas på accpumpen? Kamm nocken blir ju större ju mer du gasar och du säger att man ska mäta med w.o.t. är det då 0,4 mm tills accpumpen går i botten eller vad????
Märkligt att flotörnivån kan ändra sig själv! Jag har inte mixtrat med detta och motorn gick ju bra innan!
Ha de!
Kjell
Hmmm..
Motorn går nu jättebra! Var ute och körde 4-5 mil nyss, allt perfekt utom en liten sak: Det blir lite "lagg" när jag trycker på gasen, så nu är frågan Christer, vad är det för mått som ska mätas på accpumpen? Kamm nocken blir ju större ju mer du gasar och du säger att man ska mäta med w.o.t. är det då 0,4 mm tills accpumpen går i botten eller vad????
Märkligt att flotörnivån kan ändra sig själv! Jag har inte mixtrat med detta och motorn gick ju bra innan!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Att man mäter in spel/mått vid fullgas är att man inte vill att accpumpen ska bottna.
Vrid gasspjället så spjället står helt öppet , du kan sätta fast spjället med buntband eller dyligt alt. be nån hålla gasen åt dig.
Sen bladar du in med bladmått , tittade in min Holley bok där uppgav man spel mellan 0,015-0,020 inch.
/Christer
Vrid gasspjället så spjället står helt öppet , du kan sätta fast spjället med buntband eller dyligt alt. be nån hålla gasen åt dig.
Sen bladar du in med bladmått , tittade in min Holley bok där uppgav man spel mellan 0,015-0,020 inch.
/Christer
/Christer 
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Aha, det är spelet som skyddar accpumpen från att gå i botten!
Intressant det där med olika accpumpkam position! Då går det ju faktiskt att prova lite!
Tack Christer!
Ha de!
Kjell
Aha, det är spelet som skyddar accpumpen från att gå i botten!
Intressant det där med olika accpumpkam position! Då går det ju faktiskt att prova lite!
Tack Christer!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Har nu justerat accpump skruven till 0,4 mm vid w.o.t., "lagget" nästan borta, ska testa med att ändra nocken, men det blir nog lite senare.
Ha de!
Kjell
Har nu justerat accpump skruven till 0,4 mm vid w.o.t., "lagget" nästan borta, ska testa med att ändra nocken, men det blir nog lite senare.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981