Hej på er!
Tänkte ha Vetten i kallgarage under vintern, uppvärmt bara när det blir skruva av. Nu undrar jag om man ska tappa ur kylvattnet, tänkte ändå spola rent systemet till våren, eller se till så det är en rejäl mix av glykol och vatten.
Har för mig jag har hört att det inte är så bra att den står "torr" på vatten/glykol men vad kan hända egentligen?
Tömma eller inte tömma?
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Kontakt:
Re: Tömma eller inte tömma?
glykolen blir rostfärgad om du fyller till våren igen utan att spola ur den före. nå annat borde inte hända då cheva har bakelit tätning i vattenpumpen å ingen gummipackbox
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Kylarvattnet mitt är rostfärgat nu och det var därför jag tänkte spola ur systemet till våren. Fast det får nog vara fyllt under vintern ändå, lättare att spola och slaska utomhus sen. Kollade i dag och enligt "glykolmätaren" har jag skydd ner till ca -25, det borde väl räcka även om det skulle smälla till och bli kallare nån dag. Hur har ni det ställt med glykolen som har bilarna kallt på vintern?
Fördelen med att inte tömma är att du slipper ytterligare korrision som du annars får med oskyddad metall.
Dessutom är det mindre risk att tätningar och material torkar och spricker, så det är rekommenderat.
Beträffande glykolen så har jag lärt mig att om man bara har ett någorlunda skydd så räcker det långt. Skulle det bli kallare än -25 grader så ska det inte frysa till is om jag förstått det rätt, utan förvandlas till något grötliknande stadie som inte gör någon sprängeffekt.
Dessutom är det mindre risk att tätningar och material torkar och spricker, så det är rekommenderat.
Beträffande glykolen så har jag lärt mig att om man bara har ett någorlunda skydd så räcker det långt. Skulle det bli kallare än -25 grader så ska det inte frysa till is om jag förstått det rätt, utan förvandlas till något grötliknande stadie som inte gör någon sprängeffekt.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

Kom ihåg att lägst fryspunkt har du med 50/50 vatten/glykol. Slår du i för mycket glykol fryser det lättare igen.. låter konstigt men så är det tydligen...
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'