Instrumentproblem
Instrumentproblem
Har haft problem med min original oljetrycksmätare som fört sitt eget liv. Beställde därför en ny och monterade denna. Då slutade allt att fungera mer eller mindre i mittkonsollen.
Idag funkar bara voltmätaren, klockan och belysningen med säkerhet. Tänkmätaren har tveksam funktion och vatten temp samt oljetryck är heldöda.
Jag är definitivt ingen bilelektriker men har försök mäta så gått jag kan och kollat efter sprickor mm i "kretskortet" eller vad man ska kalla det. Hittar inget fel.
Någon som råkat ut för liknande och kan ge lite tips.
Idag funkar bara voltmätaren, klockan och belysningen med säkerhet. Tänkmätaren har tveksam funktion och vatten temp samt oljetryck är heldöda.
Jag är definitivt ingen bilelektriker men har försök mäta så gått jag kan och kollat efter sprickor mm i "kretskortet" eller vad man ska kalla det. Hittar inget fel.
Någon som råkat ut för liknande och kan ge lite tips.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Instrumentproblem
Låter som kan du ha ett jordproblem.
Har før mig att jorden ær gemensam før alla mætare i mittkonsollen.
Det finns æven risk før att man får kortslutning sedan många ledande delar ær helt øppna och kan komma i kontakt med annat bakom mætarna.
Så var det hursomhelst på min 72:a.
Bæsta och enklaste sættet att komma åt att jobba med mittkonsollen verkar vara att ta bort høgra sidan av instrumentpanelen (den delel med kartfickorna) och på så sætt få tillgång till grejerna.
Prova med en jordledning (testledning) från chassi eller batteriets minuspol till instrument-jord.
Annars får du plocka fram multimetern och se vart det felar.
Jækligt snygg bil med den svarta dekoren, ær den orginal?
//Ricky.
Har før mig att jorden ær gemensam før alla mætare i mittkonsollen.
Det finns æven risk før att man får kortslutning sedan många ledande delar ær helt øppna och kan komma i kontakt med annat bakom mætarna.
Så var det hursomhelst på min 72:a.
Bæsta och enklaste sættet att komma åt att jobba med mittkonsollen verkar vara att ta bort høgra sidan av instrumentpanelen (den delel med kartfickorna) och på så sætt få tillgång till grejerna.
Prova med en jordledning (testledning) från chassi eller batteriets minuspol till instrument-jord.
Annars får du plocka fram multimetern och se vart det felar.
Jækligt snygg bil med den svarta dekoren, ær den orginal?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Instrumentproblem
Tack för det Ricky. Ser tydligen lite olika ut på våra bilar vad det gäller att komma åt men dina förslag funkar ju ändå. Ska testa lite ikväll om jag hinner.
Färgen på min Vette är om jag är rätt informerad (köpte den så här) från C5. Dekorlinjerna har föregående ägare troligtvis komponerat själv. Det är väl inte helt 100 gjort men tanken har varit rätt i alla fall. När jag köpte den satt det även massa svarta dekaler här och var men nu är allt det borta.
/Hasse H
Färgen på min Vette är om jag är rätt informerad (köpte den så här) från C5. Dekorlinjerna har föregående ägare troligtvis komponerat själv. Det är väl inte helt 100 gjort men tanken har varit rätt i alla fall. När jag köpte den satt det även massa svarta dekaler här och var men nu är allt det borta.
/Hasse H
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Instrumentproblem
Hej HasseH
Jag tror (för jag är ingen expert) att det är tank & oljetrycksgivaren som "kommer" med minusen, det kanske är plusmatning som saknas eller har dålig kontakt.
Lycka till
Kjell
Jag tror (för jag är ingen expert) att det är tank & oljetrycksgivaren som "kommer" med minusen, det kanske är plusmatning som saknas eller har dålig kontakt.
Lycka till
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Instrumentproblem
magnum skrev:Hej HasseH
Jag tror (för jag är ingen expert) att det är tank & oljetrycksgivaren som "kommer" med minusen, det kanske är plusmatning som saknas eller har dålig kontakt.
Lycka till
Kjell
OK får ta och kolla upp det där. Ser ut som att jag får skjuta på detta till helgen då chefen hemma har andra planer.... Förstår inte alltid hennes prioriteringar
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Instrumentproblem
Jag hade ju börjat med att koppla ur oljetrycksmätaren igen och se ifall de andra instrumenten beter sig normalt igen.
Sedan misstänker jag samma som "Ricky", jordproblem.
Hur beter sig de icke fungerande instrumenten? Rör de sig alls då du sätter på tändningen?
Beträffande oljetrycksmätaren så fungerar den på det viset att de har konstant plus men variabelt minus. Så om du mäter på den rosa kabeln mot minus så ska det vara spänning där så fort du vrider på tändningen (12-14 volt). Vad som händer är att ju högre oljetryck du får i motorn, desto mer minus får du i kabeln till oljetrycksgivaren. Så, vad du kan gör att testa din gamla mätare är att koppla in den direkt mot plus och minus (koppla bara rätt på stiften). Fungerar mätaren så visar den max oljetryck (obs, detta är bara ett sätt att testa mätaren).
Hur är det med 78:an, när du bytte mätare, var du tvungen att ta loss hela centerpanelen? Eller satt de andra mätarna kvar på sin vanliga plats när du bytte?
Sedan misstänker jag samma som "Ricky", jordproblem.
Hur beter sig de icke fungerande instrumenten? Rör de sig alls då du sätter på tändningen?
Beträffande oljetrycksmätaren så fungerar den på det viset att de har konstant plus men variabelt minus. Så om du mäter på den rosa kabeln mot minus så ska det vara spänning där så fort du vrider på tändningen (12-14 volt). Vad som händer är att ju högre oljetryck du får i motorn, desto mer minus får du i kabeln till oljetrycksgivaren. Så, vad du kan gör att testa din gamla mätare är att koppla in den direkt mot plus och minus (koppla bara rätt på stiften). Fungerar mätaren så visar den max oljetryck (obs, detta är bara ett sätt att testa mätaren).
Hur är det med 78:an, när du bytte mätare, var du tvungen att ta loss hela centerpanelen? Eller satt de andra mätarna kvar på sin vanliga plats när du bytte?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Instrumentproblem
Japp jag får ta loss hela panelen. Det har ju den fördelen att det är lätt att testa och mäta.
Har testat oljetrycksmätarna på det sätt du beskriver och båda funkar. Har även byt givare för att vara på den säkra sidan. Jag har däremot inte provat med att ta bort mätaren helt. Det förslaget läggs till handlingsplanen i helgen
De andra mätarna beter sig lite olika. Tempmätaren heldöd, tankmätaren visar lite olika utslag till och från men i grunden står den lite under halv tank, oljetrycksmätaren heldöd, voltmätaren funkar som den ska, klockan går lika dåligt som den alltid gjort
och instrumentbelysningen funkar.
En sak som slår mig nu är att jag har bytt ut alla instrumentlamporna mot dito LED. Kan det på något sätt påverka?
Har testat oljetrycksmätarna på det sätt du beskriver och båda funkar. Har även byt givare för att vara på den säkra sidan. Jag har däremot inte provat med att ta bort mätaren helt. Det förslaget läggs till handlingsplanen i helgen
De andra mätarna beter sig lite olika. Tempmätaren heldöd, tankmätaren visar lite olika utslag till och från men i grunden står den lite under halv tank, oljetrycksmätaren heldöd, voltmätaren funkar som den ska, klockan går lika dåligt som den alltid gjort
En sak som slår mig nu är att jag har bytt ut alla instrumentlamporna mot dito LED. Kan det på något sätt påverka?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Instrumentproblem
Efter att till och från strulat med originalmätarna med blandad framgång så har jag givit upp för tillfället.
Har lite Autometermätare liggandes så vattentemp och oljetryck är nu tillfälligt monterat på A-stolpen.
Då jag har alla mätare utom klocka i autometerutförande så infinner sig tanken på att montera dessa i mittkonsolen istället.
Man kan kanske misstänka att detta gjorts tidigare så frågan blir då om någon har några tips att ge mig?
Om bytet blir av så känns inte klockan som ett måste så nästa fråga blir vad ni skulle välja istället?
Tacksam för alla synpunkter, idéer och uppslag.
Har lite Autometermätare liggandes så vattentemp och oljetryck är nu tillfälligt monterat på A-stolpen.
Då jag har alla mätare utom klocka i autometerutförande så infinner sig tanken på att montera dessa i mittkonsolen istället.
Man kan kanske misstänka att detta gjorts tidigare så frågan blir då om någon har några tips att ge mig?
Om bytet blir av så känns inte klockan som ett måste så nästa fråga blir vad ni skulle välja istället?
Tacksam för alla synpunkter, idéer och uppslag.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Instrumentproblem
Mitt personliga förstaval skulle bli en oljetempsmätare. 
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Instrumentproblem
Det är väl det jag funderat på också och det sätt väl i de sista C3:orna tror jag. Frågan är bara hur mycket nytta har man av den?Ricky skrev:Mitt personliga förstaval skulle bli en oljetempsmätare.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Instrumentproblem
Om man inte pressar bilen hårt så har man väl ingen direkt nytta av den men om man gasar som en idiot är den imo absolut nödvändig.hasseh skrev:Det är väl det jag funderat på också och det sätt väl i de sista C3:orna tror jag. Frågan är bara hur mycket nytta har man av den?Ricky skrev:Mitt personliga förstaval skulle bli en oljetempsmätare.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Instrumentproblem
Jag får börja gasa lite mera så jag kan motivera denRicky skrev: Om man inte pressar bilen hårt så har man väl ingen direkt nytta av den men om man gasar som en idiot är den imo absolut nödvändig.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."

