man vs automat i bakhjulshästar?
man vs automat i bakhjulshästar?
någon som har koll på hur många bakhjulshästar en C5a har manuell / automat?
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
Man 335, aut 355, ha ha ha
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
http://www.garaget.org/TJ
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
Nej, skojar bara. De är rätt lika. Man är lite snabbare om du kan växla rätt, men det är inte många som klarar av 

Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
http://www.garaget.org/TJ
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
ingen som har testat på en rullande landsväg.
visst en iordninggjord automat är det ingen männinska i värden som växlar ifrån. men det skulle vara intressant hur mång hk en automat tar för att växla. har hört runt 10-20%mer än en manuell.
dvs 45% av motorkraften försvinner på en automat.
& 30% på en manuell
kan det verkligen stämma?
visst en iordninggjord automat är det ingen männinska i värden som växlar ifrån. men det skulle vara intressant hur mång hk en automat tar för att växla. har hört runt 10-20%mer än en manuell.
dvs 45% av motorkraften försvinner på en automat.
& 30% på en manuell
kan det verkligen stämma?
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
Förlusten i en modern drivlina är 7-10%, sen finns det diverse fantasisiffror som cirkulerar på nätet. Många av dem för att förklara varför en viss dyno inte mäter samma siffror som GM.....
Källan för 7-10% är Rototest som från början enbart jobbade med bilfabrikanter & racingteam, de har nog bra koll från allt som körts hos biltillverkare.
Om du tänker efter - om du skulle ha 20% förlust i en drivlina bakom en motor på 400hk skulle vi tappa 80hk dvs ca 60kW i värme i drivlinan
Källan för 7-10% är Rototest som från början enbart jobbade med bilfabrikanter & racingteam, de har nog bra koll från allt som körts hos biltillverkare.
Om du tänker efter - om du skulle ha 20% förlust i en drivlina bakom en motor på 400hk skulle vi tappa 80hk dvs ca 60kW i värme i drivlinan

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
Anders, din röda kärra gav 718hk i bänk och 580hk på driven, det blir ganska nära 20%
???
Endast 20% av energin i bensinen utnyttjas, resten blir i princip värme...
???
Endast 20% av energin i bensinen utnyttjas, resten blir i princip värme...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
Den lämnade 586hk på bakhjulen, använder man sen 10% för att vara snäll blir det 650hk i maskin, använder man den faktor som blir mellan GMs siffror och verklig bakhjulseffekt (18%) så hade den 718hk som är en bättre skrytsiffraBengt skrev:Anders, din röda kärra gav 718hk i bänk och 580hk på driven, det blir ganska nära 20%
???
Endast 20% av energin i bensinen utnyttjas, resten blir i princip värme...

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
718 känns helt klart bäst 
En kul tråd i ämnet...
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... -guys.html
Mycket att läsa bl.a..
"Using a percentage such as 15% to calculate loss of power between the flywheel and rear wheels is somewhat common even though it is incorrect. Calculating drivetrain loss between cars with different horsepower ratings has constant, linear, and exponential components but is closer to a constant number assuming peak power occurs at equal rpm and cars are equipped with the same transmission, differential, wheels, tires, tire pressure, etc. Beginning with the C4 Corvette and continuing with C5 and C6 Corvettes with T56 transmissions, the commonly accepted drivetrain loss was 60 horsepower or 15%. Those losses are no longer valid for LS3 Corvettes mainly because of a completely new and redesigned TR-6060 transmission. LS3s are experiencing drivetrain losses of roughly 50 horsepower or 11.5%."

En kul tråd i ämnet...
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... -guys.html
Mycket att läsa bl.a..
"Using a percentage such as 15% to calculate loss of power between the flywheel and rear wheels is somewhat common even though it is incorrect. Calculating drivetrain loss between cars with different horsepower ratings has constant, linear, and exponential components but is closer to a constant number assuming peak power occurs at equal rpm and cars are equipped with the same transmission, differential, wheels, tires, tire pressure, etc. Beginning with the C4 Corvette and continuing with C5 and C6 Corvettes with T56 transmissions, the commonly accepted drivetrain loss was 60 horsepower or 15%. Those losses are no longer valid for LS3 Corvettes mainly because of a completely new and redesigned TR-6060 transmission. LS3s are experiencing drivetrain losses of roughly 50 horsepower or 11.5%."
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: man vs automat i bakhjulshästar?
men är det någon skillnad på man & automat i HK syfte?
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk