Garagebrand!

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Garagebrand!

Inlägg av ornet »

Tidigare under kvällen testade jag bränsletrycket till lustgasen och det kommer avsevärda mängder bensin ned i insuget kan jag meddela.
Hissade upp bilen på pallbockar.
Skruvade senare ur alla tändstift för kontroll samt skulle genomföra en kompressionstest.
Kopplade på fjärrstarten och tryckte på knappen. Stod som tur var vid sidan om bilen eftersom jag bara skulle se om starten var rätt kopplad.

Ur cylinderna strömmade avsevärda mängder bensin ut över motor och golvet och sekunden efter antändes bensinen.
Boff! :twisted:
Hela golvet under fronten samt motorn tog eld.

Efter Classes brand i motorutrymmet gick jag igenom mitt eget brandskydd. Hade en pulverflaska på 5 kg stående sen tidigare, men den hade kommit allt längre in i ett hörn så jag flyttade den till ett lämpligare ställe förra veckan.

Nu fanns flaskan inom en armlängds håll och efter jag tömmt hela dess innehåll fick jag släckt på elden. Den var inte helt lätt att släcka och andningsvägarna fick sig också en törn.

När pulverdammet lagt sig låg hela källaren täckt av vitt pulver. Självklart var också källardörren öppen så hela huset var nu täckt av ett tunnt lager pulver.
Har precis nu blivit klar med en grovstädning så man kan vistas innomhus. Källaren får vara tills imorgon. Bilen har jag dock tvättat.

Som jag sett verkar det inte skett några skador på bilen.
Det hann inte bli någon dramatisk värmeutveckling tack vare en snabb släckning.

Kolla eran släckutrustning. Snälla :!:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Tur i oturen då med Classes brand då - så att du pillade fram din egen släckare - okej att man får städa vitt pulver - men en utbrunnen bil är då inget o trakta efter - så jag håller med - fram med släckare o sånt - tur att de inte vart värre
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Ett hett :wink: tips!
Jag brukar mecka med bränslesystemet utomhus.....
Så att man slipper bränna upp garage, lada, hus eller var man nu har sin verkstad - är oturen fram och det tar eld utomhus så är det betydligt lättare att komma åt att släcka än i ett trångt utrymme - dessutom slipper man dra i sig pulver och rökgaser...
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

:shock:
mycke bränder nuförtiden....
hoppas du inte fick några större skador på andningsvägarna
tur att du inte eldade upp hela huset!!
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Allt är nu under kontroll. Hela huset fick en tidig Julstädning öch inget hände med bilen.
Närmast är Knalledraget i Borås den 4/9
Hoppas få se lite corvetter där. Tror att vädret kommer att bli toppen. :)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Det var en jäkla tur. Man får gratulera till en snabb insats. Vet aldrig hur det skulle gått annars.
Lars Nilsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Lars Nilsson »

Du hade lite flyt dar. Man kan nog aldrig vara nog forsiktig da man haller pa med det som ar brandfarligt. Sjalv steg pulsen da det ville borja brinna i motorn da jag svetsade oljetraget utan att ta loss det (tidsbrist). Lyckligtvis gick det att blasa ut elden med tryckluft....
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Brand

Inlägg av Skp »

Tur att du lyckades hindra elden från att ta sig. Batteriladdare är något som börjar bli populärt nu när våre Vettar skall in i vinterdvalan. Ladda aldrig ett batteri obevakat i en bil. Man får ta sig besväret att plocka ut batteriet och ladda det på ett brandskyddat ställe. Det är inte roligt att hitta sitt garage i ljusan låga och vetten helstekt. Det har inte drabbat mig men jag har varit på ställen där just detta inträffat.

Stefan
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Fråga:

Hur stor släckare hade du för att klara detta? Ser just nu över brandskyddet eftersom försäkringen "hänger efter" renoveringen.

Massa pengar instoppat men ingen ny försäkringssumma förrän allt sitter monterat i bilen...knasigt

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Den är på 8kg pulver och det behövdes. Släckte bra men otroligt dammigt. Skall komplettera med en skumsläckare till mindre incidenter.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar