Hissade upp bilen på pallbockar.
Skruvade senare ur alla tändstift för kontroll samt skulle genomföra en kompressionstest.
Kopplade på fjärrstarten och tryckte på knappen. Stod som tur var vid sidan om bilen eftersom jag bara skulle se om starten var rätt kopplad.
Ur cylinderna strömmade avsevärda mängder bensin ut över motor och golvet och sekunden efter antändes bensinen.
Boff!
Hela golvet under fronten samt motorn tog eld.
Efter Classes brand i motorutrymmet gick jag igenom mitt eget brandskydd. Hade en pulverflaska på 5 kg stående sen tidigare, men den hade kommit allt längre in i ett hörn så jag flyttade den till ett lämpligare ställe förra veckan.
Nu fanns flaskan inom en armlängds håll och efter jag tömmt hela dess innehåll fick jag släckt på elden. Den var inte helt lätt att släcka och andningsvägarna fick sig också en törn.
När pulverdammet lagt sig låg hela källaren täckt av vitt pulver. Självklart var också källardörren öppen så hela huset var nu täckt av ett tunnt lager pulver.
Har precis nu blivit klar med en grovstädning så man kan vistas innomhus. Källaren får vara tills imorgon. Bilen har jag dock tvättat.
Som jag sett verkar det inte skett några skador på bilen.
Det hann inte bli någon dramatisk värmeutveckling tack vare en snabb släckning.
Kolla eran släckutrustning. Snälla