Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Inlägg av Ricky »

Min 72:a tycker jag hittils ha uppfört sig kanon på landsvägen, stadig å fin.. -men efter att för första gången åkt på bana under CCS 25års träff på Mantorp insåg jag att det finns en del övrigt att göra under vintern.

Frågan är VAD?

Surfar runt på nätet och hittar allsjöns pinaler, allt från satser med främre bärarmar med lågt monterad karbonfjäder till coilovers och kuggstångsstyrningar..

Ecklers tex har en hel del grejer men ingenstans verkar det finnas det någon uttömmande test av de olika satserna eller ens ett klargörande om vad man kan förvänta sig av tex rör-bärarmar jämfört mot orginal.

Detsamma gäller bromsar, Wilwood verkar ha ett kitt som direkt ersätter orginal och passar med orginalhjul och det framgår hur mycket mindre dessa aluminium-ok väger men ingenstans kan jag läsa om något test eller ens ett utlåtande om HUR de fungerar jämfört med orginal?

Jag är inte den typen av människa som byter tex bromsar för att de ska se ballt ut, grejerna måste göra ett bra jobb om det ska vara värt investeringen.
Lägre fjädrad vikt är ju bra, ja lägre vikt över huvud taget är ju såklart en fördel men det vore kul att läsa om prestanda på grejerna, bromssträckor och hållbarhet under hård körning osv.

Jag förstår att jag måste montera stålomspunna bromsslangar och styva upp bilen med nya fjädrar fram, montera ett par bra krängningshämmare, byta fälgar och skaffa bra däck om det ska bli lite mer känsla i bilen.

Kan det vara tillräckligt?
Under mina varv på Mantorp kändes bromsverkan stabil hela tiden men pedalen mjuk och svampig, detta antar jag blir avhjälpt med nya bromsslangar?

Så nu till pudelns kärna..
Finns det någon här som har lite kläm på väghållning och bromsar för C3?
Materialval?
Någon som sitter på en länk till ett proffesionellt test av kit eller har egna erfarenheter att dela med sig av?

Det enda jag hittat är en köpares utsago på ett forum ang Wilwoods D8. http://www.1-4u-computer-graphics.com/c ... 1236381939

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Inlägg av Mange_C5 »

Om du letar efter raceprylar så föreslår att du kontaktar Pekka Nyström.
Han kör racing med gamla Corvetter och det jag sett på bana så är han och bilarna ruskigt snabba! :shock:

CCS Syd har planerat ett besök i hans garage kommande helg, finns att läsa på deras distriktskalender

"Garagebesök Pekka Nyström - Lördag 28 augusti
Ett spännande besök hos en corvetteägare som har kört racing i många år.
Pekka bygger, renoverar och servar tävlingsbilar av olika märken. Corvetten ligger honom varmt om
hjärtat och just nu bygger han om tre racingcorvetter som skall få tunnare glasfiberkaross.
Dessutom har han ett nytt motorprovningsrum som är intressant att se.

Vi avslutar med en fika som kostar 50 kr per person. Medtag jämna pengar.
Samling: Kl 11.00 hos Pekka, Röglavägen 31, gård 7, Höganäs
Vi beräknar avsluta dagen ca kl 13.30
Anmälan: Senast 22 augusti till lone@clubcorvette.se
Frågor: Besvaras av Lone på 070-934 24 79"
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Mange_C5 skrev:Om du letar efter raceprylar så föreslår att du kontaktar Pekka Nyström.
Han kör racing med gamla Corvetter och det jag sett på bana så är han och bilarna ruskigt snabba! :shock:

CCS Syd har planerat ett besök i hans garage kommande helg, finns att läsa på deras distriktskalender
Stort tack för tipset, jag ska försöka få tag på Pekka. :D

Tyvärr har jag ingen möjlighet att komma på garagebesöket.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Bred »

Hur gick det för dig Ricky, fick du några intressanta tips?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Har inte hunnit ta tag i det ännu, var tvungen att resa bort på jobb lite hastigt och lustigt.

Jag återkommer då jag har något vettigt. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

corvetteforum.com
Det är där kunskapen finns.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Tack johanlu, ska tillbringa natten med lite sökande där. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Min 72:a tycker jag hittils ha uppfört sig kanon på landsvägen, stadig å fin.. -men efter att för första gången åkt på bana under CCS 25års träff på Mantorp insåg jag att det finns en del övrigt att göra under vintern.
//Ricky.
Vilket kul projekt :D
Kontakta Speedlab (dom körde väll C3 förut) & Göran Malmberg http://www.hemipanter.se/ och köp hans väghållningsboken.
Dessutom har du http://www.rhkswe.org/index.shtml kan vara bra att redan från början bygga efter något reglemente, det är lättare att anpassa bilen efter ett reglemente än att anpassa ett reglemente efter bilen.
Det vanliga är väll annars att man börjar banprepp. med:
Säkerhet d.v.s. stol, bälte & båge/bur.
Tuffare belägg & stålomspunna slangar
Bromskylning (prova gärna Jakes vattenkylning om du kan leva med smutsen)
Stötdämpare & bussningar.
Däck
Roligt att det blir fler som kör racing & ännu roligare att det kommer ut äldre bilar :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Tack 745! :D

Tack för alla tips!

Det var jäkligt kul att prova på bana och jag ska garanterat vara med och gasa igen.

Hoppas på lite bättre kräm i nya maskinen samt lite modifieringar på rätt ställen osv så jag inte ligger ivägen för mycket och agerar rundningsmärke för er som fått upp farten.

Vore jäkligt kul om fler Oldies-bilar hade lust att vara med.
Drömmen vore ju att se en "Oldies-serie" där alla har möjlighet att lufta sin klenod under ordnade förhållanden på en bana och köra dessa bilar som de var tänkta att köras.
Eller i allafall ett lite större startfält på någon banåkning ibland.

En Vette är en alldeles för bra bil för att enbart rivstarta med. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Hoppas på lite bättre kräm i nya maskinen samt lite modifieringar på rätt ställen osv så jag inte ligger ivägen för mycket och agerar rundningsmärke för er som fått upp farten.
Alltid kul att köra om :D , men jag ska nog inte vara allt för kaxig.....

En Vette är en alldeles för bra bil för att enbart rivstarta med.
Så sant :mrgreen:.
Om du inte redan har det, skaffa en logger finns allt från appar för mobiltelefon till riktigt avancerade system där man t.ex. kan se hur lång tid det tar att flytta foten mellan gas & broms.
Men så länge du inte har en massa justerbara grejor på bilen räcker det långt med en enklare.
När du har en logger kan vi mäta mina bromsvärden så har du något att jmf. med.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Bred »

745 skrev: Om du inte redan har det, skaffa en logger finns allt från appar för mobiltelefon till riktigt avancerade system där man t.ex. kan se hur lång tid det tar att flytta foten mellan gas & broms.
Flytta foten? Är det en manuell corvette du kör då eller? :wink:
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Om du inte redan har det, skaffa en logger finns allt från appar för mobiltelefon till riktigt avancerade system där man t.ex. kan se hur lång tid det tar att flytta foten mellan gas & broms.
Men så länge du inte har en massa justerbara grejor på bilen räcker det långt med en enklare.
När du har en logger kan vi mäta mina bromsvärden så har du något att jmf. med.
OK, är som sagt var aldeles färsk vad det gäller banåka och suger i mig av alla råd jag kan få. :)

Förklara gärna vad en "logger" är och vad den kan göra för en bil som är helt mekanisk utan en tillstymmelse till datakontakter eller diagnostik etc.

Dessvärre är nog min mobiltelefon ungefär lika analog som bilen och jag tror inte det finns många "appar" till den heller tyvärr. :oops:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bred skrev:Flytta foten? Är det en manuell corvette du kör då eller? :wink:
Jag kör automat (för lat för att växla :mrgreen: )& för klumpig :( för vänsterbroms, heel –toe. (& annat trams :lol: )
Vid 7:30 bedöms fotarbetet http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY- ... re=channel.
Logger mäter och sparar div. mer eller mindre intressant data (beroende på modell), ex.vis.
G-kraft information om acceleration, bromsning & hur mycket däcken håller emot i kurvorna.
GPS information om varvtid, spårval, hastigheter, sektortider m.m.
Bild & Ljud
Information från bilen, varvtal, växel, pedallägen m.m. (kan bli ett problem i ditt fall :evil: men du slipper strulande j..... elektronik)
Beroende på modell kan du sedan vara kopplad/koppla upp den till en dator och få information om snabbaste / långsammaste varv och genom att jämföra spårval, bromspunkter, hastighet, växelval m.m. kan du få reda på vad du kan förbättra. Ex.vis kan du jmf. inbromsningar.
Här är en http://www.performancebox.co.uk/
I vissa fall behöver man inte så mycket analys http://www.youtube.com/watch?v=HDuhc-rBXEs jag misstänker att 62an kan berätta mer om sin & hur han använder den (när han inte filmar avåkningar).
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Skriv svar