Växellåda 454? Tips och råd!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
norrlandsmicke
Nykomling
Nykomling

Växellåda 454? Tips och råd!!

Inlägg av norrlandsmicke »

Måste nu fixa växellådan mitt i säsongen och funderar på att köpa en ny. Hittat par lådor men nu till frågan. Hur vet man vilka lådor som passar vart? Är de olika (tandning) eller in och output? Sett lådor med 26-32 å till och med 10 och uppåt. Men är de lika på flera bilar? Funderar även på renoverings sats till min låda. Vill ju hinna få köra mer innan säsongen är slut! Tips och råd någon???
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Inlägg av StingrayRacing »

Hej!

Antar att det är manuell låda som du har. Du skriver inte vilka fel det är på den, men det kan vara lönt att plocka ner den innan
du beställer delar, för att få hela bilden på v ad du behöver åtgärda.

Här kan du beställa ifrån: http://www.5speeds.com/muncie.htm
De funkar bra.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
norrlandsmicke
Nykomling
Nykomling

Ja de e 4 vxl manuell. Är dels vinande ljud och sedan vart de nu missljud på högre varv. Vi misstänker att de är lager som är paj. Men man vet ju inte hur skadad den är. Kollade idag på hur man skulle få ur lådan. Fråga är om man får ut lådan utan att lyfta motorn? Ser väldigt tajt ut. Någon som prövat?
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jadå, du får ur lådan utan problem med motorn kvar i bilen :)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
norrlandsmicke
Nykomling
Nykomling

Ska man ta bort kardan både vid lådan och baktill och sedan försöka skjuta tillbaka växelådan så långt de går och försöka vinkla ner den sen då eller?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

norrlandsmicke skrev:Ska man ta bort kardan både vid lådan och baktill och sedan försöka skjuta tillbaka växelådan så långt de går och försöka vinkla ner den sen då eller?
Japp, och när den har kommit ur splinsen i kopplingen, dvs går att få nedåt, hissar du motorn några cm i bakändan (kolla så du inte trycker sönder något bara..) så få du förbi lådan enklare framåt.

Fixade detta helt själv men kan vara bra att ha en medhjälpare. Lådan är rätt tung.

Sen behöver du vanliga verktyg, en press och ett kvastskaft :-) Det använder du när du monterar nållagrena i bottenstocken och för in bottenstocken i huset.

Arbetet är inte allt för svårt, men tar lite tid, För mej att du kan hitta rätt bra bilder på hur det går till i länken jag postade, annars kan jag maila lite. Ge mej din adress bara.
Lasse E
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
norrlandsmicke
Nykomling
Nykomling

försökte nu ikväll med att ta ur lådan ur bilen. Men tyvärr så gick de inte riktigt som de tänkt. Vi har prövat alla hål å riktningar men sprängkåpan tar i torpedvägen. Hissat lite i bakkant av motorn men inget resultat. Skulle tro att de e någon cm kvar men måste man släppa på motorn då? Någon som haft samma problem. Är en Muncie M21 låda iaf som sitter i med en 454 motor.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

norrlandsmicke skrev:Är en Muncie M21 låda iaf som sitter i med en 454 motor.
Samma som min.

Vet inte om jag missförstod dej, men det är bara växellådan som ska tas bort, sprängkåpan ska sitta kvar. Den sätter du domkraften emot.
När du har lådan lös (Fyra bult emot sprängkåpan + växellådsfäste + div länkage + hastighetsmätar wire ), och om jag minns rätt.., så ska lådan vridas något (åttondels el. kvartsvarv?) för att kunna lirkas ur.

Hinner inte kolla nu själv, men den här hemsidan hittar du det mesta på :mrgreen: http://corvette.wikia.com/wiki/Transmission
Lasse E
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Du måste också ta bort växelspaken med sin mekanism, därefter skall du dra lite bakåt och sedan vrida ett kvarts varv och lirka bakåt och sedan framåt. Trångt och djävligt men det går, rör du inte kopplingen så går det att sätta tillbaka också, men har du bytt koppling så går det fortare att lyfta ur motorn, väldigt känsligt med centreringen av lamellen. Jag lyckades ta bort för 2 år sedan för kopplingsbyte men slutade med att jag köpte motorlyft och lyfte ur motorn när det skulle tillbaka, en hel kväll med lådan på magen under bilen utan att lyckas.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
norrlandsmicke
Nykomling
Nykomling

Jag får tacka för tipsen tidigare... I morse tog jag ur lådan och nu är rivningen igång. Men tyvärr så har vi inte vågat få i sär den så att inte ramlar i bitar. Den lär vara delad på något ställe eller? Tänkt och byta lager och bussningar, men är de någon som plockat isär en låda förut och bytt dessa lager och bussningar?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

norrlandsmicke skrev:Jag får tacka för tipsen tidigare... I morse tog jag ur lådan och nu är rivningen igång. Men tyvärr så har vi inte vågat få i sär den så att inte ramlar i bitar. Den lär vara delad på något ställe eller? Tänkt och byta lager och bussningar, men är de någon som plockat isär en låda förut och bytt dessa lager och bussningar?
Japp och om du ger mej din email adress, så kan jag skicka lite bilder.

Passa gärna på att byta synkringar, samt "sliders" om du har haft tendens till att växlar vill hoppa ur.
Lasse E
norrlandsmicke
Nykomling
Nykomling

någon som vet hur man tar ur bottenstocken? Har fått ur ena delen av axeln i lådan men nu sitter ett lager kvar i i själva lådan med en del av axeln. Ser ut som en stor mutter framför lagret, eller stämmer det inte? Och den lilla axeln tar i bottenstocken så går inte ta den andra exeln innåt heller. Letar förbrilt efter en provisorisk låda men ej hittat några lämpliga... Någon hade lite fanatsipriser enligt mej....
Skriv svar