Sidepipe bygge 2
Sidepipe bygge 2
Hejhopp!
Fått lite inspiration av Smugglers (Håntas) sidepipebygge, så här är mitt bidrag till ett sjujävla väsen.
Inte riktigt klart, men på G.
Mvh Kenneth
Fått lite inspiration av Smugglers (Håntas) sidepipebygge, så här är mitt bidrag till ett sjujävla väsen.
Inte riktigt klart, men på G.
Mvh Kenneth
Corvette convertible C6.
Re: Sidepipe bygge 2
Ballt!!
Snygg färg på bilen, är det en 68:a färg eller är det "Targa Blue"?
Snygg färg på bilen, är det en 68:a färg eller är det "Targa Blue"?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Ser ju riktigt bra ut!
Ös på med bilder och beskrivningar om vad du gjort, alltid roligt att läsa trådar med mycket bilder och text till.
Har provkört mina nu och ljudet är helt ok i normal landsvägsfart med jämn belastning på motorn. När man sen kliver på gå fort pedalen brakar det loss ordentligt, fräänt

Ös på med bilder och beskrivningar om vad du gjort, alltid roligt att läsa trådar med mycket bilder och text till.
Har provkört mina nu och ljudet är helt ok i normal landsvägsfart med jämn belastning på motorn. När man sen kliver på gå fort pedalen brakar det loss ordentligt, fräänt
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Det var en aning krångligt att få till uttaget för tröskeln. Jag skar ur röret med plasma och passade sedan in en plåt som jag böjde runt ett 50 mm rör. På sina ställen blev det "gleper som på e gammel" som vi säger här i Dalsland, men med lite fixande och trixande med TIG:en så blev det helt ok. Jag kollade in Smugglers dämpare, och såg att han fyllde hela rörets längd. Ljudet vart tydligen en aning dovt, så jag funderar på att göra dämparna hälften så långa?? Annars har jag ytterligare lite trix innan jag kan provstarta. Får ingen gnista till stiften (Mallory unilite) Funderar på att köpa ny fördelare med brytare. Det bästa av allt är att jag verkar ha vatten i oljan, fan vet var det kommer från. Jag får väl provtrycka. Förhoppningsvis är det gammalt vatten som ligger kvar sedan renoveringen, det är ju jäkligt långsökt, men hoppet är ju det sista som överger människan, sägs det
.
Corvette convertible C6.
vette427
Isolera hela vägen
När jag gjorde sidepipes till Tegmans 454:a utan insatser så lät det så in i helvete.Så mitt tips är isolera.
Lars
Isolera hela vägen
När jag gjorde sidepipes till Tegmans 454:a utan insatser så lät det så in i helvete.Så mitt tips är isolera.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Jo jag provade å köra med raka rör ett par dagar...men man blir hörselskadad och man törs inte gasa för då hörs det långväga å grannarna blir skitsura..nu e det ju så att en corvette ska ju låta mycket men det lät inte alls bra med raka rör, så ett tips kör inte raka rör..låter klart bättre med insatserna som hånta gjorde dvs.hela vägen.
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
O.k. Så ni tror det för mycket buller och bång med halva längden. Raka rör har aldrig varit aktuellt. Tinitus har jag redan.
För övrigt skall jag försöka starta upp på torsdag för första gången. Har ägt bilen i snart fyra år, så det är ju på tiden. Någon som har ett tips på var i h-vete vatten tar sig in i motorn??
Kenneth
För övrigt skall jag försöka starta upp på torsdag för första gången. Har ägt bilen i snart fyra år, så det är ju på tiden. Någon som har ett tips på var i h-vete vatten tar sig in i motorn??
Kenneth
Corvette convertible C6.
Insugspackning otät mellan vattenkanal och lyftargalleri?vette427 skrev: Någon som har ett tips på var i h-vete vatten tar sig in i motorn??
Kenneth
Eller har du vatten i en cylinder?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Låter som topplocks packningen har gått mellan vattenkanal o cylindern eller att det läcker vid insugs packningen .
Senast redigerad av Chrippe den tis maj 11, 2010 6:30, redigerad totalt 3 gång.
/Christer 
Märkligt i så fall! Packningarna är nya + att jag lagt tätningsmassa runt kanalerna....men man vet ju aldrig 
Corvette convertible C6.
Lägger upp en bild på röret med urtag för tröskel. Själva slutröret träs sedan på röret som sitter i kröken, blir en ganska så osynlig skarv.
Kenneth
Kenneth
Corvette convertible C6.
Bra ide med skarven!
Som de andra sagt, kör med full dämpning. Blir alldeles lagom ljud.
Fick några tummar upp när jag smög runt på stan i lördags kväll
Får väl anses som ett oficiellt godkännande av mina pipes då 
Som de andra sagt, kör med full dämpning. Blir alldeles lagom ljud.
Fick några tummar upp när jag smög runt på stan i lördags kväll
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Kan du ine lägga in en helhetsbild av bilen med de nya rören i tråden med bilder av bilarna Smuggler?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Visst, skall ta någon schysst bild på bilen utomhus i helgen och lägga in den. Har bara bilder från garaget på datorn nu.
Hoppas att vette427 varit flitig med svetsen så det kommer mer bilder på bygget nu då!
Hoppas att vette427 varit flitig med svetsen så det kommer mer bilder på bygget nu då!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Skall försöka svetsa klart i helgen. Projektet har prio 2 för tillfället då jag skall försöka starta upp skrället i morgon. Oliiiidligt spännande att se om den hoppar igång. Går allt väl lägger jag in en filmsnutt på nått ställe, går det däremot åt h-vete lägger jag in mig själv på nått annat ställe.
Kenneth
Kenneth
Corvette convertible C6.
Det är 90 grad. Du får kapa ena änden nästan i linje med långsidan på röret. Kändes inte som någon bra förklaring, men hör av dig om du inte förstår vad jag menar.
Mvh/Kenneth
Mvh/Kenneth
Corvette convertible C6.
Corvette convertible C6.
Hej!
Dämparna är exakt metern långa, och 70 mm i diameter.
jag stansade ut 10mm kvadratiska hål, med 3 mm mellanrum mellan hålen i 1,5 mm rostfri plåt
i en Murata Wideman stans/nibbel maskin, och rullade dessa till rör. Stenhårt och jävligt krångligt, men med god vilja och tvingar och hammare så gick det att få ihop det. Satte sedan dit två flänsar i ytterändarna och en i mitten som håller dämparen i position.
Lycka till med dina pipor. Du har inga bilder som visar hur du gjort?
Mvh/Kenneth
Dämparna är exakt metern långa, och 70 mm i diameter.
jag stansade ut 10mm kvadratiska hål, med 3 mm mellanrum mellan hålen i 1,5 mm rostfri plåt
i en Murata Wideman stans/nibbel maskin, och rullade dessa till rör. Stenhårt och jävligt krångligt, men med god vilja och tvingar och hammare så gick det att få ihop det. Satte sedan dit två flänsar i ytterändarna och en i mitten som håller dämparen i position.
Lycka till med dina pipor. Du har inga bilder som visar hur du gjort?
Mvh/Kenneth
Corvette convertible C6.
Det där låter väldigt likt mitt recept
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
Vad fint det blev
Kollade in bilderna på garaget.se och din bil ser ut att vara ordentligt genomgången!
Sidepipesljudet drar till sig en del positiv uppmärksamhet på stan har jag märkt. Har fått tummen upp av allt från äldre farbröder till spolerkittungdomar
Tobbe, urjackningen är nästan nödvändig för att få en vettig markfrigång känns det som. Har du 3.5" pipor är det ju lite mindre som sticker ned jämfört med 4" men kanske ändå nått att fundera på om du ändå håller på och svetsar? För utseendet så tror jag också att en urjackning är nödvändig. Utan den hamnar endera den långa pipan väldigt långt ned på tröskeln eller så får man vinkla ned rörböjen under tröskeln vilket möjligen kan se lite knepigt ut?
Mvh: Daniel
Kollade in bilderna på garaget.se och din bil ser ut att vara ordentligt genomgången!
Sidepipesljudet drar till sig en del positiv uppmärksamhet på stan har jag märkt. Har fått tummen upp av allt från äldre farbröder till spolerkittungdomar
Tobbe, urjackningen är nästan nödvändig för att få en vettig markfrigång känns det som. Har du 3.5" pipor är det ju lite mindre som sticker ned jämfört med 4" men kanske ändå nått att fundera på om du ändå håller på och svetsar? För utseendet så tror jag också att en urjackning är nödvändig. Utan den hamnar endera den långa pipan väldigt långt ned på tröskeln eller så får man vinkla ned rörböjen under tröskeln vilket möjligen kan se lite knepigt ut?
Mvh: Daniel
Senast redigerad av Smuggler den tor dec 30, 2010 0:23, redigerad totalt 2 gång.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Det är inte likt ditt recept Lars......Det är ditt..hehe.
Corvette convertible C6.
Håller med smuggler, tycker absolut att du skall skära ur rören. Det syns knappt när du får dit dem på bilen, men de hamnar liksom i "rätt" läge.
Corvette convertible C6.
Det lär bli tätt med sex fästpunkter. V-band? Hur funkar det?
Corvette convertible C6.
V-band? förklara!
Jag köpte packningsmaterial från Hansen Racing till flänsarna. De hade nått lite dyrare som skulle vara av bra kvalitet och det har funkat fint!
Jag köpte packningsmaterial från Hansen Racing till flänsarna. De hade nått lite dyrare som skulle vara av bra kvalitet och det har funkat fint!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
jag köpte packning som tål 240 grader. Blir det varmare än så,tror du?
Corvette convertible C6.
jag är nog en för försiktig general för däckbränning. Infästningen till stagen satte jag i "nyckelhålen" i tröskeln. Jag tog 6x25 mm platt järn och kapade i passande längd. Borrade och gängade med M8, vek in dem i nyckelhålet och svetsade fast dem.
Corvette convertible C6.
Ursäkta om det blir lite "trådkapning" här Vette427, men du får säga ifrån isåfall.
Jag köpte ju Håntas "kit" och det ser ut som Hookers grejjor. På rören svetsas 2st bockade plåtar ca 30mm breda, 2,5 -3mm tjocka. En i framkant vid första nyckelhålet och den andra i bakkant. Mellan plåten och ramen monteras en fet gummibricka i hårt gummi, ca Ø30mm och 10mm tjock. I nyckelhålet stoppar man in en skruv men en avlång bricka fastsvetsad som tar spjärn från baksidan av hålet. På skruven som sticker ut trär man således först gummibrickan sen plåten som är svetsad på pipesen och sist satte jag en stor bricka och en Nylock mutter, M8. Funkar fint!
Har ingen aning om det stoppar med 240°C men antagligen. Mina rör har dock blivit gulnade i böjen så det blir rätt hett. Inga problem med lacken på trösklarna och packningarna har hållit tätt. Kom ihåg att efterdra flänsarna efter några mils körning då packningen sätter sig lite.
Jag köpte ju Håntas "kit" och det ser ut som Hookers grejjor. På rören svetsas 2st bockade plåtar ca 30mm breda, 2,5 -3mm tjocka. En i framkant vid första nyckelhålet och den andra i bakkant. Mellan plåten och ramen monteras en fet gummibricka i hårt gummi, ca Ø30mm och 10mm tjock. I nyckelhålet stoppar man in en skruv men en avlång bricka fastsvetsad som tar spjärn från baksidan av hålet. På skruven som sticker ut trär man således först gummibrickan sen plåten som är svetsad på pipesen och sist satte jag en stor bricka och en Nylock mutter, M8. Funkar fint!
Har ingen aning om det stoppar med 240°C men antagligen. Mina rör har dock blivit gulnade i böjen så det blir rätt hett. Inga problem med lacken på trösklarna och packningarna har hållit tätt. Kom ihåg att efterdra flänsarna efter några mils körning då packningen sätter sig lite.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Ungefär likadant...fast tvärs om. Märkligt att rören gulnade 
Corvette convertible C6.