Trimma Lt1 -95

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

jake det var inte snack om litereffekt utan hållbarhet vilket är mycket intressant att jämföra då vi pratar amerikanska standardprylar,antar att du vet att Rotax är amerikanskt ? Håller verkligen med dig att värmen för det mesta är det största problemet om man inte bestämmer sig för entumsledningar ! och istället får problem med att få upp tempen.
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

jaken :idea: allt kommer från otto som är över 100år om vi ska vara noga :wink: ,nån stockmotor har jag inte bromsat,men väl storblockare även smallblockare som varit större än storblockare :lol: :!: :idea:
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Svante »

Hällsjö skrev:jake det var inte snack om litereffekt utan hållbarhet vilket är mycket intressant att jämföra då vi pratar amerikanska standardprylar,antar att du vet att Rotax är amerikanskt ? Håller verkligen med dig att värmen för det mesta är det största problemet om man inte bestämmer sig för entumsledningar ! och istället får problem med att få upp tempen.
Hämtat direkt från Wikipedia..

BRP-Rotax GmbH & Co. KG, commonly known simply as Rotax, is an Austrian engine manufacturer.

Låter som du har koll på det mesta häromkring hällsjö!
Du får nog ta och skrapa fram lite kunskap snart..

F.Ö en tråddödare. Din 1000hk 350 smog kan vi disskutera i en annan tråd.

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

Men lille Svante 8) ,dags att ta fram läsglasögonen eller uppdatera dig på WP ,flera år sen Rotax vart uppköpt av BRP gruppen
för att säkerställa motorleveranser o top of line motorer (utveckling svante) bli inte sur nu bara för att du insett att du är lurad o slängt massor av stålar på crapp i fina kartonger :lol: :lol: :lol: :lol:
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

För övrigt är den enda smog här den som du verkar ha mellan mösshållarna :lol:
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: tor apr 22, 2004 12:07
Ort: Hjo

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Porginal »

Svante skrev:
Porginal skrev:Vad köper man??

Har efter timmar av sökandes i summitracing.com efter vad man ska köpa för kul att skruva på under vintern.

Saken är ju den att bilen e orginal nu, dock har jag ett vortech kompressorpaket som jag skall montera i vinter.
Då hör det ju till att det e ju lika bra att renovera motorn innan, känns lite onödigt att försöka trycka på 100+ hk på en bil som rullat 13000mil.
Men i och med renoveringen så kan man ju lika gärna fortsätta pilla lite, men vad köper man?

Ge mig tips! ingen som har ett liknande projekt eller haft?
Intressant så du är spikad på kompressoröverladdning?
Jag har åkt kompressor ett tag och även turbo. Men det är nästan aldrig man ser en C4 med en rå N/A motor?


Så bryt isen och högkompa den jäkeln :) kompressorn kan du ju sälja till nån bättre behövande.

Jag är i slutet av monteringen av min 12.0:1 CR 383 LtX motor.
Och med
4340 Scatvev 3.75 i slag
Compstar 4340 H-profil stakar och ARP-2000 bolt upgrade
SRP Professional kolvar flat tops
AFR 1039 Eliminator cnc toppar + spring upgrade
Comps custom grind kam mekanisk rulle
Isky racing mek, rullyftare
Canton road race oljetråg m pump och pickup
Mls packningar
Lt4 billet kamdrivning
Har även preppat lådan och installerat transpak och B/M ripper shifter.
Blocket stressborrat och planat och jag la mig på 0.040 i quench
Fullt ARP-bultad
Ja listan fortsätter
Samt lite mätare och annat lall så har jag inte passerat 90 000kr än.

Men jag tippar på ca 100k.. Ändå lite billigare jämnfört med 2-300k som ovanstående talare nämnde.

Och då siktar jag ändå på att plocka mer ur denna motor än 383an med kompressor jag byggde 2003-2004.. Du kan plocka över 600hk N/A ur Lt´n. 355 eller 383 välj själv =)

/Svante.
Kul att mitt lilla inlägg har blossat upp så ordentligt,

Nja anledningen till att det blev kompressor e väl för att jag klev över kompressorn till rätt pris, för mig handlar det inte att plöja ner några 200 tusen, vilket jag inte heller förstår att man skulle göra.

fanns ju en färdig 1000hk LT1 på nitroz i vintras för 110 tusen, färdig byggd och klar!
Ne jag tycker om att skruva och vill ju gärna prova på. Har aldrig åkt kompressor och det skulle vara kul att prova!

men, nu e det ju så att jag e mer ute efter skryt hästarna än de som verkligen behövs :P dvs kommer inte ligga och bränna runt en bana 100 varv utan vill ju bara ha effekten för att vrida runt bakhjulen i en trevlig burnout!

men håller ju med att en orginal corvette e ju hemskt seg, tror till och med att min diesel bmw ger c4 orginal pisk, så iår blir det på med kompressorn, till nästa år så ska motorn ur och då får det bli en lite värre översyn!
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Svante »

Ja nog blossade det upp alltid.. Ett gott skratt har man då fått sig.

Förstår iaf precis vad du är ute efter.

Du kan ju om du vill leta upp orginalkolvar från tidigare Vette C4, vissa hade nämligen TRW´s smidda kolvar som standard. En billig slant för en bra försäkring. Vet en del som fått sprickbildning i sina gjutna orginalkolvar vid överladdning. Oftast märker man det på hög vevhusventilation och lite senare ett totalras med helrenovering som följd.

Kör lungt!

Kul att se lite aktivitet och inte bara en massa snack.

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Jake »

Lt1an har hypereutektiska kolvar, 84-85 hade smidda TRW som svante säger.

Men att den gode hällsjö inte känner till att det är en annan gubbe (som förövrigt är min stora idol), som ligger bakom det hela förvånar mig..

Du kanske känner till att?

n = Wt/Qhög|rev = 1- Tlåg/Thög.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

jaken , i know more than you can realase :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

Håller med dig till 100% poriginal , show off , ville bara dra tillbaka pendeln lite, man behöver inte allt crapp i fina kartonger
det ska vara kul o man behöver inte göda speedshoparna mer än nödvändigt !
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Robie
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 165
Blev medlem: tis jun 24, 2008 21:46
Ort: Värnamo

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Robie »

Personligen hade jag nog satsat på procharger kitet, men manuell låda samt Dana 44 är ju o föredra! :mrgreen:

Det här ser ju rätt kul ut:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Co ... ?ca=17&w=3
http://www.garaget.org/Robie88

Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307

Big boys drive big toys! ;)
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Svante »

Hällsjö skrev:Håller med dig till 100% poriginal , show off , ville bara dra tillbaka pendeln lite, man behöver inte allt crapp i fina kartonger
det ska vara kul o man behöver inte göda speedshoparna mer än nödvändigt !

Speedshop och speedshop.. Brukar ta direkt från tillverkaren från USA, alternativt Summitracing.. Att köpa av svenska firmor för 20kr/$ är inget jag ser fram emot.

Hur du än vrider och vänder på det så kommer du aldrig kunna ta ifrån fördelen med stadigare prylar. Jag vill ogärna sabba en fin överdel bara för att vrida på 5öringar gällande underdelen.

Bygg nedifrån och upp om du ska jaga mycket effekt.

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Svante »

Robie skrev:Personligen hade jag nog satsat på procharger kitet, men manuell låda samt Dana 44 är ju o föredra! :mrgreen:

Det här ser ju rätt kul ut:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Co ... ?ca=17&w=3
Min annons f.ö :) finns här på köp/sälj också..

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

Johan du börjar mer o mer likna den tröttsamme hackspetten på jul,om du vill vara så frän som du vill påskina börja då med att köpa dig en riktig bil o gör dig av med den gamla "skrothögen" . som inte är mycket o komma med om man ska följa din devis !
Nu får du nog bestämma dig,ska du bygga seriöst som du säger BYT DÅ BIL ! :lol: :lol: :lol: :lol:

Nää du får nog cruisa runt i Ö-vik o impa på rednecksen vid korvmojen 8)
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Svante »

Hällsjö skrev:Johan du börjar mer o mer likna den tröttsamme hackspetten på jul,om du vill vara så frän som du vill påskina börja då med att köpa dig en riktig bil o gör dig av med den gamla "skrothögen" . som inte är mycket o komma med om man ska följa din devis !
Nu får du nog bestämma dig,ska du bygga seriöst som du säger BYT DÅ BIL ! :lol: :lol: :lol: :lol:

Nää du får nog cruisa runt i Ö-vik o impa på rednecksen vid korvmojen 8)
Säger han som kör en likadan själv =)

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Hällsjö
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hällsjö »

Johan,det är du som bygger "seriöst" o behöver all sköns crapp 8) inte jag,jag kör skiten ur min (o kanske ur din) med snikprylar
enligt dig. Jag har jävligt roligt med min o lägger långa lakritsremmar varje dag,utom söndagar då man är i kyrkan.
Till helgen blir det drifting med dom nya kumhodäcken som ryker svenskt,alltså ett däck blått o ett gult 8)
-09 uttagen -11 C6 Victory Edition (svensksåld)
-92 vette med LT1 o aut
Bilar jag haft ,Firebird -67, Mustang -69 , El camino -73 ,Camaro Lt 75 ,mm.
Ford Pinto Rörram med betongfylld 460
Några rallybilar i Grupp nationell o Grupp A .
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Visst är det bra när det finns olika ideer och funderingar ! :roll: :D !!
Tänk om alla skulle ligga på samma nivå !
Hälsningar / Peter A
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Svante »

Hällsjö skrev:Johan,det är du som bygger "seriöst" o behöver all sköns crapp 8) inte jag,jag kör skiten ur min (o kanske ur din) med snikprylar
enligt dig. Jag har jävligt roligt med min o lägger långa lakritsremmar varje dag,utom söndagar då man är i kyrkan.
Till helgen blir det drifting med dom nya kumhodäcken som ryker svenskt,alltså ett däck blått o ett gult 8)
Jag väljer isåfall min svarta -85 som motståndare. Den kanske är lite klen men förhoppningsvis så kanske jag hänger med några meter i,af.

Jag vågar faktiskt to,m posta en bild av min crap in the box motor.
Bild

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av MickeW »

Svante skrev:
Hällsjö skrev:Johan,det är du som bygger "seriöst" o behöver all sköns crapp 8) inte jag,jag kör skiten ur min (o kanske ur din) med snikprylar
enligt dig. Jag har jävligt roligt med min o lägger långa lakritsremmar varje dag,utom söndagar då man är i kyrkan.
Till helgen blir det drifting med dom nya kumhodäcken som ryker svenskt,alltså ett däck blått o ett gult 8)
Jag väljer isåfall min svarta -85 som motståndare. Den kanske är lite klen men förhoppningsvis så kanske jag hänger med några meter i,af.

Jag vågar faktiskt to,m posta en bild av min crap in the box motor.
Bild

/Svante.
Härligt Svante, nu fick han nåt att bita i :D
Jag håller på dig! 8)
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Micke !!
Svårt att slita sig från C4 s Värld eller 8) :shock: :roll: !!
( det skulle vara kul med en bild på " nygamla " bilen )
Vi syns och hörs 8) !!
Hälsningar / Peter A
Hasse C4
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor okt 29, 2009 12:06

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Hasse C4 »

Hej Grabbar
Har läst lite om era trimplaner, och man slås av hur fantasifullt man kan leka med en jänke. Motsvarande resonemang finns knappast hos tex Porsche eller Ferrari gänget i deras forum. Kreativiteten hos vårat forum fullständigt flödar. Har själv en 383 stroker och har fått uppleva
följdproblem men problem är till för att lösas. Tillfredsställelsen när allt
funkar är underbar eller hur ? Så mitt råd är våga trimma och experimentera. Jänkedelar jämfört med ovanstående bilar är försumbara.
Hoppas vi ses i sommar, men tycker ni inte att det är få som är ute och kör ? Våga lämna garaget och gasa på mellan poliskontrollerna.
Robie
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 165
Blev medlem: tis jun 24, 2008 21:46
Ort: Värnamo

Re: Trimma Lt1 -95

Inlägg av Robie »

Här verkar va en färdig låda om du ska trimma bilen lite

http://www.blocket.se/gavleborg/Automat ... ?ca=17&w=3
http://www.garaget.org/Robie88

Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307

Big boys drive big toys! ;)
Skriv svar