Automatlåda
Automatlåda
Som lycklig ny ägare återigen till en Vette (denna gång en 73:a med automat TH400, den tidigare var manuell) så undrar jag nu hur man kan få lådan att växla senare.......I bilen finns en ZZ4 motor som har bra prestanda men lådan vill växla redan på fullgas vid ca 4200varv...tråkigt!
TH400 har vad jag listat ut elektronisk "växlare" och kick down.
Så min fråga till er mer luttrade är hur jag kan få lådan att växla senare samt kicka "tidigare" för att utnyttja resurserna i motorn bättre.
ZZ4 varvar max 5800 varv och jag skulle åtmistone vilja ha växlingarna vid fullgas en bit över 5000 varv samt att få den mer "kickvänlig", vad göra?
TH400 har vad jag listat ut elektronisk "växlare" och kick down.
Så min fråga till er mer luttrade är hur jag kan få lådan att växla senare samt kicka "tidigare" för att utnyttja resurserna i motorn bättre.
ZZ4 varvar max 5800 varv och jag skulle åtmistone vilja ha växlingarna vid fullgas en bit över 5000 varv samt att få den mer "kickvänlig", vad göra?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Du kan under gaspedalen "flytta fram" brytar närmare gaspeldalen så att den bryter tidigare, vilket gör at tkcik down funktionen slår till tidigare.
för att få lådan att växla senare finns en liten klocka på lådan, den ska gå att vrida på 400 lådan. sedan är det bara till att prova o se när den vxlar..
för att få lådan att växla senare finns en liten klocka på lådan, den ska gå att vrida på 400 lådan. sedan är det bara till att prova o se när den vxlar..
-69, 502, Coupé
- stingray350
- Corvettefantast
För att få den att växla ner tidigare så borde man väl kunna justera switchen som sitter under gaspedalen så att den aktiveras tidigare. Den går ju att justera med en skruv. Sedan tror jag att man byter modulatorn som sitter höger sida på lådan... det är väl den som bestämmer när det ska växla genom vacum ledningen till insuget.
- stingray350
- Corvettefantast
TH 400 låda
En TH400 låda kontrollers av 3 olika komponenter:
Kick down funktionen strys av kontakten vid gaspedalen. Fullgas och den skall växla ner. Låt kontakten sitta där den är, det är fullgas som gäller här!
Halvgas-nedväxlingen däremot sköts av vacuum-modulatorn som styrs av förgasarvacuum.
Fullgas-uppväxlingen sköts av "guvernören" en centrifugal-regulator som sitter på höger sida bak på lådan under en lucka.
Ett shift kit (3-400:-) ger rappare växling med mindre slir, rekommenderas!
Ett sk. "Governor kit" (B&M) (~5-700) kallibreras med olika fjädrar för uppväxling vid fullgas vid tex. 5000-5500 rpm.
En justerbar vacuum klocka däremot gör att du kan justera när den skall växla ner vid halvgas.
Sammantaget kan man optimera sin TH400 låda ganska mycket.
Allt kan bytas med lådan i bilen. Shift kittet kräver dock att du plockar ut ventilhuset men det kan man ligga på rygg under bilen och göra också utan större problem.
701 Ralph Frisk
Kick down funktionen strys av kontakten vid gaspedalen. Fullgas och den skall växla ner. Låt kontakten sitta där den är, det är fullgas som gäller här!
Halvgas-nedväxlingen däremot sköts av vacuum-modulatorn som styrs av förgasarvacuum.
Fullgas-uppväxlingen sköts av "guvernören" en centrifugal-regulator som sitter på höger sida bak på lådan under en lucka.
Ett shift kit (3-400:-) ger rappare växling med mindre slir, rekommenderas!
Ett sk. "Governor kit" (B&M) (~5-700) kallibreras med olika fjädrar för uppväxling vid fullgas vid tex. 5000-5500 rpm.
En justerbar vacuum klocka däremot gör att du kan justera när den skall växla ner vid halvgas.
Sammantaget kan man optimera sin TH400 låda ganska mycket.
Allt kan bytas med lådan i bilen. Shift kittet kräver dock att du plockar ut ventilhuset men det kan man ligga på rygg under bilen och göra också utan större problem.
701 Ralph Frisk
- stingray350
- Corvettefantast
Ralph- Min låda är utrustad med shiftkit och en annan modulator. Det är EAT som har gjort det åt mig. Det funkar jättebra ...men min låda växlar bara ner vid full gas. Innan jag lämnade den till EAT så växlade den ner vid halvgas också. Är det fel på vacummodulatorn eller kan det vara dåligt vacum från inuget? Hur ser man om den är ställbar. Har inte orkat bry mig så mycket.. litar på att dom vet vad de gjort med den 

TH400
Vacuum modulator är ställbar om du hittar en liten skruv inuti rörändan där slangen från förgasaren sitter, alltså på utsidan av modulator klockan.
Plocka loss slangen så skall du se ett litet skruvhuvud där inne.
Skruvar du ut den, (moturs), lite i taget (dvs slackar fjädern) så skall lådan växla ner vid lägre varvtal dvs. lättare än nu. Kolla och prova dig fram med 1/4-1/2 varv i taget tills den reagerar.
Har du satt vaccum slangen rätt på förgasaren? Med motorn igång skall den varva upp om du lossar slangen från modulatorn!
Lycka till
701 Ralph
Plocka loss slangen så skall du se ett litet skruvhuvud där inne.
Skruvar du ut den, (moturs), lite i taget (dvs slackar fjädern) så skall lådan växla ner vid lägre varvtal dvs. lättare än nu. Kolla och prova dig fram med 1/4-1/2 varv i taget tills den reagerar.
Har du satt vaccum slangen rätt på förgasaren? Med motorn igång skall den varva upp om du lossar slangen från modulatorn!
Lycka till
701 Ralph
- stingray350
- Corvettefantast
TH400
Visst du har rätt "350" normalt sitter det bakom förgasaren direkt i insuget! Effekten blir densamma dvs. bara du har fritt flöde, genom rör och slang till växellådan, så ökar motorvarvet om du kopplar loss slangen eller kolla genom att bara suga i slangen om du inte kan göra detta säkert med bilen på brygga.
701 Ralph
701 Ralph
- stingray350
- Corvettefantast
Re: TH 400 låda
Bugar och bockar för info och börjar nu förstå vad som bör göras, shift kit och ny modulator justerbar samt en annan "guvernör" tycks vara rätt recept för att få en lyckligare ägare.
Men en sak återstår som jag inte fått kläm på och därför skickar jag ut ytterligare en fråga till er allihop.....
På min bil finns ingen switch för kickdown under pedalen......(en 73:a), inte heller några elektriska kontakter på lådan. En kabel går in men jag misstänker att den är till startspärren som tydligen sköts innanför skalet på en TH 400, rätta mig om jag har fel.
Har kollat i Haynes på kopplingsschemat där det enligt dom finns en switch (schemat finns), i den tjocka manualen för 73 (ni vet den stora pärmen) finns det inte en antydan till switch, så nu vet jag varken ut eller in vad som ska vara eller inte vara.
Summa summarum så påpekar ni att det ska finnas en switch, Haynes likaså. Den stora feta pärmen lämnar inte en antydan om switch och beviserligen fiinns det ingen switch i min bil, inte ens någon antydan till fästen har jag sett vare sig på lådan eller under pedalen.
Så vad är det som gäller egentligen....? Tacksam för hjälp så jag kan sova.......
Men en sak återstår som jag inte fått kläm på och därför skickar jag ut ytterligare en fråga till er allihop.....
På min bil finns ingen switch för kickdown under pedalen......(en 73:a), inte heller några elektriska kontakter på lådan. En kabel går in men jag misstänker att den är till startspärren som tydligen sköts innanför skalet på en TH 400, rätta mig om jag har fel.
Har kollat i Haynes på kopplingsschemat där det enligt dom finns en switch (schemat finns), i den tjocka manualen för 73 (ni vet den stora pärmen) finns det inte en antydan till switch, så nu vet jag varken ut eller in vad som ska vara eller inte vara.
Summa summarum så påpekar ni att det ska finnas en switch, Haynes likaså. Den stora feta pärmen lämnar inte en antydan om switch och beviserligen fiinns det ingen switch i min bil, inte ens någon antydan till fästen har jag sett vare sig på lådan eller under pedalen.
Så vad är det som gäller egentligen....? Tacksam för hjälp så jag kan sova.......
"GETWET" - låter lite skumt detta.
Det skall finnas en plåtvinkel/konsol vid gaspedalen för "kick-down" kontakten!
Anslutningnskontakten på lådan sitter på vänster sida framför varvräknar uttaget. Det är ett kontakstycket med 2 ledare som ansluter till "Kick-down" solenoiden inne i lådan. Full gas sluter kontakten vid gaspedalen och ger 12V till solenoiden. Man kan även kolla om den fungerar genom att koppla till 12 volt på kontakten då skall det "klicka" inne i lådan.
Är det tomt där?? Alla TH400 lådor har såvitt jag vet elektronisk "kick-down"!? Sitter det ngn form av plugg i hålet istället för solenoiden?
TH350 däremot är mekaniskt styrd av en ventil i lådan, via en wire som ansluter till förgasarspjället. Gasläget reglerar ventilen (samma på 700 lådor).
Är du helt säker på att det sitter en TH400 låda i bilen?
Mvh
701 Ralph
Det skall finnas en plåtvinkel/konsol vid gaspedalen för "kick-down" kontakten!
Anslutningnskontakten på lådan sitter på vänster sida framför varvräknar uttaget. Det är ett kontakstycket med 2 ledare som ansluter till "Kick-down" solenoiden inne i lådan. Full gas sluter kontakten vid gaspedalen och ger 12V till solenoiden. Man kan även kolla om den fungerar genom att koppla till 12 volt på kontakten då skall det "klicka" inne i lådan.
Är det tomt där?? Alla TH400 lådor har såvitt jag vet elektronisk "kick-down"!? Sitter det ngn form av plugg i hålet istället för solenoiden?
TH350 däremot är mekaniskt styrd av en ventil i lådan, via en wire som ansluter till förgasarspjället. Gasläget reglerar ventilen (samma på 700 lådor).
Är du helt säker på att det sitter en TH400 låda i bilen?
Mvh
701 Ralph
Hej igen Ralph, och tack för visat intresse!
Visst är det en TH400, helt bombis på det nu efter en kontroll med Hansen racings mall i näven. Allt stämmer.........! En TH350 är det inte, den känner jag igen från min van.
Du skriver att anslutningen ska vara på vänster sida före varvräknarkabeln (jag förmodar att det är hastighets mätarwiren du menar). Det jag hittar där är en orange (1) kabel som går in i automaten via en flatstiftskontakt som i sin tur sitter på en "mojäng" som är mycket lik en tempgivare fast i miniatyr. Denna "mojäng" sitter mellan hast.wiren och växelväljarlänkaget på vänster sida. Jag trodde till att börja med att denna kabel var till startspärren om inte läge N eller P låg i på växelväljaren. Men så var det inte........jag testade att koppla loss och start spärren fungerade fortfarande. Provade också att mäta upp i kabeln vid fullt gaspådrag med tändningen på men inte en enda volt.....
Har dock inte vågat skicka på "mojängen" 12v för att höra om det klickar, om det nu skulle vara något annat....
Den oranga kabeln går sedan upp i en kabelstam för att sedan försvinna in mot säkringshållaren, och där är den sedan spårlöst försvunnen! Åtminstone för mig, kanske inte för en elektriker (=
Kvarstår dock att inga hållare eller tillstymmelse för fästen till någon switch finns, vilket gör mig mycket förbryllad. (Bilen är levererad med TH400, och det är troligen org lådan.)
Skulle vara mycket intressant att höra den andra person som också hade en 73:a och inte fann någon switch, har du kollat? Kan någon annan ägare till en 73:a kanske kolla?
För jag fattar inget av detta nu
Visst är det en TH400, helt bombis på det nu efter en kontroll med Hansen racings mall i näven. Allt stämmer.........! En TH350 är det inte, den känner jag igen från min van.
Du skriver att anslutningen ska vara på vänster sida före varvräknarkabeln (jag förmodar att det är hastighets mätarwiren du menar). Det jag hittar där är en orange (1) kabel som går in i automaten via en flatstiftskontakt som i sin tur sitter på en "mojäng" som är mycket lik en tempgivare fast i miniatyr. Denna "mojäng" sitter mellan hast.wiren och växelväljarlänkaget på vänster sida. Jag trodde till att börja med att denna kabel var till startspärren om inte läge N eller P låg i på växelväljaren. Men så var det inte........jag testade att koppla loss och start spärren fungerade fortfarande. Provade också att mäta upp i kabeln vid fullt gaspådrag med tändningen på men inte en enda volt.....
Har dock inte vågat skicka på "mojängen" 12v för att höra om det klickar, om det nu skulle vara något annat....
Den oranga kabeln går sedan upp i en kabelstam för att sedan försvinna in mot säkringshållaren, och där är den sedan spårlöst försvunnen! Åtminstone för mig, kanske inte för en elektriker (=
Kvarstår dock att inga hållare eller tillstymmelse för fästen till någon switch finns, vilket gör mig mycket förbryllad. (Bilen är levererad med TH400, och det är troligen org lådan.)
Skulle vara mycket intressant att höra den andra person som också hade en 73:a och inte fann någon switch, har du kollat? Kan någon annan ägare till en 73:a kanske kolla?
- stingray350
- Corvettefantast
- stingray350
- Corvettefantast
Varit lite mycket...kollar idag, har garaget på andra sidan stan.GETWET skrev:Hej igen Ralph, och tack för visat intresse!
/Terner
Om du följer rundjärnet som är gaspedal uppåt, efter där det ledar sig och wiren är infäst. Om du sedan håller full gas så nog tusan går järnet mot en liten brytare i plåt. Brytaren är självjusterande och kan ibland åka ut för långt, då är det bara att putta tillbaks den så justeras den rätt då du gasar fullt.
"Janne 289"
"Janne 289"
Bilder på de olika lådorna för de som är osäkra på vad de har
http://www.technicalvideos.com/identify ... sion.phtml
http://www.technicalvideos.com/identify ... sion.phtml
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Aha ja får väl ta en ny titt idag. Kollade elschemat och på det finns faktiskt en kontakt så antar att du har rätt. Va väl magen som tog emot ratten så jag inte fick in huvet tillräckligt långt hehe.Janne skrev:Om du följer rundjärnet som är gaspedal uppåt, efter där det ledar sig och wiren är infäst. Om du sedan håller full gas så nog tusan går järnet mot en liten brytare i plåt. Brytaren är självjusterande och kan ibland åka ut för långt, då är det bara att putta tillbaks den så justeras den rätt då du gasar fullt.
"Janne 289"
Gör ett nytt försök och återkommer
Förresten är en 400-låda och en 700 lika långa? Passar dom i samma fästen eller hur mycket måste man byta om man vill ha en 700 i en 73:a?
/Terner
Ni, liksom jag, som är intresserade av ett byte till en 700:a automat, ta en titt på,
www.700R4.com vilket är Bowtie Overdrives hemsida.
Där står mycket läsvärt om 700 lådor!
Fördelen med 700:an är en låg 1:a och överväxlad 4:a men den måste prepareras rätt för att hålla för en trimmad motor.
Är det någon här som redan gjort detta byte så hör gärna av er?
Mvh
701 Ralph
www.700R4.com vilket är Bowtie Overdrives hemsida.
Där står mycket läsvärt om 700 lådor!
Fördelen med 700:an är en låg 1:a och överväxlad 4:a men den måste prepareras rätt för att hålla för en trimmad motor.
Är det någon här som redan gjort detta byte så hör gärna av er?
Mvh
701 Ralph
Ah mycket läsvärt. T ex om man köper deras "crossmember" till -73:
The Th-700R4 is 3 1/8" longer than your typical short tail housing Th-350 and 2 1/2" longer than a typical short tail housing Th-400. The drive shaft will need to be shortened by this amount which positions the "U" joint further to towards the rear of the car. This new "U" joint position interferes with the emergency brake cable. Incorporated into our design is a bracket to reposition the emergency brake cable so it will clear the newly positioned "U" joint. Just remove the nylon guide wheel form the old cross member, using the same hardware, install it onto the new cross member. We designed very high arches into the cross member tube for maximum clearance for custom exhaust. In fact, our cross member is higher the foot wells in the floor pan of the body which will allow maximum clearance for exhaust tubing. Since they not longer have to route through the cross member, very large diameter exhaust tubes can be used. Painted semi-gloss black or left unpainted if requested
/Terner
The Th-700R4 is 3 1/8" longer than your typical short tail housing Th-350 and 2 1/2" longer than a typical short tail housing Th-400. The drive shaft will need to be shortened by this amount which positions the "U" joint further to towards the rear of the car. This new "U" joint position interferes with the emergency brake cable. Incorporated into our design is a bracket to reposition the emergency brake cable so it will clear the newly positioned "U" joint. Just remove the nylon guide wheel form the old cross member, using the same hardware, install it onto the new cross member. We designed very high arches into the cross member tube for maximum clearance for custom exhaust. In fact, our cross member is higher the foot wells in the floor pan of the body which will allow maximum clearance for exhaust tubing. Since they not longer have to route through the cross member, very large diameter exhaust tubes can be used. Painted semi-gloss black or left unpainted if requested
/Terner
Janne skrev:Om du följer rundjärnet som är gaspedal uppåt, efter där det ledar sig och wiren är infäst. Om du sedan håller full gas så nog tusan går järnet mot en liten brytare i plåt. Brytaren är självjusterande och kan ibland åka ut för långt, då är det bara att putta tillbaks den så justeras den rätt då du gasar fullt.
"Janne 289"
Tack för detta utomordentliga svar, efter ditt inlägg hittade jag switchen, längst upp under panelen, väl dold bakom centralenheten för larmet!!!!
I vilket fall som helst, switchen var ur funktion och ville inte alls.
Kollade med 12 v på givare i automaten och det klickade. Demonterade switchen och till min glädje var det enbart att göra rent släpkontakterna.
Har fått en ny bil.....varvar upp till 5500 precis som jag ville och den drar ordentligt på växlarna och skjuter i dom hårt och skönt.
Så återigen tack för hjälpen.....nu väntar jag bara på Edelbrock 750!
När jag nu slitit bort instrumentpanelen ser jag att min switch är borta!! Kan någon upplysa mig om hur switchen ser den ut och hur den är tänkt att fungera. Är det någon som har en liknande switch till salu eller kanske kan man sätta din någon ersättnings switch? Och vilka färger på kablarna det skall vara. Det finns en del kablar som ligger oanslutna bakom min instrumentpanel och i motorrummet. Var skall kablarna gå? Till nåt relä eller automatlådan (TH400)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h