AC-sensor?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

AC-sensor?

Inlägg av janbanan24 »

Är det någon som har ett tips på varför jag har en "bygling" i kabelmattan på höger framskärm?

Det är en kontakt där man satt en kabelstump mellan de två polerna och på så vis kortslutit de två ledarna som går till kontakten.
Kontakten ser ut att passa till en "sensor" som sitter fast på ett av AC-rören på enheten som ser ut som en termos, mellan höger framhjul och värmepaketet.

Jag antar att den sensorn är paj och man har helt enkelt ersatt sensorn med en bygel, men sensorn borde ju ha en funktion!?

Några kloka tips, någon?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
carl-johan
Rookie
Rookie

Re: AC-sensor?

Inlägg av carl-johan »

Vet inte riktigt vad du menar men om du visar/skickar ett foto så kan jag titta på min bil. Jag har en 79:a.
Kan det hjälpa dig?
C3-80
Nykomling
Nykomling

Inlägg av C3-80 »

Hej JanneB24

Jag tror jag vet vad du menar för kontakt som är förbikopplad på din bil. Jag har en sådan kontakt på min C3 80 som också var förbikopplad innan jag återställde det hela.

Om vi menar samma komponent så är det mycket riktigt en tryckkontakt. Den benämns "Pressure Cycle Switch" och har till funktion att bryta strömmen till AC-kompressorn genom att styra en kontakt som heter "Compressor Switch". Detta för att AC-kompressorn inte skall jobba med för lågt tryck i systemet.

Jag tolkar dessa byglingar som klumpiga försök att få liv i AC-systemet istället för att fylla på med mera kylmedia.

Min tryckkontakt har en ljusgrön och en mörkgrön kabelanslutning.

Ha det bra.
Bosse
Bosse
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tjena!

Ska kolla kabelfärgerna.
Jag tror att kontakten ska sitta till en sensor som sitter mot röret som försvinner ut ur bild uppe till vänster i denna bild, med en liten slangklammer. Det syns inte så väl, gammal bild...

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tjena och tack för er hjälpsamhet!

Nu har jag tagit ett par bilder så vi kan lösa denna gåta... :oops:

Här ser man värmepaketet och "givaren" som jag tror att kontakten ska sitta i:
Bild

Om man tittar på kontakten så ser kablarna mycket riktigt mörk och ljusgröna ut, samt att plasten verkar ha smält lite...
Bild

...eftersom att ena kabeln går till jord så borde inte en trasig sensor kunna "kortsluta" och smälta kontakten, så jag gissar att den bara hamnat för nära något varmt efter att man kopplat loss den och möjligen byglat den för att få igång AC:n med halvtomt system som du föreslog "C3-80".

...fick du byta denna sensor?
C3-80
Nykomling
Nykomling

Inlägg av C3-80 »

Hej

Kul att det stämde mellan teori och praktik med tanke på kabelfärgerna.

I mitt fall så satt givaren kvar och sensorkabeln var klippt och byglad till jord.
När jag skarvade ihop kablaget och fyllde på med ny kylmedia från halv till fullt system så hoppade AC'n igång. Så min givare behövde jag inte byta.

Hälsningar
Bosse
Bosse
carl-johan
Rookie
Rookie

Inlägg av carl-johan »

Hej har skickat några bilder till din mail.
Vet inte om de hjälper.
/cj
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Jo, Tack för bilderna Carl-Johan! ...mina bilder var tagna från längre ner på värmepaketet än dina, men det är väl för att jag inte hade motorn i, när jag fotade.

Jag tror jag sliter byglingen och inte kopplar in givaren igen, sen får jag ta bilen till nå'n lokal AC-verkstad när motorn är igång och bilen inreggad.

...borde väl inte vara någon AC-del som tar stryk av att systemet är tomt om denna kontakt inte är inkopplad?
C3-80
Nykomling
Nykomling

Inlägg av C3-80 »

Hej
Systemet ska inte ta skada om du tar bort bygeln och inte startar AC'n. Kör inte med systemet tills du har kollat upp om du har tryck kvar.
En regel som jag har fått förklarad för mig är att om du inte har något tryck kvar så bör du kolla om det finns en läcka. Samt att du därefter bör byte torkfilter med mera för att det kan då ha kommit in smuts i systemet.

Om du har t.ex. halva trycket kvar är det OK att fylla upp systemet. Då har systemet ett övertryck och risken för smuts skall inte finnas. Troligen har du inte någon läcka heller då (eller väldigt liten) om det var många år sedan du senast fyllde på.

Men som sagt kolla upp det hela hos en AC-verkstad så är du säkert igång sen.

//Bosse
Bosse
Skriv svar