Ventilkåpor
Ventilkåpor
Hallå
Om jag ska köpa nya ventilkåpor till min 454:a,ska jag ha tall eller short style?
Kan man ha tall style eller tar det i bromsservon eller vaccum klockan eller något annat då?
Tänkte köpa dessa http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-810/
eller dom här http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-811/
Vad tror ni som har BB i era bilar.
Lars
Om jag ska köpa nya ventilkåpor till min 454:a,ska jag ha tall eller short style?
Kan man ha tall style eller tar det i bromsservon eller vaccum klockan eller något annat då?
Tänkte köpa dessa http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-810/
eller dom här http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-811/
Vad tror ni som har BB i era bilar.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Ventilkåpor
Lite svårt att veta sedan de inte satt ut höjder på kåporna, men kanske det är någon standardhöjd på "short" och "Tall"?
Jag har själv bytt kåpor till ett par Ansen av äldre stil som inte längre finns på deras hemsida men de har en total höjd av 7,5cm (toppen av flänsarna) och de funkar.
Dock måste jag lätta på muttrarna för vacumklockan till torkarluckan för att kunna lirka kåpan på plats.
Fritt utrymme mellan hö ventilkåpa och vacumklockan är ca 3cm.
Fritt utrymme mellan vä ventilkåpa och broms servo är ca 2cm och vore kåporna inte så pass runda som de nu är så skulle det fria utrummet vara betydligt mindere om alls något..
Ansens nya "Tall" kåpor uppger de ha en höjd av 4.625 Inches eller 11,75cm och detta funkar nog inte i min bil.
Jag blev själv nyfiken och ställde frågan om någon av dessa kåpor passar i Corvette i Summits "Ask a Tech Question" panel ( http://www.summitracing.com/expertadvic ... stion.aspx ) så jag återkommer då jag fått svaret från dom.
//Ricky.
Jag har själv bytt kåpor till ett par Ansen av äldre stil som inte längre finns på deras hemsida men de har en total höjd av 7,5cm (toppen av flänsarna) och de funkar.
Dock måste jag lätta på muttrarna för vacumklockan till torkarluckan för att kunna lirka kåpan på plats.
Fritt utrymme mellan hö ventilkåpa och vacumklockan är ca 3cm.
Fritt utrymme mellan vä ventilkåpa och broms servo är ca 2cm och vore kåporna inte så pass runda som de nu är så skulle det fria utrummet vara betydligt mindere om alls något..
Ansens nya "Tall" kåpor uppger de ha en höjd av 4.625 Inches eller 11,75cm och detta funkar nog inte i min bil.
Jag blev själv nyfiken och ställde frågan om någon av dessa kåpor passar i Corvette i Summits "Ask a Tech Question" panel ( http://www.summitracing.com/expertadvic ... stion.aspx ) så jag återkommer då jag fått svaret från dom.
//Ricky.
- Bilagor
-
- PA261692tn_.JPG (54.93 KiB) Visad 6394 gånger
Senast redigerad av Ricky den fre nov 06, 2009 10:06, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Ser på min generator att de "nya och rakare" kåporna inte skulle passa utan att modifiera generatorns infästning.
- Bilagor
-
- PB061717tn_.JPG (39.82 KiB) Visad 6376 gånger
-
- PB061719tn_.JPG (49.39 KiB) Visad 6376 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Broms servot klarar inte heller de "nya raka" kåporna ser det ut som..
Men de kåpor du är intresserad av ser ut att hålla en liknande form och design som de jag har.
Men de kåpor du är intresserad av ser ut att hålla en liknande form och design som de jag har.
- Bilagor
-
- PB061713tn_.JPG (37.85 KiB) Visad 6368 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Jag hade GMs egna Cratemotorkåpor och fick då köra med dubbla packningar för att det skulle få plats med justermuttrarna till ventilerna. Det var inga problem med bromsservot.
Kasta inte bäver i trähus.
Re: Ventilkåpor
Är det såna här kåpor du kör med?Peter skrev:Jag hade GMs egna Cratemotorkåpor och fick då köra med dubbla packningar för att det skulle få plats med justermuttrarna till ventilerna. Det var inga problem med bromsservot.
Du nämner jystermuttrar, -kör du med rullvippor? -rullkam?
- Bilagor
-
- 06_ENG_BIGB_454_01.jpg (33.61 KiB) Visad 6282 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Detta svar fick jag nyss från Summit Racing:Hånta skrev:Hallå
Om jag ska köpa nya ventilkåpor till min 454:a,ska jag ha tall eller short style?
Kan man ha tall style eller tar det i bromsservon eller vaccum klockan eller något annat då?
Tänkte köpa dessa http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-810/
eller dom här http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-811/
Vad tror ni som har BB i era bilar.
Lars
Response (Mike) - 11/06/2009 10:51 AM
Hello,
The covers you mention likely will not fit your Corvette due to them not being clearanced for the brake booster. The only covers I know of that will work are the OEM style covers due to this. Attached is a link to the only covers I know of that will work:
http://www.summitracing.com/parts/TRD-9504/?image=large
Thanks, Mike
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Dessa kåpor var det. Dom har även drippers som jag fick ta bort då Polylocksen tog i annars. Japp,satt rullkam med rullvippor i maskinen.


Kasta inte bäver i trähus.
Re: Ventilkåpor
Tack för alla svar
Dock vet jag inte hur jag ska göra ännu :/
Jag har aluminium Crane rullvippor så jag är lite rädd för att det ska ta i om jag köper fel kåpor.
Måste nog ta mig en funderare om hur jag ska göra.
Ev blir det aluminium kåpor som jag får modifiera och svetsa om så att de passar,fast det känns lite jobbigt.
Lars
Dock vet jag inte hur jag ska göra ännu :/
Jag har aluminium Crane rullvippor så jag är lite rädd för att det ska ta i om jag köper fel kåpor.
Måste nog ta mig en funderare om hur jag ska göra.
Ev blir det aluminium kåpor som jag får modifiera och svetsa om så att de passar,fast det känns lite jobbigt.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Ventilkåpor
Har rullvippor och stödbrygga över det, så visst kan man få plats med rätt höga kåpor.
Kan tyvärr inte mäta höjden på de kåpor jag har, då bilen är inlåst för vintern, men skulle gissa på ca 8-9 cm. Höjden kan du skönja borta vid generatorn. De är inte fasade för bromsservot, som de kåpor Ricky visade att Summit har.
Nog enklare med plåt än Alu, då de är tunnare i godset och går att knacka ut i nödfall..
//Lasse

Kan tyvärr inte mäta höjden på de kåpor jag har, då bilen är inlåst för vintern, men skulle gissa på ca 8-9 cm. Höjden kan du skönja borta vid generatorn. De är inte fasade för bromsservot, som de kåpor Ricky visade att Summit har.
Nog enklare med plåt än Alu, då de är tunnare i godset och går att knacka ut i nödfall..
//Lasse

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Ventilkåpor
Absolut inga problem med servobroms och stora ventilkåpor
Edelbrock elitvalve passar till och med och dom är 11cm höga
Däremot dom breda moroso alukåporna skäl plats.
Fick gå ner till en 7tumd bromsservo och vacumpump.
Dels för att motorn lämnar lite vacuum
Edelbrock elitvalve passar till och med och dom är 11cm höga
Däremot dom breda moroso alukåporna skäl plats.
Fick gå ner till en 7tumd bromsservo och vacumpump.
Dels för att motorn lämnar lite vacuum
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: Ventilkåpor
Johanlu
Är det såna här du menar http://www.summitracing.com/parts/EDL-4281/?image=large
StingrayRacing
Vad har du för kåpor?
Lars
Är det såna här du menar http://www.summitracing.com/parts/EDL-4281/?image=large
StingrayRacing
Vad har du för kåpor?
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Ventilkåpor
Jepp
Ytterst lite fick jag fila bort vid hörnet på kåpan på vänsterdida för torpedväggen ovanför bromsservon
Och givetvis används polyretanbussningar för att hålla motorn stilla och på plats.
Bild finns på
Great lake district Nossebroträffen 2005 med min 461a i
Ytterst lite fick jag fila bort vid hörnet på kåpan på vänsterdida för torpedväggen ovanför bromsservon
Och givetvis används polyretanbussningar för att hålla motorn stilla och på plats.
Bild finns på
Great lake district Nossebroträffen 2005 med min 461a i
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Ventilkåpor
Satt på när jag köpte kärran -00 så jag vet inte, tyvärr.Hånta skrev: StingrayRacing
Vad har du för kåpor?
Lars
Kör inte med polyretan bussningar, men har rivit av en gummikudde
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Ventilkåpor
Detta svar fick jag nyss från Summit Racing:
Response (Mike) - 11/06/2009 10:51 AM
Hello,
The covers you mention likely will not fit your Corvette due to them not being clearanced for the brake booster. The only covers I know of that will work are the OEM style covers due to this. Attached is a link to the only covers I know of that will work:
http://www.summitracing.com/parts/TRD-9504/?image=large
Thanks, Mike
Halvsanning, eftersom denna typ av ventilkåpor främst är till för C2:or med bigblock... De har mindre marginal till bromsservot.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Ventilkåpor
Hur menar du nu Mr.Beam?
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Ventilkåpor
Hånta,
Summit länkade till en typ av "OEM" kåpor med standard höjd och intryckt hörn på den kåpan som skall sitta på samma sida som bromsservot.
Så länge vi pratar om originalhöjd på kåporna till en C3:a behöver du inget intryckt hörn för att gå fri från bromsservot. Detta är främst ett problem på C2:or.
/Mr. Beam
Summit länkade till en typ av "OEM" kåpor med standard höjd och intryckt hörn på den kåpan som skall sitta på samma sida som bromsservot.
Så länge vi pratar om originalhöjd på kåporna till en C3:a behöver du inget intryckt hörn för att gå fri från bromsservot. Detta är främst ett problem på C2:or.
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Ventilkåpor
Okej så alltså ska dessa passa då tycker man
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
lars
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Ventilkåpor
Jag tycker de kåporna ser ut att vara väldigt lika mina Ansen-kåpor och i så fall passar de utan minsta modifiering.Hånta skrev:Okej så alltså ska dessa passa då tycker man
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
lars
Kan du luska ut höjden på dom så vet du.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Nu är ventilkåporna och luftrenaren beställd och lite annat också 
Det blev dessa till slut
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
Så passar de inte så får man väl sälja dom vidare till någon som kan ha dom
Lars
Det blev dessa till slut
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
Så passar de inte så får man väl sälja dom vidare till någon som kan ha dom
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Ventilkåpor
Kul, du kan väl slänga in en bild av vidundret då du fått grejorna på plats?Hånta skrev:Nu är ventilkåporna och luftrenaren beställd och lite annat också
Det blev dessa till slut
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
Så passar de inte så får man väl sälja dom vidare till någon som kan ha dom![]()
Lars
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ventilkåpor
Självklart Ricky ska jag göra det.
En kompis kom förbi med lite nya delar som han hade hjälpt mig ta med i sin resväska åt mig
.Så nu har man nytt Msd system och en ny XS ministarter och ett helt nytt Polerytan bussningssats till hela bilen hemma,jäklar vad det börjar kännas bra.
Lars
En kompis kom förbi med lite nya delar som han hade hjälpt mig ta med i sin resväska åt mig
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1

