Jag fick tipset att slå i en halv liter diesel i motorn och köra runt motorn en liten stund vid oljebyte för att göra en invändig motortvätt.
Det skulle rensa bort mycket skit...
Har någon erfarenhet av detta? Det låter ganska vettigt tycker jag.
Förresten, var i Malmö finns det ett bra ställe där man kan lyfta bilen och byta olja själv?
Diesel i motorn - invändig motortvätt.
Diesel i motorn - invändig motortvätt.
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
Det tipset är inget jag skulle våga prova. Visst! Skiten släpper säkert! Men vad är det som säger att den hamnar där den ska? Vad händer med den smörjande oljefilmen? Tänk om dieseln löser upp smutsen i filtret och pumpar det vidare i motorn igen.
Oljan innehåller tvättmedel för att hålla motorn ren inuti och det ska räcka.
Om din motor är extremt smutsig så borde tätare filter och oljebyte vara att föredra.
Oljan innehåller tvättmedel för att hålla motorn ren inuti och det ska räcka.
Om din motor är extremt smutsig så borde tätare filter och oljebyte vara att föredra.
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
Hehe
Det finns något som heter "dieselrenovering",men det är nog inget folk gör med corvetter.
Om motorn drar hiskeligt med olja för att ringarna brunnit fast,kan man prova att dieselrenovera..
Det innebär att man tar av luftrenarenaren,startar motorn,håller ca halvgas.
Sedan häller man diesel rakt ner i förgasarhalsen,och kompenserar med gasen så att motorn inte stannar.
En förutsättning att det ska fungera är att man antingen är sinnesslö eller totalt saknar motoröra.
men rasar den inte ihop kan faktiskt några oljeringar släppa.
Efteråt gäller det att byta olja direkt.
blandar man dieseln med olja och kör runt motorn är det stor risk att lagren skadas,för diesel bär föga.
men att skölja ur med diesel kanske funkar.
Det finns något som heter "dieselrenovering",men det är nog inget folk gör med corvetter.
Om motorn drar hiskeligt med olja för att ringarna brunnit fast,kan man prova att dieselrenovera..
Det innebär att man tar av luftrenarenaren,startar motorn,håller ca halvgas.
Sedan häller man diesel rakt ner i förgasarhalsen,och kompenserar med gasen så att motorn inte stannar.
En förutsättning att det ska fungera är att man antingen är sinnesslö eller totalt saknar motoröra.
men rasar den inte ihop kan faktiskt några oljeringar släppa.
Efteråt gäller det att byta olja direkt.
blandar man dieseln med olja och kör runt motorn är det stor risk att lagren skadas,för diesel bär föga.
men att skölja ur med diesel kanske funkar.
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
har hört on 10l kristallolja, dra runt, sedan upprepa med diesel 2 gånger. 10l.
har själv kört i några liter diesel för att få ur skiten som ligger i botten på tåget. (inte corvette dock)
Skulle nog säga att det är bättre att du byter olja 1 gång om året eller gör det två gånger om du vill ha ut skiten,
har själv kört i några liter diesel för att få ur skiten som ligger i botten på tåget. (inte corvette dock)
Skulle nog säga att det är bättre att du byter olja 1 gång om året eller gör det två gånger om du vill ha ut skiten,
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
Jag hade inte vågat prova i Corvetten ändå, men ville höra kommentarer om förfarandet.
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
Risken när skiten släpper är ju att dom täpper till nån oljekanal, så det är ju inte bara positivt med motorengöring.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
lägg ner detta project! Byt olja efter intervall istället. Kör du korta sträckor o i dammig miljö? byt oftare
Re: Diesel i motorn - invändig motortvätt.
Nää det brukar vara vanligare att skiten släpper och så blir nån eller några av dom små kanalerna igensatta ochdå har det ju motsatt verkan.
Vill man ha motorn helt ren så riv ner den,tvätta den och bygg ny men det är ju lite drastiskt så byt olja ofta istället.
Vill man ha motorn helt ren så riv ner den,tvätta den och bygg ny men det är ju lite drastiskt så byt olja ofta istället.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar