Holley
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Re: Holley
Låter som om den får för lite bränsle.
Kollat flottörnivåer? Packningar hela i fuggen?
Kollat flottörnivåer? Packningar hela i fuggen?
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Holley
Hej!
Har samlat på mig lite olika dokument på hur du justerar en Holley gasare. Har du någon e-post?
Har samlat på mig lite olika dokument på hur du justerar en Holley gasare. Har du någon e-post?
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Re: Holley
Om jag förstår dig rätt, så har den fungerat bra, men helt plötsligt så vill den bara dö så fort du trycker till lite på gaspedalen!?!
I mina öron låter det som om det inte kommer någon soppa från accpumpen. Kan då vara flottören som hängt sig eller liknande.
Om du tittar ner i förgasaren när motorn inte är igång, och du gasar lite, kommer det då strålar med bensin?
Men gör som Don Tomaso säger, bra att gå igenom alla inställningar.
I mina öron låter det som om det inte kommer någon soppa från accpumpen. Kan då vara flottören som hängt sig eller liknande.
Om du tittar ner i förgasaren när motorn inte är igång, och du gasar lite, kommer det då strålar med bensin?
Men gör som Don Tomaso säger, bra att gå igenom alla inställningar.
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Re: Holley
"Don Tomaso", har själv en holley och skulle tacksamt ta emot lite info.
Du når mig på:
bredare@bredband.net
Tack på förhand.
MvH Martin
Du når mig på:
bredare@bredband.net
Tack på förhand.
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Holley
Vad har du för tomgångsvarv?
min var helt full i skit då gick den allmänt dåligt,kunde inte ställa ner tomgången under 1100 varv då dog den...
Det fastnade smuts lite här och var när soppan strömmade igenom...
Köpte ett renoveringskit och skruvade isär den,rengjorde med förgasarrengöring,bytte accpumpar som följde med kitet.
Blev som en ny maskin efter detta svarar direkt på gasen och går mycket snålare och bättre
min var helt full i skit då gick den allmänt dåligt,kunde inte ställa ner tomgången under 1100 varv då dog den...
Det fastnade smuts lite här och var när soppan strömmade igenom...
Köpte ett renoveringskit och skruvade isär den,rengjorde med förgasarrengöring,bytte accpumpar som följde med kitet.
Blev som en ny maskin efter detta svarar direkt på gasen och går mycket snålare och bättre
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Holley
Kan vara för snål på tomgångskruvarna. Kolla hur mycket skruvarna som du nämnde är utskruvade i kvartsvarv. Skruva in och räkna (skruva inte hårt i botten..) Skriv upp hur många. Grundinställning är ca 1½ till 2 varv.
Kolla sen så du inte har glapp i länkaget till accpumparna. Skvätter de så fort du rör på gasen från tomgång eller tar det ett tag?
Kolla flottörnivån och justera vid behov. Skall vara i underkant av det stora skruvhålet på sidan av flottörhuset -en.
Om inte det hjälper skulle jag skruva ner den och göra rent + byta packningar.
Har gjort ett litet excelblad för att dokumentera vad man ändrar....
http://eklunda.se/lasse/grafik/div/dp.xls
//Lasse
Kolla sen så du inte har glapp i länkaget till accpumparna. Skvätter de så fort du rör på gasen från tomgång eller tar det ett tag?
Kolla flottörnivån och justera vid behov. Skall vara i underkant av det stora skruvhålet på sidan av flottörhuset -en.
Om inte det hjälper skulle jag skruva ner den och göra rent + byta packningar.
Har gjort ett litet excelblad för att dokumentera vad man ändrar....
http://eklunda.se/lasse/grafik/div/dp.xls
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Holley
Tobbe, Glömde säga att du måste ha soppapumpen igång när du justerar flottör nivån. Dvs motor måste vara igång om du inte har elpump..
Om du skruvar isär fuggen, så kolla stämplarna på munstyckena samt tillskottsventilerna.
Tillskottsventilerna brukar alltid vara 6,5 standard, men munstycken får du kolla på Holleys hemsida vad som är standard för din fugge.
Jag håller på med att montera en ny MSD fördelare. Lika spännande det. Blir det ännu bättre skjuts?!
//Lycka till
Om du skruvar isär fuggen, så kolla stämplarna på munstyckena samt tillskottsventilerna.
Tillskottsventilerna brukar alltid vara 6,5 standard, men munstycken får du kolla på Holleys hemsida vad som är standard för din fugge.
Jag håller på med att montera en ny MSD fördelare. Lika spännande det. Blir det ännu bättre skjuts?!
//Lycka till
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Holley
tja! jag är helt kass på förgasare men det är inte så att du har samma problem som jag, dvs på tok för vass kam? det har jag iaf och då blir det för dåligt vacum så förgasaren får inte med sig tillräkligt mycket soppa på låga varv. ditt problem påminner om mitt. beter den sig likadant vid 2500-3000 varv?
mvh nicklas
mvh nicklas
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Holley
Om du har riktigt vass kam så kan du borra ett 2-3 mm hål i varje trottlespjäll. Du kan då skruva/stänga trottlen mer med samma tomgångsvarv och få motor att dra mer soppa från transitionsslotten vid övergång tomgång-lätt gas.dixon skrev:tja! jag är helt kass på förgasare men det är inte så att du har samma problem som jag, dvs på tok för vass kam? det har jag iaf och då blir det för dåligt vacum så förgasaren får inte med sig tillräkligt mycket soppa på låga varv. ditt problem påminner om mitt. beter den sig likadant vid 2500-3000 varv?
mvh nicklas
Utöver det kan du justera acc pump kammarna att ta tidigare/välja en som lyfter högre, samt välja en större accpump squirter (den som sprutar ut soppa i trottlen). Glöm inte att justera om "glappet" när du byter kam.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'

