glödtändning
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
glödtändning
har lite problem med att få tändstiften att hålla. har just nu ac delco R42TS . Dom fungerar bra i början men när dom varit i typ i 10 mil så vill den alltid glödtända när man stänger av den. känner att bilen också går sämre. stiften är väldigt ljusbruna , nästan vita, den tar ingen olja , det är en 650 dp med 71/76 bestyckning. den går annars helt perfekt. väldigt bra ryt i motorn men vet inte hur mycke hästar, den släpper lös t.o.m i 50 km/h om man trycker ner gasen. motorn är en 355 med maxportade mussetoppar även förbränningsrummet är urtaget max för ventilerna, kompet är ca 10,1. kammen är en summit 234/234 vid 0,050 lyft 488 i lyft som jag backat 2 grader insuget är ett viktor jr bowtie, egetbygd kalluftsinsug så den slipper få en massa värme från motorn.. finns det någon som haft samma problem? och någon som har förslag på några bättre tändstift som klarar av min motor? kallare givetvis
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: glödtändning
Du tror inte att den går för snålt? Kanske skulle testat att bestycka upp primären 3-4 snäpp, om du inte redan har provat? 67 alt 71 är standard bestyckningen på 650 primär.
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: glödtändning
Tändinställningen var har du ställt in den på för värde ?
Har du vacumförställningen ikopplad ?
Låter mer som att du har för (SEN TÄNDNING) , då går den för varmt och kan klöd tända
då du ska stänga av motorn .
Berätta hur du har gått tillväga , hur du har ställt tändningen på för vis ?
Har du vacumförställningen ikopplad ?
Låter mer som att du har för (SEN TÄNDNING) , då går den för varmt och kan klöd tända
då du ska stänga av motorn .
Berätta hur du har gått tillväga , hur du har ställt tändningen på för vis ?
/Christer 
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
jag har provat 76/76 men tyckte att den gick lite fett. orginal är det 67/76 bestyckning och nu är det 71/76. har inte vaccumförställning ikopplad, då har jag satt 12 grader vid tomgång ca 32 vid full förställning. det är ju en orginal heifördelare.. har hittat att ngk har ett steg kallare stift men funderar om det räcker. det är ju ändå bara värmetal 7 som jag tycker ngk har som kallast stift till min motor , skulle snarare vilja ha 8 eller 9 på ngk s lista. det är ju dom små stiften med kona...
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
vill även säga att om jag även låter bilen bara gå på tomgång och stänger av så glödtänder den. men bara efter att den rullat ca 10 mil med samma stift
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: glödtändning
Varför har du inte vacumförställningen ikopplad ? Det kan vara därför den kan gå för varmt
på låg/mellan registret , finns justerbara vacumklockor om man får spiknings problem vid
belastning vid låg/mellan registret.
Tror inte det ska vara något problem med den kammen och kompet du har.
på låg/mellan registret , finns justerbara vacumklockor om man får spiknings problem vid
belastning vid låg/mellan registret.
Tror inte det ska vara något problem med den kammen och kompet du har.
/Christer 
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
ska prova göra det..
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: glödtändning
Jag tycker det är bättre att varva upp motorn c:c 3500 rpm och där ställa in den som i ditt fall 32 grader vid fullt utslag inte vid tomgång , det kan man göra på en gammal Volvo B18.
/Christer 
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
det var redan vid 3200 32 grader. ville ha lite mer men då börjar den hugga emot när man startar..
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: glödtändning
Om jag hade din motor skulle jag börja med 14-15 grader vid tomgång, och kanske 35-36 grader vid 3200 rpm.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
det är ju det att jag tycker gränsen går vid ungerfär 12-13 grader innan den börjar ge mothugg när man ska starta. blir väl att köpa något advance kit framöver..
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: glödtändning
Vad menar du med mothugg?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
när motorn är varm och när man ska starta så tänder den så pass tidigt att den vill gå baklänges istället.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
har nästan fått till det. nu har jag provat mrd nästan allt förrutom att jag inte hittar så pass kalla stift som jag vill ha. men bättre blev det när jag satte i stift med 3 mm kortare gäng än typ ac delco r 42 ts ungefär samma värmetal, problemet är att jag inte kan hitta några kallare stift. men funderar på hur halo stiften är egentligen. det skulle jag ju kanske tordas prova på. funderar även på att jag laborerat med klämspalten mellan kolv och cylinderlock. för den är ju nu endast 0,8 mm. borde kanske ha filat några små spår i kolvtoppen för att minska lufthastigheten där något.. men det är ju snart slutkört ändå för i år så det blir väl att kasta in motorn i någon liten kadett. för nu har jag ju blivit sugen på att prova ladda lite övertryck . så det blir väl att bygga någonting helt nytt till corvetten.. testa på lite nya teorier man har... 
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: glödtändning
har letat efter ngk stift men har bara hittat stift med 6 i värmetal som passar. men provar jag att sätta med bricka så går det att få upp till 8 i värmetal. men just kona och kort gäng finns ju bara upp till 6 eller 7
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
