Hej.
Har nu ställt ventilspelet efter alla konstens regler. Har ställt det vid kall motor, dragit runt motorn och följt tändordningen. Har justerat ner vipparmarna tills jag precis kände att ventilstängerna fick motstånd. Har skakat på vipparmarna, släppt på justeringarna ett halvt varv för att sedan dra åt dem halva varvet igen för att försäkra mig om att det är rätt ställe. Drog inte åt vipparmarna 1/4, 1/2 eller 3/4 varv utan endast så att jag precis kände hur stöstången fick lite motstånd (då motorn som sagt var kall drog jag inte åt det där "lilla extra"). Efter justeringen gjorde jag ett kompprov för att konstatera att kompet skiljer sig, 1 cyl = 9,5 kg, 3 cyl ca 10,5 kg, resterande ca 11,5 kg. Oroväckande kompprov tyckte jag. Testade att lossa båda vipporna på 9,5 cylindern för att konstatera att trycket ökade till 11,5 kg. På 10,5:orna lossade jag vipporna 1/8 dels varv. Så nu ligger samtliga cylindrar på 11,5 kg vid kall motor. Dock har jag ett mycket litet ventilslammer, så nu ska jag skaffa gammla ventilkåpor och öppna dem så att jag kan ställa ventilerna under gång.
För mig känns inte detta som rätt sätt. Dock känns det än mer fel att bara dra åt vipporna och sedan köra.
Va tycker ni? Är det dumt att göra på detta sätt?
MvH Martin
Ställa ventilspel på 350 med hydrauliska lyftare
Ställa ventilspel på 350 med hydrauliska lyftare
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Ställa ventilspel på 350 med hydrauliska lyftare
Hydrauliska lyftare vill nog ha det där 1/4-1/2 varvet för att fungera som det är tänkt....
Du har inte blandat ihop delar av metoden för solida lyftare, utan är införstådd med att det sitter en fjäderbelastad plunch i lyftaren som måste positioneras rätt för att kunna ta upp spelet när oljetrycket kommer? Därav "det lilla extra" åtdragningen.
Varm eller kall motor har ingen betydelse för injusteringen av hydrauliska lyftare, annat är att en varm motor förmodligen nyss varit igång.... och då måste du ge lyftaren mer tid att blöda ur sig oljan då du spänner åt dina 1/4-1/2 varv.
Skillnaden i kompressionstryck är inget jag skulle oroa mig för.
/Mr. Beam
Du har inte blandat ihop delar av metoden för solida lyftare, utan är införstådd med att det sitter en fjäderbelastad plunch i lyftaren som måste positioneras rätt för att kunna ta upp spelet när oljetrycket kommer? Därav "det lilla extra" åtdragningen.
Varm eller kall motor har ingen betydelse för injusteringen av hydrauliska lyftare, annat är att en varm motor förmodligen nyss varit igång.... och då måste du ge lyftaren mer tid att blöda ur sig oljan då du spänner åt dina 1/4-1/2 varv.
Skillnaden i kompressionstryck är inget jag skulle oroa mig för.
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Re: Ställa ventilspel på 350 med hydrauliska lyftare
Jag brukar ställa under gång med varm motor, så som du beskriver med en gammal uppkapad ventilkåpa.
Man hör väldigt tydligt när man är på "nollspel", och därifrån drar man åt så långt som specen för ens lyftare säger...
Har alltid funkat bra för mig, och inte direkt jobbigare än att ställa på en avstängd motor.
/ Micke
Man hör väldigt tydligt när man är på "nollspel", och därifrån drar man åt så långt som specen för ens lyftare säger...
Har alltid funkat bra för mig, och inte direkt jobbigare än att ställa på en avstängd motor.
/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Re: Ställa ventilspel på 350 med hydrauliska lyftare
Problemet är ju bara att jag tycker att jag ställt så noggrant jag kan, men ändå får jag så varierande kompvärden som beror på att vipparmen belastar för mycket. Antar att det får bli under gång då detta känns som det effektivaste sättet!
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.