griffin alukylare?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

griffin alukylare?

Inlägg av kungricky »

hur är dom jämfört med orginalkylare? tänkte för min vill gå lite varm nu under varma sommardagar, ioförsig har jag ju bara en acfläkt från en mb sprinterbuss som inte kyler så mycket och dessutom är min ganska slut som är i bilen, fick löda på 8-10 ställen innan jag fick den tät, så då tänkte jag att en griffin 3 tums kylare löser alla problem för kyler den också lika lite så blir jag ju tvungen att sätta i en till elfläkt och då även en större generator... tacksam för svar :?:
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Peter »

Griffinkylare,eller vilken Alukylare som helst, funkar betydligt bättre än orginalkylaren. Du kan ju lämna in din gamla kylare till en kylarverkstad så kan dom ju byta ut ditt nuvarande cellpaket till ett modernt och bra.
Annars så kan jag bara tala gott om BeCools kylare som e väldigt bra.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Målarn59 »

Jag har också sneglat lite på alukylare pga att när det blir lite köbildning så vill tempen glida lite upp lite för kraftigt.
Den kyler kanon typ landsväg och när det rullar på. Men jag funderar på att sätta en elfläkt med en svitch framför kylarn att ta till vid behov
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Tegman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 175
Blev medlem: mån jun 02, 2008 17:19
Ort: Umeå

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Tegman »

Hur vet man att dom passar eller måste man modifiera på nått vis ? E dom enkel eller dubbel cellade ? E det skillnad på sb och bb ?
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av kungricky »

nog blir det att beställa på måndag den tjockaste jag får plats med, det är nog bara bortkastat att ta den tunnare griffin kylaren, för det verkar ju som om jag kommer billigast undan med griffin.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Peter »

Tegman skrev:Hur vet man att dom passar eller måste man modifiera på nått vis ? E dom enkel eller dubbel cellade ? E det skillnad på sb och bb ?
Finns ju kylare som ska vara Bolt On. Sen vet man ju vad Amerikansk Bolt On betyder,man får vara lite kreativ ibland.
Kasta inte bäver i trähus.
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Re: griffin alukylare?

Inlägg av johanlu »

Jag kör själv med Becools Bolt on kit med dubbla 11tums fläcktar i en täckt kåpa.
Passar som handen i handsken
samt 180 f termostat o termostatkontakt till fläktarna som slår på vid 185 och går ner till 170f.
Finns hos Summitracing
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Peter »

Angående Elfläktar så kan jag ,åter igen,rekomendera att ni tar kontakt med en Biliaverkstad och frågar lite snällt om dom kan ha några gamla V70fläktar liggandes. Dessa byttes ut på garanti då styrenheten packade ihop lite då och då. Denna kan man helt sonika ta bort och relästyra fläkten direkt.
Denna fläkt med kåpa satt som en fläskläpp på kylarn och har en kapacitet som vida överskrider det man behöver. Dock så vill den ha lite kräm för att funka optimalt,så man får dra rejäla kablar.
Dock så får inte orginalfläkten plats längre.
Bilagor
100_03612.jpg
Kasta inte bäver i trähus.
Tegman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 175
Blev medlem: mån jun 02, 2008 17:19
Ort: Umeå

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Tegman »

Kan man sätta elfläkten på utsidan kylare..asså framför kylaren ? och ha kvar den som sitter på ?
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Målarn59 »

Tegman skrev:Kan man sätta elfläkten på utsidan kylare..asså framför kylaren ? och ha kvar den som sitter på ?
Det va det som va min tanke att man behåller fläkten man har och monterar en elfläkt framför kylarn som man styr manuellt när man ser att tempen vill kila upp lite mycke vid köbildningar typ
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av kungricky »

bara kasta om plus å minus så får man dom att blåsa vilket håll man själv vill.. har själv min på framsidan
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av janbanan24 »

...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?

:oops: :?: Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av chevette »

janbanan24 skrev:...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?

Janne
Jo, jag tror du har alldeles rätt. Man kan vända på rotationen på en 3-fas (400V) motor men inte på en 1-fas(240 V). Exempel: En kupévärmare eller borrmaskin går åt samma håll även om man vänder på kontakten i vägguttaget. I bilen finns bara 1-fas alltså måste man köpa en fläkt som är gjord för att rotera åt det håll man vill. Kanske en långsökt jämförelse men jag får inte till någon bättre förklaring nu.

Har jag fel? Kanske, men i så fall kommer nog någon att förklara så får jag lära mig något nytt :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av Peter »

chevette skrev:
janbanan24 skrev:...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?

Janne
Jo, jag tror du har alldeles rätt. Man kan vända på rotationen på en 3-fas (400V) motor men inte på en 1-fas(240 V). Exempel: En kupévärmare eller borrmaskin går åt samma håll även om man vänder på kontakten i vägguttaget. I bilen finns bara 1-fas alltså måste man köpa en fläkt som är gjord för att rotera åt det håll man vill. Kanske en långsökt jämförelse men jag får inte till någon bättre förklaring nu.

Har jag fel? Kanske, men i så fall kommer nog någon att förklara så får jag lära mig något nytt :wink:
Grejen e ju den att du inte har Växelström i en bil:wink
Sen vill jag nog påstå att om du ändrar polariteten på en likströmsfläkt så kommer du ändra rotationshållet. Problemet är ju att bladen ofta är konstruerade att funka åt ett visst håll och kör man då den åt fel håll så kan man tappa verkningsgrad.
Kasta inte bäver i trähus.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av janbanan24 »

...har för mig att datorfläktar (typ Papstfläktar) t.ex, går på likström och "väljer" alltid att rotera åt samma håll?! :?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: griffin alukylare?

Inlägg av kungricky »

jag får då min fläkt att gå åt vilket håll som helst genom att vända polariteten, å kolla in biltemas fläktar då vissa har raka blad och går att köra åt båda hållen
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Skriv svar