griffin alukylare?
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
griffin alukylare?
hur är dom jämfört med orginalkylare? tänkte för min vill gå lite varm nu under varma sommardagar, ioförsig har jag ju bara en acfläkt från en mb sprinterbuss som inte kyler så mycket och dessutom är min ganska slut som är i bilen, fick löda på 8-10 ställen innan jag fick den tät, så då tänkte jag att en griffin 3 tums kylare löser alla problem för kyler den också lika lite så blir jag ju tvungen att sätta i en till elfläkt och då även en större generator... tacksam för svar 
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: griffin alukylare?
Griffinkylare,eller vilken Alukylare som helst, funkar betydligt bättre än orginalkylaren. Du kan ju lämna in din gamla kylare till en kylarverkstad så kan dom ju byta ut ditt nuvarande cellpaket till ett modernt och bra.
Annars så kan jag bara tala gott om BeCools kylare som e väldigt bra.
Annars så kan jag bara tala gott om BeCools kylare som e väldigt bra.
Kasta inte bäver i trähus.
Re: griffin alukylare?
Jag har också sneglat lite på alukylare pga att när det blir lite köbildning så vill tempen glida lite upp lite för kraftigt.
Den kyler kanon typ landsväg och när det rullar på. Men jag funderar på att sätta en elfläkt med en svitch framför kylarn att ta till vid behov
Den kyler kanon typ landsväg och när det rullar på. Men jag funderar på att sätta en elfläkt med en svitch framför kylarn att ta till vid behov
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Re: griffin alukylare?
Hur vet man att dom passar eller måste man modifiera på nått vis ? E dom enkel eller dubbel cellade ? E det skillnad på sb och bb ?
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: griffin alukylare?
nog blir det att beställa på måndag den tjockaste jag får plats med, det är nog bara bortkastat att ta den tunnare griffin kylaren, för det verkar ju som om jag kommer billigast undan med griffin.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: griffin alukylare?
Finns ju kylare som ska vara Bolt On. Sen vet man ju vad Amerikansk Bolt On betyder,man får vara lite kreativ ibland.Tegman skrev:Hur vet man att dom passar eller måste man modifiera på nått vis ? E dom enkel eller dubbel cellade ? E det skillnad på sb och bb ?
Kasta inte bäver i trähus.
Re: griffin alukylare?
Jag kör själv med Becools Bolt on kit med dubbla 11tums fläcktar i en täckt kåpa.
Passar som handen i handsken
samt 180 f termostat o termostatkontakt till fläktarna som slår på vid 185 och går ner till 170f.
Finns hos Summitracing
Passar som handen i handsken
samt 180 f termostat o termostatkontakt till fläktarna som slår på vid 185 och går ner till 170f.
Finns hos Summitracing
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: griffin alukylare?
Angående Elfläktar så kan jag ,åter igen,rekomendera att ni tar kontakt med en Biliaverkstad och frågar lite snällt om dom kan ha några gamla V70fläktar liggandes. Dessa byttes ut på garanti då styrenheten packade ihop lite då och då. Denna kan man helt sonika ta bort och relästyra fläkten direkt.
Denna fläkt med kåpa satt som en fläskläpp på kylarn och har en kapacitet som vida överskrider det man behöver. Dock så vill den ha lite kräm för att funka optimalt,så man får dra rejäla kablar.
Dock så får inte orginalfläkten plats längre.
Denna fläkt med kåpa satt som en fläskläpp på kylarn och har en kapacitet som vida överskrider det man behöver. Dock så vill den ha lite kräm för att funka optimalt,så man får dra rejäla kablar.
Dock så får inte orginalfläkten plats längre.
Kasta inte bäver i trähus.
Re: griffin alukylare?
Kan man sätta elfläkten på utsidan kylare..asså framför kylaren ? och ha kvar den som sitter på ?
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Re: griffin alukylare?
Det va det som va min tanke att man behåller fläkten man har och monterar en elfläkt framför kylarn som man styr manuellt när man ser att tempen vill kila upp lite mycke vid köbildningar typTegman skrev:Kan man sätta elfläkten på utsidan kylare..asså framför kylaren ? och ha kvar den som sitter på ?
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: griffin alukylare?
bara kasta om plus å minus så får man dom att blåsa vilket håll man själv vill.. har själv min på framsidan
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
janbanan24
- Corvetteälskare

- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: griffin alukylare?
...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?
Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Re: griffin alukylare?
Jo, jag tror du har alldeles rätt. Man kan vända på rotationen på en 3-fas (400V) motor men inte på en 1-fas(240 V). Exempel: En kupévärmare eller borrmaskin går åt samma håll även om man vänder på kontakten i vägguttaget. I bilen finns bara 1-fas alltså måste man köpa en fläkt som är gjord för att rotera åt det håll man vill. Kanske en långsökt jämförelse men jag får inte till någon bättre förklaring nu.janbanan24 skrev:...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?
Janne
Har jag fel? Kanske, men i så fall kommer nog någon att förklara så får jag lära mig något nytt
Re: griffin alukylare?
Grejen e ju den att du inte har Växelström i en bil:winkchevette skrev:Jo, jag tror du har alldeles rätt. Man kan vända på rotationen på en 3-fas (400V) motor men inte på en 1-fas(240 V). Exempel: En kupévärmare eller borrmaskin går åt samma håll även om man vänder på kontakten i vägguttaget. I bilen finns bara 1-fas alltså måste man köpa en fläkt som är gjord för att rotera åt det håll man vill. Kanske en långsökt jämförelse men jag får inte till någon bättre förklaring nu.janbanan24 skrev:...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?
Janne
Har jag fel? Kanske, men i så fall kommer nog någon att förklara så får jag lära mig något nytt
Sen vill jag nog påstå att om du ändrar polariteten på en likströmsfläkt så kommer du ändra rotationshållet. Problemet är ju att bladen ofta är konstruerade att funka åt ett visst håll och kör man då den åt fel håll så kan man tappa verkningsgrad.
Kasta inte bäver i trähus.
-
janbanan24
- Corvetteälskare

- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: griffin alukylare?
...har för mig att datorfläktar (typ Papstfläktar) t.ex, går på likström och "väljer" alltid att rotera åt samma håll?! 
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: griffin alukylare?
jag får då min fläkt att gå åt vilket håll som helst genom att vända polariteten, å kolla in biltemas fläktar då vissa har raka blad och går att köra åt båda hållen
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk


