Service Column Lock
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Service Column Lock
Fått upp felet "Service Column Lock" Rattlåset vägrar släppa.
Jag har kopplat loss bateriet, ryckt lite olika säkringar och svängt med ratten våldsamt, men inget hjälper. Vad ska jag ta mig till?
Läste nått om att GM har tagit in C5:or på garantiärende, men gäller det även min som är en importerad från USA? om det gör det, vilket nummer ska jag ringa?
Snälla hjälp mig!
Jag har kopplat loss bateriet, ryckt lite olika säkringar och svängt med ratten våldsamt, men inget hjälper. Vad ska jag ta mig till?
Läste nått om att GM har tagit in C5:or på garantiärende, men gäller det även min som är en importerad från USA? om det gör det, vilket nummer ska jag ringa?
Snälla hjälp mig!
Re: Service Column Lock
Ingen garanti på US importer 
Skaffa en Column Lock bypass, det hjälper på en del bilar.

Skaffa en Column Lock bypass, det hjälper på en del bilar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Service Column Lock
Har precis köpt en sån, den kommer förhoppningsvis i morgon.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Service Column Lock
får ju med en grej som man stoppar i cigguttaget, den ska ju låsa upp rattlåset före man monterar dit CLB:nC5Z06 skrev:Tyvärr hjälper bara om rattlåset är öppet, eller går att öppna. Har det "hängt" sig i låst läge har du ingen nytta av en CLB. Prova att knacka lite på låset då du har rattkåpan bota, har du tur släpper låset då och du kan montera dit CLB:n. Rapportera gärna hur det går.
Re: Service Column Lock
Helt rätt,, ligger rattlåset i får du inte ur den med bypasen´ fick själv ur den med en liten hammare och knacka på låskolven, har du tur släpper den, sen är det bara att plugga i och vips no more rattlås. Lycka till
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Service Column Lock
höll på under en lång tid att försöka få rattlåset att släppa, å tillslut släppte den
Gissa om jag åkte Corvette hela kvällen 


-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Service Column Lock
Inte helt säkert....C5Z06 skrev:Kul att det löste sig. Hur fick du loss låset?
Dagen före så läste jag att man ska rycka i ratten våldsamt tills den lossnar, som den alltid brukar göra stod det. Ryckte å ryckte men inget hände. Då beställde jag den där CLB grejen.
Det var en grej som man skulle koppla till cigguttaget på bilen, men inget hände drog loss den igen å kopplade in den om och om igen inget hände, så jag började slita å dra våldsamt i ratten sen kopplade jag in den igen, å då hördes de mest ljuvligaste ljudet

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Service Column Lock
Kör ett rejält trådlyft men jag såg en länk i ett annat forum som diskuterade Column Lock, i denna tråd länkades två grymt bra och förklarade filmer från ett föredrag av Paul Koerner.
I filmen förklarades systemet och bakgrundsorsaker till varför column lock uppstår, dessutom avlivades den ibland förekommande myten om column lock som går i under färd.
Om man inte pallar att se dessa filmer så kommer här en kortare summering.
I stort är problem med Column Lock direkt relaterade till spänning.
-Om du har ett bra och korrekt installerat batteri, är risken att uppleva problem med Column Lock väldigt liten.
-Tillräcklig batterispänning är en grundförutsättning för hur systemet fungerar.
- Batteriet skall vara en modell med 120 RC reserv capacitet (C4 90 RC som jämförelse), C5: 78-6YR/7YR resp. C5-C6 fr.2004: 86-6YR.
-Man skall säkerställa att man har minst 12,5 volt och 500 CCA (Cold crank Amp(?)) när man startar vrider på nyckeln. Mät Volt när batteriet servar alla bilen system (dvs tändningen påslagen), det räcker alltså inte att bara mäta direkt på batteriet.
-Om spänningen sjunker under 10 volt kan modulen (BCM) inte veta vilken position låset är i, låst eller olåst. Alltså viktigt att få ett batteri med tillräcklig kapacitet om man vill undvika problem.
- Om fordonet stannar, kan det bero på BCM inte inte vet positionen på låset (column lock) och en inbyggd säkerhetsfunktion då reagerar med att stänga av bränslet.
-Om man använder AC Delco så finns det två typer; AC Delco ”snik”batterier och "Professional" (rätt modell), visuellt skiljs de åt genom att snikmodellen tydligen har bärhandtag.
-BCM (Body Controle Module) driver och övervakar flera delar av Column lock systemet för att kontrollera att det fungerar som det skall.
88% av 400+ bilar som Paul Koerner (föredragshållaren i filmern) reparerat column lock fel på har varit batteri/volt- relaterat bl.a:
-vissa med fel på komponenter pga kortslutning
-Vissa med fel på BCM när en bypass finns/varit monterad (orsaken var tydligen att man ”fräst” modulen, orsakat av att eftermonterad by pass dolt eller gått runt det faktiska problemet med rätt spänning). Nåt att fundera på.
-Reläer
-låskolvar
Tråden: http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -lock.html
Film del 1: http://vettetube.com/view_video.php?vie ... 9408d959ca
Film del 2: http://vettetube.com/view_video.php?vie ... 84ce5276e9
I filmen förklarades systemet och bakgrundsorsaker till varför column lock uppstår, dessutom avlivades den ibland förekommande myten om column lock som går i under färd.
Om man inte pallar att se dessa filmer så kommer här en kortare summering.

I stort är problem med Column Lock direkt relaterade till spänning.
-Om du har ett bra och korrekt installerat batteri, är risken att uppleva problem med Column Lock väldigt liten.
-Tillräcklig batterispänning är en grundförutsättning för hur systemet fungerar.
- Batteriet skall vara en modell med 120 RC reserv capacitet (C4 90 RC som jämförelse), C5: 78-6YR/7YR resp. C5-C6 fr.2004: 86-6YR.
-Man skall säkerställa att man har minst 12,5 volt och 500 CCA (Cold crank Amp(?)) när man startar vrider på nyckeln. Mät Volt när batteriet servar alla bilen system (dvs tändningen påslagen), det räcker alltså inte att bara mäta direkt på batteriet.
-Om spänningen sjunker under 10 volt kan modulen (BCM) inte veta vilken position låset är i, låst eller olåst. Alltså viktigt att få ett batteri med tillräcklig kapacitet om man vill undvika problem.
- Om fordonet stannar, kan det bero på BCM inte inte vet positionen på låset (column lock) och en inbyggd säkerhetsfunktion då reagerar med att stänga av bränslet.
-Om man använder AC Delco så finns det två typer; AC Delco ”snik”batterier och "Professional" (rätt modell), visuellt skiljs de åt genom att snikmodellen tydligen har bärhandtag.
-BCM (Body Controle Module) driver och övervakar flera delar av Column lock systemet för att kontrollera att det fungerar som det skall.
88% av 400+ bilar som Paul Koerner (föredragshållaren i filmern) reparerat column lock fel på har varit batteri/volt- relaterat bl.a:
-vissa med fel på komponenter pga kortslutning
-Vissa med fel på BCM när en bypass finns/varit monterad (orsaken var tydligen att man ”fräst” modulen, orsakat av att eftermonterad by pass dolt eller gått runt det faktiska problemet med rätt spänning). Nåt att fundera på.

-Reläer
-låskolvar
Tråden: http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -lock.html
Film del 1: http://vettetube.com/view_video.php?vie ... 9408d959ca
Film del 2: http://vettetube.com/view_video.php?vie ... 84ce5276e9
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Service Column Lock
Lite kompletterande info angående berörda årsmodeller.
Enligt vad jag läst i andra forum så är Steering column lock monterat i manuellt växlade bilar (MN6) av alla årsmodeller och automatväxlade (A4) till och med årsmodell 2000. Automatväxlade bilar från och med årsmodell 2001 berörs alltså inte av det här problemet.
Enligt vad jag läst i andra forum så är Steering column lock monterat i manuellt växlade bilar (MN6) av alla årsmodeller och automatväxlade (A4) till och med årsmodell 2000. Automatväxlade bilar från och med årsmodell 2001 berörs alltså inte av det här problemet.
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Re: Service Column Lock
Jodå ! har en 2002 automat, alla europeiska c5 har den,,
Re: Service Column Lock
OK, tack för att du rättade till det. Jag läste på amerikanska forum och dom struntar väl i europa exporterade bilar.fryx skrev:Jodå ! har en 2002 automat, alla europeiska c5 har den,,
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Re: Service Column Lock
Jag får ju upp meddelandet "service column lock" fast det går att köra bilen, alltså inte rattlås i. Men jag misstänker att mitt batteri inte är helt ok, kan det vara så?
Corvette C5 Coupe -00 Arctic White
CCS - 3355
CCS - 3355
Re: Service Column Lock
Med ett nytt friskt batteri så försvann felmeddelandet! 

Corvette C5 Coupe -00 Arctic White
CCS - 3355
CCS - 3355
Re: Service Column Lock
Kommer ut till mitt garage sätter mig i min snygga vita cab, vädret är helt underbart, vrider på nyckeln, motorn brummar igång, adrenalinet stiger..........åhh fy faan va härligt. Lägger i backen, men va i hela friden.....allt funkar men inte ratten. Den är bara låst, jag förstår ingenting, jag ringer den lokala corvette teknikern i våran stad, han säger att det är bara att ringa bärgning för motorn till rattlåset måste bytas. Aldrig i livet, det måste finnas en annan lösning. Efter en timmes sökande på nätet kommer jag till en amerikansk sida där jag hittar det jag vill veta, det hela är enkelt. Man ska med fysisk våld vrida ratten fram och tillbaka med nyckeln utdragen, efter man utsatt ratten för denna behandling, stoppa i nyckel vrid den på första läget acc eller andra läget on, då hör man som jag ett surrande ljud som lösgör ratten, om inte, gör om proceduren. Enligt den sidan jag va in på så går det alltid att med denna metod att frigöra ratten, det de hela beror på från början är att det är för dåligt med ström i batteriet så det ger felkod. Jag åkte ganska länge med fel koden utan att förstå vad det egentligen betyder, men nu vet jag, har satt i min underhållsladdare när bilen är i garaget så att det inte ska inträffa igen. Jag hoppas det fungerar.
Re: Service Column Lock
Jag har fått samma felkod(Service column Lock).Jag har ett nytt batteri, Har varit glappkontakt på batteriet men det är åtgärdat. Rattlåset är ej i. Kan inte köra med bilen. Går det att ta bort koden ? eller måste man köpa en bypass?
Re: Service Column Lock
Har nu monterat en "Column Lock bypass" och felet försvann omgående.
Re: Service Column Lock
några tips jag kan ge... om ni står lite dumt till kanske på semester eller liknande och den där föribannade koden kommer upp som gör att man bara vill tända eld på bil fan!
japp jag vet hur det känns! Ta bort kåporna runt ratt stången då kommer ni se pinnen som går ut och låser ratten,,Ta en lagom stor flat mejsel och stick in och tryck in den i hålet igen sen sätter ni in nycklen och vrider till tändning då brukar den oftast hoppa igång igen! annars kan ni även kolla upp säkringarna nr 23 och nr 25 ta bort dessa i 10 sek för att rensa minnet till datorn och till rattlåset. kolla självklart att dom är hela med var själv uteför att säkring 23 va pajj och då låser sig låset! mvh

Re: Service Column Lock
Jag får upp meddelandet nu igen fast jag har fulladdat batteri, batteriet köpte jag förra våren och har haft det inomhus under vintern samt laddat det några gånger. Är det så att batteriet är sunkigt redan?
Corvette C5 Coupe -00 Arctic White
CCS - 3355
CCS - 3355
Re: Service Column Lock
Ett "dyrt" kvalitetsbatteri som det ska vara i C5an ska hålla några år.MatsV1 skrev:Jag får upp meddelandet nu igen fast jag har fulladdat batteri, batteriet köpte jag förra våren och har haft det inomhus under vintern samt laddat det några gånger. Är det så att batteriet är sunkigt redan?
Men det är skillnad på batteri och batteri.
Om du har köpt något billigt batteri kan det kanske redan ha blivit så mycket sämre.

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Service Column Lock
Har bytt till Tudors "High Tech" batteri TA655 (samma som Exide EA655) förra veckan. Deras TA/EA serie har fått har fått bra testbetyg hos Testfakta och kostar cirka 1100kr hos Meca. Hoppas det kommer att hålla några år...det gamla var original sedan bilen var ny.
http://www.testfakta.se/motor/article57 ... atteri.pdf
http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece
http://www.testfakta.se/motor/article57 ... atteri.pdf
http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Re: Service Column Lock
Kom ihåg att köpa ett batteri som kan ligga ner, (om du tänker gasa med bilen) annars kan det bli problem pga G-krafter.427cobra skrev:Har bytt till Tudors "High Tech" batteri TA655 (samma som Exide EA655) förra veckan. Deras TA/EA serie har fått har fått bra testbetyg hos Testfakta och kostar cirka 1100kr hos Meca. Hoppas det kommer att hålla några år...det gamla var original sedan bilen var ny.
http://www.testfakta.se/motor/article57 ... atteri.pdf
http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Service Column Lock
Det kan väl bara inte vara möjligt? Jag har fortfarande samma batteri som satt i när bilen var ny. Den är tillverkad år 2000 och orginalbatteriet funkar fortfarande. Japp, batteriet fyller 12 år i år och är hur piggt som helst.MatsV1 skrev:Jag får upp meddelandet nu igen fast jag har fulladdat batteri, batteriet köpte jag förra våren och har haft det inomhus under vintern samt laddat det några gånger. Är det så att batteriet är sunkigt redan?
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Service Column Lock
Tyvärr är det så, men jag var förbi batterihandlaren och mätte upp batteriet laddning osv. Allt var som det skulle förutom att när jag slår på tändningen så kommer jag precis under värdet för vad som gör att "service column lock" kommer upp. Ska ladda batteriet med laddare ordentligt en sväng och se om det hjälper.Gearbox skrev:Det kan väl bara inte vara möjligt? Jag har fortfarande samma batteri som satt i när bilen var ny. Den är tillverkad år 2000 och orginalbatteriet funkar fortfarande. Japp, batteriet fyller 12 år i år och är hur piggt som helst.MatsV1 skrev:Jag får upp meddelandet nu igen fast jag har fulladdat batteri, batteriet köpte jag förra våren och har haft det inomhus under vintern samt laddat det några gånger. Är det så att batteriet är sunkigt redan?

Batteriet jag köpte är ett Global som är inhandlat på Åbergs i Högdalen.
Corvette C5 Coupe -00 Arctic White
CCS - 3355
CCS - 3355